Nieuwe campagne GAIA moet impulsaankopen dieren tegengaan
© Unsplash

Nieuwe campagne GAIA moet impulsaankopen dieren tegengaan

Door Enya Torrez
Leestijd: 2 min

Met GAIA's nieuwste campagne #NotAnAcessory wilt de dierenrechtenorganisatie mensen alert maken op de grote verantwoordelijkheid die gepaard met het nemen van een huisdier. Een oproep die sinds de start van de lockdowns meer dan ooit nodig is.

/

“Een dier is geen accessoires dat je vlug even koopt in de winkel”, verduidelijkt Ann De Greef, directeur van GAIA. “Veel mensen hebben tijdens de eerste lockdown een kat, hond of konijn in huis genomen omdat ze veel tijd hadden. Dergelijke impulsaankopen leiden tot een groot risico op dumping.” Eind 2020 stonden de kranten er anders mee vol. Enkele dierenasielen trokken namelijk aan de alarmbel nadat ze overspoeld werden met nieuwe en vaak jonge dieren. Want eenmaal de lockdown afgelopen leek en mensen weer wat vrijheid herwonnen, bleek een viervoeter toch meer verantwoordelijkheid te vragen dan verwacht. Het resultaat? Onschuldige dieren die zo vlug als het dier was aangekocht, weer in het dierenasiel belandden.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Not An Accessory (@not_an_accessory)

/

Blijf weg van broodfokkers

Bijna niemand heeft baat bij het impulsief aankopen van huisdieren, behalve broodfokkers. Indien je niet genoeg onderzoek doet alvorens het kopen van een huisdier ben je je hoogstwaarschijnlijk niet bewust van deze term. Broodfokkers zijn grootschalige kwekers en invoerders van dieren, en makkelijk te herkennen aan de hand van een checklist op www.eenpuppykopen.be.

Wat is er dan zo slecht aan het kopen bij een broodfokker? Vaak zijn de diertjes die je bij zulke praktijken aankoopt ziek, zwak, niet gesocialiseerd en werden ze veel te vroeg bij de moeder weggehaald. Ook hebben ze de reputatie van te liegen over de leeftijd van de puppy’s en over de vaccinaties, niet onbelangrijk voor het grootbrengen van een gezonde viervoeter. Zo lijden veel verkochte puppy’s aan giardia (bloederige diarree), kennelhoest, ringworm en het parvovirus.

“Bij broodfokkers krijg je het dier onmiddellijk mee naar huis”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

“Bij goede kwekers krijg je niet zomaar het dier mee naar huis”, verduidelijkt De Greef. “Zij werken met wachtlijsten en je moet echt bewijzen dat je bereid bent om de verantwoordelijkheid te dragen zolang het dier leeft. Bij broodfokkers krijg je het dier onmiddellijk mee naar huis. En wie draagt alle gevolgen? In de eerste plaats de dieren zelf en in het verlengde de dierenasielen. Het wordt dan ook dringend tijd om die impulsaankopen een halt toe roepen.”

Zo kwamen onlangs nog de Belgische youtubers en TikTokkers Celine Dept en Michiel Callebaut onder vuur te liggen. Zij kochten namelijk een puppy bij een van de bekendste broodfokkers van het land en hadden dit allemaal gefilmd voor hun YouTube-kanaal. Het laatste wat je moet doen is natuurlijk broodfokkers (gratis) promoten bij kinderen. GAIA zag dit dan ook absoluut niet graag gebeuren en schreef een duidelijke boodschap op hun Facebookaccount: “Ga anders eens filmen in Oost-Europa waar de fokteven een erbarmelijk leven leiden.”
GAIA roept iedereen op om een foto met zijn huisdier te delen op Instagram met de tekst #NotAnAccessory. En beter nog: Adopt, don’t shop!

Tags: #NotAnAcessory, Dierenrechten, GAIA.