Laurence De Jonghe
- 23 oktober 1981, Ukkel;
- opleidingen: Communicatiebeheer – Egon Hogeschool Gent, Barista – SyntraWest;
- 2009-2013: product- en country manager;
- 2015: opening Peaberry Coffeebar, ongeveer 5% van alle koffiebonen zijn peaberries (ook wel super berries genoemd) en hebben een intensere smaak;
- grote droom: na bijna 5 jaar is ze klaar om haar baby (de koffiebar weliswaar) meer uit handen te geven én wil ze haar aandacht toespitsen op andere projecten, wat dat allemaal wordt, zal de tijd uitwijzen;
- duurzaamheid: haar relatie met klanten vindt ze een belangrijk aspect binnen duurzaamheid: eerlijk en bedoeld om lang in stand te houden – praktisch wil ze in de koffiebar zo weinig mogelijk single use en worden lokale kwaliteitsproducten met transparantie over herkomst hoog in het vaandel gedragen;
- corona-tijdperk: een bezinningsmoment waar we sterker kunnen uitkomen.
<<Lees ook – Woman to watch: Nele Ost>>
Why a power woman
Waarom kozen we deze week voor Laurence De Jonghe? Heel eenvoudig … Empathisch, inspirerend en vooral een bloeiende onderneemster. Op een steenworp van het Duivelsteen in Gent vinden we Peaberry Coffeebar terug. De plaats is bescheiden, maar zodra je de deur open doet word je overweldigd door de heerlijke geur van koffie! Hier neemt de eigenares – Laurence De Jonghe – koffie en verbondenheid als iets serieus én dat voel je wanneer ze al het lekkers serveren. Maar … Gezellig een espresso drinken in je lokale koffiebar is al geruime tijd niet meer toegestaan. De meeste bars hebben sinds de coronacrisis hun deuren noodgedwongen moeten sluiten. Net hierdoor, willen we deze week een ‘kleine zelfstandige’ in de spotlight zetten.
Mensen die niet kunnen vallen, kunnen ook niet opgeraapt worden … – Laurence
Voor de Gentse barista lijkt deze periode alsof er een vergrootglas op zit, zonder ruis en heel zwart-wit. Haar ‘skypero’s’ zullen legendarisch blijven én moeilijke dagen leken het einde van de wereld. Maar als optimist bekijkt ze deze periode ook als iets positiefs. Ze merkt nu nog beter wat haar bezighoudt, waar ze mee zit en waar ze mee aan de slag wil. Over haar koffiebar maakt ze zich weinig zorgen … Door haar trouwe klanten weet ze zeker dat wanneer ze terug opstart, Peaberry gewoon verder gaat. Misschien een beetje anders, maar sowieso op hetzelfde elan.
Door haar enthousiasme is Laurence (zeker in deze tijden) een absolute powervrouw. De positiviteit straalt uit naar andere kleine ondernemers die ze op haar manier telkens weet te stimuleren en motiveren. Tenslotte zijn deze tijden een collectief gebeuren, waardoor we meer naar elkaar toegroeien en bewuster omgaan met alles én iedereen.
Corona-tijdperk
Wanneer mensen in haar omgeving zeiden dat ze terug koffie in de supermarkt gingen kopen, werd ze getriggerd en wou ze een alternatief bieden. Op sociale media zagen we ook een positieve trend verschijnen, namelijk die van #shoplokaal en #winkelhier. Als ondernemer is het slim om hier op in te spelen en in beeld te blijven voor je klanten. Peaberry Coffeebar organiseerde – naast het verkopen van koffiebonen en waardebons – afhaalbrunches tijdens Pasen en Moederdag. Op deze manier bleef ze toch verbonden met haar trouwe klanten die ze nu wel – stilletjes aan – begint te missen.
Vanaf 16 mei gaat Peaberry Coffeebar tijdens de weekends terug open voor take-away – Limburgstraat 24, 9000 Gent.
Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook – Woman to watch: Blu Samu