Woman to watch: Karen Plessers
© Pers

Woman to watch: Karen Plessers

Door Lotte Gillis
Leestijd: 1 min

Met onze rubriek Woman to watch zetten we regelmatig een vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze keer is het de beurt aan Karen Plessers.

Haar leeftijd? 47 jaar.

Haar studies? Ze studeerde Burgerlijk Ingenieur Mechanica aan de KULeuven. Een studie die niet echt in lijn ligt met haar carrière de dag van vandaag, maar waar ze naar eigen zeggen toch gebruik van kan maken. “Ik heb tijdens mijn studie geleerd om logisch na te
denken, analyses te maken en analytisch na te denken en dat zijn dingen die ik nog elke dag gebruik”, weet Karen te vertellen.

Haar carrière? Ze begon haar carrière bij het strategie en consulting bedrijf Bain & Company waar ze elf jaar lang werkte in verschillende grote steden zoals Brussel, San Francisco en Amsterdam. Ze startte als junior en doorliep tal van functies tot ze er als senior manager eindigde. Daarna ging ze aan de slag bij de Nederlandse telecomprovider KPN waar ze eerst een strategische rol vervulde en later op de operationele afdeling terechtkwam.

In 2015 verhuisde ze terug naar België en ging ze aan de slag bij het internationale e-commerce bedrijf Veepee waar ze van global sourcing director uitgroeide tot deputy CEO en later CEO van de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken. Sinds 2021 is ze CEO bij juwelenmerk Victoria.

Haar motto? Work hard in silence, let success be your noise.

Lees ook: Woman to watch: Charlotte Delfosse

/

Waarom een powervrouw?

Na tal van jobs in de bedrijfswereld bereikte Karen Plessers de functie van CEO bij Victoria. Dit juwelenmerk werkt met consulentes die de juwelen via demonstraties bij mensen thuis verkopen. Naast de Benelux is Karen ook verantwoordelijk voor de werking van het bedrijf in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. Volgens haar draait een bedrijf leiden om veel meer dan het financiële aspect: “Bij Victoria vinden we maatschappelijk verantwoord ondernemen echt belangrijk en dat uiten we door ons te focussen op sociale en ecologische aspecten.”

Wat het sociale aspect betreft zet Victoria vooral in op women empowerment. Dat doen ze volgens Karen op meerdere vlakken: “We zorgen er bijvoorbeeld voor dat vrouwen bij ons consulente kunnen worden en op die manier een financieel duwtje in de rug krijgen, maar daarnaast organiseren we ook reizen waar de consulentes zich voor kunnen kwalificeren en geven we opleidingen.”

“Het merk zet zich ook in op ecologisch vlak”, verzekert Karen ons, “zo zijn de juwelen voor 95, en in sommige gevallen zelfs 100, procent gemaakt uit gerecycleerd staal of zilver. Maar ook de verpakkingsmaterialen die we gebruiken zijn allemaal gerecycleerd of recycleerbaar.” Deze inspanningen hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf in de afgelopen 2 jaar haar ecologische voetafdruk wist te verminderen met 20 procent.

Lees ook: Onderzoek: Cryoablatie vernietigt borstkankercellen door middel van kou

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Woman to watch.