1. Creëer een groot netwerk
Maak jezelf bekend. Je eigen netwerk is dan ook enige waarop je écht kan vertrouwen. Hiervoor zijn goede social media kanalen van belang. Denk aan LinkedIn, Facebook, Instagram,… Zorg dat mensen je vinden! Maar vergeet niet: internet is slechte één van alle communicatiekanalen. Een gouden tip: kom naar buiten. Ga naar evenementen of congressen waar je interessante mensen kan leren kennen. Kom even uit die comfort zone, het zal deuren openen en geeft je naambekendheid.
2. Breng je (toekomstige) klanten een bezoekje
Mails uitsturen vanachter je computerscherm is niet voldoende. Ga de deur uit en bezoek bedrijven om te praten over je projecten. Op die manier krijg je voldoende info van je klant en kan je met zekerheid de juiste prijsofferte opstellen. Zorg er ook voor dat je eerste indruk positief is. Zet je (unieke!) kwaliteiten in de verf, zodat ze niemand anders willen.
Onthoud vooral dit: wie een mail stuurt, krijgt misschien vijf seconden aandacht. Iemand die belt, krijgt al snel enkele minuten aandacht. Maar wie de tijd neemt om langs te gaan op kantoor wint de jackpot: een face-to-face gesprek van gemiddeld 20 à 30 minuten. Laat het zijn net die gesprekken zijn, die leiden tot mogelijke nieuwe jobs. Dus: uit die luie zetel en naar buiten!
3. Zet je klant op de eerste plaats
Het is essentieel dat de relatie tussen jou en je klant vlot verloopt. Zorg ervoor dat jullie op dezelfde lijn zitten, zodat de samenwerking soepel is. Om dit te bereiken, is het handig om je te verplaatsen in de gedachten van je klant. Zo bekom je de nodige kennis en kan je makkelijk samen een vertrouwensband opbouwen.
Goede communicatie is natuurlijk ook noodzakelijk, zeker omdat je vanop afstand werkt. Probeer elkaar dus zo veel mogelijk te spreken en op de hoogte te blijven van de stand van zaken. Deze goede band kan zorgen voor bijkomende projecten. En dan ben je goed bezig!
4. Maak een duidelijke planning
Wanneer je van thuis uit werkt, kan het verleidelijk zijn om slordig om te gaan met je tijd. Zoals: laat opstaan of eerst nog dat huishoudelijke taakje doen. Net daarom is het belangrijk om discipline te hebben als freelancer. Sta met andere woorden elke dag rond hetzelfde uur op, limiteer afleidingen en hou je aan een bepaald aantal werkuren per week.
5. Hou rekeningen met het financiële
Zeker in het begin van je carrière is het heel moeilijk in te schatten hoeveel geld je zal verdienen. Het is nu eenmaal zo dat je als freelancer de ene dag 100 euro kan verdienen, en een andere dag het driedubbele. Bereken een gemiddeld loon per maand en probeer ernaar te leven. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Let op voor belastingen. Die betaal je best per kwartaal in één keer. Als je het goed doet, zou je tijdens het belastingseizoen alleen nog maar het laatste kwartaal moeten betalen. Verlies geldzaken dus zeker niet uit het oog.
6. Reken nét iets meer aan dan je wil
“Kan je nog iets van je prijs doen?”. Deze vraag zal je ongetwijfeld krijgen van je klanten. Je kan hier makkelijk op ingaan door je vraagprijs net iets hoger te leggen dan je eigenlijk wil. Op die manier creëer je speling om je klant de nodige korting te geven en doe je er zelf geen verlies aan. Voel je er zeker ook niet lastig over, want de meeste opdrachtgevers gaan er vanuit dat je nog ruimte in je tarief hebt ingerekend.
7. Doe het graag
Het allerbelangrijkste is eigenlijk nummer zeven. Hou van je job. Overleven als freelancer is namelijk niet altijd even makkelijk en zonder passie ga je nog sneller kopje onder. Ga er dus voor de volle 100% voor, anders stop je er beter mee.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: ‘Een veilig én gemakkelijk te onthouden paswoord? Dit is hoe je dat vindt‘.