Zwanger? Zo kom je gezond de 9 maanden door

zwanger_tips
©Unsplash

Je hebt je zwangerschapskussen, je positiekleding en de crème en olie om striemen tegen te gaan. Maar wat zijn de aandachtspunten voor je gezondheid tijdens de zwangerschap? We zetten het op een rij.

Lees ook: Alles wat je op voorhand wilde weten over bevallen (of net niet). 

1/

Foliumzuur 

Via onze voeding krijgen we deze vitamine wel binnen, maar een supplement, in te nemen vanaf de kinderwens tot het einde van het eerste trimester, helpt om open ruggen en schedels te voorkomen.

2/

Gezonde voeding

Yoghurt, gepasteuriseerde kaas, zoete aardappel, broccoli, bonen, zalm… De voordelen van een gevarieerd menu zijn vanzelfsprekend.

Eet voldoende groenten en fruit in alle kleuren, ze zitten boordevol antioxidanten en beschermen je lichaam. Koop ze liefst biologisch en was ze goed.

Een kleurrijk soepje is bijvoorbeeld altijd een goed idee. Ontdek hier onze recepten voor flashy herfstsoepen. 

3/

Zonnecrème

Door de zwangerschapshormonen is je huid gevoeliger voor de zon. Voorkom een zwangerschapsmasker door dagelijks SPF te smeren. Zwanger in de zomer? SPF 50 en een hoed zijn geen overbodige luxe.

Lees ook: Deze zonnecrèmes zijn niet alleen goed voor je huid, maar ook voor het milieu. 

4/

Gember

Misselijk? Gember kan helpen, maar omdat het een potent middel is, bespreek je de inname best met je arts. Kamille- of muntthee worden ook aangeraden tijdens dit zwangerschapskwaaltje.

5/

Water

Door hormoonschommelingen kan je erg veel dorst krijgen. Neem daarom steeds een gevuld herbruikbaar flesje mee als je de deur uit gaat. Voldoende water drinken tijdens de maaltijden kan ook de misselijkheid remmen.

6/

Flossen

Wist je dat zwangere vrouwen vaker last hebben van tandvleesontstekingen? Goed poetsen en flossen is dus de boodschap.

Lees ook: Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten tijdens het elektrisch poetsen. 

7/

De weegschaal

Je eet nu voor twee, akkoord, maar houd je gewicht in de gaten. Te veel bijkomen kan leiden tot zwangerschapsdiabetes, te weinig tot een laag geboortegewicht van je baby. Bespreek met je arts hoeveel je mag (moet) bijkomen tijdens de zwangerschap.

De vuistregel luidt dat je het tweede trimester ruim 300 calorieën per dag extra nodig hebt en in het derde trimester zo’n 450 calorieën per dag.

8/

Beweeg

Zwemen en fietsen zijn ideaal om uit te oefenen tijdens de zwangerschap, want bij deze sporten draag je je eigen lichaamsgewicht niet. Vermijd contactsporten zoals boksen, hockey, en andere. Uit onderzoek blijkt trouwens dat de meest populaire manier van bewegen onder zwangeren yoga is.

Lees ook: Zwanger na je 40ste: risicovol of niet? 

| | | |
Tags: Gezondheid, Zwanger, Zwangerschap.