That’s what x said is een nieuwe kunstruimte in Brussel van een jong vrouwelijk duo
© That's what x said © Lou Boulanger

That’s what x said is een nieuwe kunstruimte in Brussel van een jong vrouwelijk duo

Door Florianne Thys
Leestijd: 2 min

In het hartje van Brussel, de Marollen, openen Elisa Huberty en Rébecca Prosper op 23 september een unieke, geëngageerde hybride kunstruimte: 'That's what x said'. Startende met een solotentoonstelling van de vrouwelijke schilder Clara-Lane Lens, verken je maandelijks nieuw opkomend talent. De ruimte biedt een verademing voor de artistieke scene en een boost voor vrouwelijke ondernemers.

/

Elisa Huberty en Rébecca Prosper zijn twee reeds actieve vrouwen op de kunstmarkt die de artistieke wereld een extra duwtje in de rug willen geven. Met een nieuwe hybride ruimte in het vizier streven zij naar een platform dat kunstenaars promoot, de nieuwsgierigheid rond kunst prikkelt en gedachten voedt. Hun eerste tentoonstelling is er eentje van Clara-Lane Lens. Onder meer bekend als schilder van intieme evocatie van androgyne figuren in een ontoegankelijk universum.

That’s what x said

De Brusselse hybride ruimte vormt een artistieke plek waar maandelijks een nieuwe tentoonstelling van Belgische of internationale kunstenaars op de agenda staat. De brug tussen kunstenaar en publiek, alsook tussen kunstenaar en gender, is vaak groot wat Elise en Rebecca proberen te veranderen met That’s what x saidDat doen ze door zowel gerenommeerde als opkomende kunstenaars te laten pronken met hun werk. Verder doorbreken ze de financiële barrière door een selectie van originele werken, gelimiteerde oplages en objecten aan te bieden. Hiermee proberen ze een deur te openen naar culturele en intellectuele toegankelijkheid.

That’s what x said © Lou Boulanger

/

Twee vrouwelijke oprichtsters

Achter het concept van That’s what x said schuilen twee vrouwelijke kunstkenners. Elisa Huberty is geboren in Brussel en studeerde een opleiding kunstgeschiedenis en design aan de Universiteit van Brighton. Hierna deed ze een master Art Market aan Sotheby’s institute of Art in Londen. Voor Elisa is kunst geen onbekende wereld, in tegendeel ze werkte eerder op prestigieuze kunstbeurzen, was creatief directeur en manager van twee Brusselse tentoonstellingen met Rébecca, de wederhelft van dit nieuwe concept.

That’s what x said © Lou Boulanger

Het tweede gezicht is Rébecca Prosper. De Franse-Brusselse studeerde kunstgeschiedenis aan de Université Libre de Bruxelles, waarna ze vervolgens een master in Art Market Management behaalde in Parijs. Hierdoor belandde ze op galeries, beurzen, en tentoonstellingen. Iets later begeleidden de twee vriendinnen twee tentoonstellingen samen waarna ze nu hun eigen onderneming oprichtten.

Schilder Clara-Lane Lens

De eerste tentoonstelling staat volledig in teken van de 21-jarige Belgische Clara-Lane Lens. Al van jongs af aan werd ze ondergedompeld in de muzikale wereld met een vader, Nicholas Lens, als componist. Ze kreeg al veel aandacht als schilder en mag nu dus ook tentoonstellen bij That’s what x said. Met een knipoog naar oude en moderne schilders uit de kunstgeschiedenis creëert ze haar eigen werk. Ze werpt een gedetailleerde blik op wat er zich in haar nabijheid bevindt, gaandeweg van mensen tot ruimtes en verwerkt dit op een schilderdoek. Op een subtiele manier haalt ze androgyne figuren voor de geest die de toeschouwer inpalmen.

Anne-Sophie Guillet

Tentoonstelling Clara-Lane Lens, van 23 september tot en met 24 oktober, Blaesstraat 142, 1000 Brussel.

Lees meer Marie Claire op: Mulberry en Alexa Chung brengen een collectie handtassen uit; Hoe de pofmouw een comeback maakt dankzij prinses Diana; 20 merken van eigen bodem die je snel wil ontdekken op onze nationale feestdag

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Clara-Lane Lens, Hybride ruimte, Kunst, That's what x said, Vrouwelijke kunstenaars.