Week van de Belgische mode: 20 merken van eigen bodem die je snel wil ontdekken
© Ester Manas

Week van de Belgische mode: 20 merken van eigen bodem die je snel wil ontdekken

Leestijd: 7 min

Van 12 tot 18 oktober is het de Week van de Belgische mode, een initiatief van de Belgische sectorfederaties Creamoda en Mode Unie. En dat is nodig ook, want uit het mode-onderzoek blijkt dat twee op de drie Belgen geen enkel Belgisch kledingmerk kent of bij naam kan noemen. Marie Claire maakt daarom een overzicht van 20 fijne labels van eigen bodem. Veel ontdek- en shopplezier!

/

1. Ester Manas

Ester Manas

Het duo achter het merk, Balthazar Delepierre en Ester Manas zelf, liepen allebei school aan het Brusselse La Cambre en staan momenteel volop in de schijnwerpers. Met hun inclusieve credo ‘One size fits all’ en duurzame aanpak haalden ze de finale van de LVMH Prize en wonnen ze de H&M Design Award en de prijs van Galeries Lafayette op het festival van Hyères. Het is en blijft dan ook uniek: luxekleding ontwerpen voor vrouwen met maat 34 tot 50. Ondertussen liggen hun ontwerpen in de rekken in prestigieuze winkels in Los Angeles, Londen en Nice. Tijdens de afgelopen modeweek in Parijs stelden ze de eerste handtas van Ester Manas voor, met het logo van het label op.

Meer info: estermanas.com.

/

2. 05-05

05-05

05-05 (spreek uit: fifth of the fifth) is een schoenenmerk dat vorig jaar werd opgestart door Nele Huysmans. Wat begon met een reeks kleurrijke, handgeschilderde en geweven espadrilles, groeide uit tot een permanente collectie met onder andere enkellaarsje en muiltjes. Zoals wel meer merken in dit overzicht volgt 05-05 de seizoenen niet en is elk model beschikbaar tot de voorraad strekt om overstock te vermijden. Het label heeft ondertussen al drie verkooppunten in België en een webshop.

Meer info: 05-05.be.

/

3. Maddalena Annunziata

Maddalena Annunziata

Maddalena Annunziata is een Duits-Italiaanse, in Antwerpen gevestigde ontwerpster. Na haar studies aan de Antwerpse Modeacademie, waar ze momenteel ook lesgeeft, ging ze aan de slag bij onder andere Christian Wijnants en Sharon Wauchob. In november 2018 lanceerde ze haar eerste knitwear collectie via een crowdfunding-campagne. Natuurlijke materiaalkeuzes samen met een toewijding aan duurzame en oprechte handgemaakte productiepraktijken zijn haar belangrijkste focus. Alle garens van kasjmier, wol, katoen en linnen zijn afkomstig van Italiaanse spinnerijen. De productie vindt plaats in Biella (Italië) in een klein familiebedrijf. Alle stukken worden met de hand gemaakt in een langzaam proces.

Meer info: maddalenaannunziata.com.

/

4. Arte Antwerp

Arte Antwerp

Arte Antwerp is het geesteskind van Bertony Da Silva. Wat in 2009 begon als een experiment om verschillende kunstvormen samen te brengen in de vorm van een capsule T-shirt collectie, groeide al snel uit tot een volwaardige, hedendaagse mannencollectie die diepgeworteld zit in grafisch ontwerp en workwear. Arte Antwerp heeft wereldwijd verschillende verkooppunten, een flagshipstore in Antwerpen en een webshop. Het merk werkt ook regelmatig samen met Belgisch juwelenlabel Studio Collect aan sieradencollecties voor mannen.

Meer info: arte-antwerp.com

/

5. Meryll Rogge

Meryll Rogge

Toen de Belgische Meryll Rogge in haar derde jaar aan de Antwerpse Modeacademie zat, kon ze stage gaan lopen bij Marc Jacobs in New York. Ze bleef er uiteindelijk zeven jaar. Terug in ons land kon ze aan de slag bij Dries Van Noten. Vorig jaar vond ze het eindelijk tijd voor een eigen collectie, die ze net voor de lockdown voorstelde in Parijs. Ze haalde daarvoor inspiratie uit het New Yorkse nachtleven in de jaren 80. Denk glamoureus maar tegelijkertijd ook draagbaar. De stukken zijn net iets té opvallend om tijdloos te noemen, al overstijgen ze wel trends. Er zijn momenteel 19 verkooppunten, helaas (nog) niet in België zelf.

Meer info: meryllrogge.com

/

6. NOUS

NOUS

NOUS werd opgericht door de Belgische ondernemers Geoffrey en Lore. Ook zij stappen af van trendgebonden collecties en willen net een eigen stijl representeren. Het merk produceert voornamelijk in Indië, waar ze werken met kleine ateliers die de socio-economische condities respecteren. Nous stelt de tradities en talenten van hun werknemers centraal. Zo worden oude technieken van verven, weven en borduren in stand gehouden. Shibori is bijvoorbeeld een verftechniek die regelmatig gebruikt wordt waarbij stof gevouwen, afgebonden of vastgenaaid wordt om bepaalde delen voor de kleurstof onbereikbaar te houden. De stukken zijn bijgevolg uniek en nooit 100% hetzelfde. NOUS heeft verkooppunten in dertien verschillende landen.

Meer info: deshowroom.be.

/

7. Charlotte Thomas

Charlotte Thomas

Deze Brusselse textiel- en grafisch ontwerper zoekt in beide domeinen naar innovatieve overlappingen. De patronen die ze maakt, zijn een resultaat van een oneindig spel met geometrische (letter)vormen. Deze patronen worden op hun beurt vertaald in verschillende designs, zoals onder meer een gelimiteerde oplage van gebreide truien. Thomas heeft twee verkooppunten in ons land en je kunt haar designs ook bestellen per mail.

Meer info: charlottethomas.be.

/

8. Laurence d’Ari

Laurence d’Ari

Toen Laurence Bourguignon haar eigen zonnebrillenlijn oprichtte wist ze dat ze niet zomaar een zoveelste accessoirelabel aan het modelandschap wilde toevoegen. Laurence D’Ari moest een merk zijn met persoonlijkheid, dat wegstuurt van trends en massaproductie, dat kwaliteit hoog in het vaandel draagt en een eigenzinnige designfilosofie heeft. Met succes. De Antwerpse heeft ondertussen een volwaardige collectie zonnebrillen in de rekken liggen bij verkooppunten overal ter wereld.

Meer info: laurancedari.com

/

9. Leselles

Leselles

Ontwerpster Liesbet Allaer gebruikt uitsluitend woloverschotten (mohair) die achterblijven bij Europese knitwear fabrikanten voor het maken van haar collectie. Haar designs zijn tijdloos en het kleurenpalet zeer breed; van neutrals tot pastel en neonkleuren. En omdat er met restwol gewerkt wordt zijn de stukken steeds gelimiteerd verkrijgbaar. Het duurzame aspect trekt Liesbet overigens door waar ze kan. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld geen plastic bij transport.

Meer info: leselles.be.

/

10. Bernadette

Bernadette

Bernadette is het modemerk van moeder-dochterduo Charlotte en Bernadette De Geyter. Hoewel het label nog maar een kleine twee jaar geleden werd opgestart, gaat het bijzonder hard. De romantische zijden jurken, peignoirs en kimono’s met bloemenprint worden op alle grote e-commerceplatformen en via heel wat topboektieks verkocht. Onlangs kwam er ook een eerste serviescollectie, een homewearlijn, handtasjes en een eigen webshop bij.

Meer info: bernadetteantwerp.com.

/

11. Castart

Liesbet Peremans

Nog een familieverhaal is Castart van de broers Dries en Michiel Somers. Hun doel is om meer kleur te brengen in de garderobe van de man. Castart startte twee jaar geleden met wollen truien, ondertussen is er een volledige collectie inclusief accessoires en broeken. Het merk werkt duurzaam en ethisch verantwoord: de productie gebeurt grotendeels in Europa en de leveranciers zijn ethisch verantwoord. De collectie wordt verkocht in acht verschillende landen, er is een webshop en sinds september ook een flagshipstore in Antwerpen.

Meer info: castartclothing.com.

/

12. Templa

Templa

Wellicht een beetje atypisch in dit overzicht, maar daarom niet minder interessant is het Belgisch-Australische snowboard- en skimerk Templa. Het label werd mee opgestart door de Antwerpse Anati Rakocz die hiervoor ervaring opdeed bij de merken Ann Demeulemeester en Haider Ackermann. Het credo van Templa is – niet officieel – dat het minder schreeuwerig is dan de doorsnee ski- en snowboarduitrusting, en technologischer geavanceerder. Bij het grote publiek vergaarden ze vorig jaar bekendheid door een samenwerking met de Belgische ontwerper Raf Simons. De collecties zijn te koop bij prestigieuze (web)winkels als Net-a-Porter en Selfridges.

Meer info: templaprojects.com.

/

13. Collectors Club

Alexander Popelier

Collectors Club is het nieuwste project van Nele en Veerle Van Doorslaer, de zussen achter de multimerkenboetieks A Suivre. Met hun collecties streven ze naar sprekende essentials voor gedreven vrouwen – zeg maar ‘collectors items’. Kwaliteit is zeer belangrijk, er worden dan ook enkel hoogwaardige materialen uit Japan en Italië gebruikt. De ontwerpen zijn te koop bij verschillende verkooppunten in binnen- en buitenland en via de eigen webshop.

Meer info: collectorsclub.cc. 

/

14. Eat Dust

Girls of Dust

Het kledingmerk Eat Dust bestaat ondertussen tien jaar en dat vierden ze net voor de lockdown met een eerste fysieke winkel in de Antwerpse Volkstraat – samen met de vrouwenlijke tegenhanger Girls of Dust. Ook bij deze labels staan ethische producten, gemaakt in Europa, met respect voor tradities maar steeds met een hedendaagse twist, centraal. De inspiratie halen oprichters Rob Harmsen en Keith Hiocouit veelal uit werkkleding en legeruniformen.

Meer info: eatdustclothing.com.

/

15. ALICIAAUDREY

ALICIAAUDREY

Audrey Joris en Alicia Meus richtten hun gelijknamige merk op in 2016. Hoewel hun aanbod nu een stuk groter is, focussen ze nog net als in het begin op kasjmieren jassen die je ook binnenstebuiten kan dragen. Ze gebruiken alleen de beste soort kasjmier en staan helemaal voor het fenomeen slow fashion. Beter één duurder stuk per seizoen kopen en tevens ook uitbrengen, dan veel goedkoop. De webshop is momenteel “onder constructie”, maar hun jassen zijn wel te koop in verschillende verkooppunten in buiten- en buitenland.

Meer info: aliceaudreycollection.com.

/

16. Sofie D’Hoore

Sofie D’Hoore

D’Hoore ruilde haar tandartspraktijk dertig jaar geleden in om modeontwerpster te worden. En dat lukte haar wonderwel. De ontwerpen zijn tijdloos, schreeuwen nooit en moeten altijd aangenaam aanvoelen. Invloeden haalt ze uit de kunst- en architectuurwereld wat je ook merkt. Ze boekt vooral in het buitenland grote successen en heeft in België slechts één verkooppunt: Graanmarkt 13. Daarom nemen we haar nog eens op in deze lijst.

Meer info: sofiedhoore.be

/

17. Recto Verso

RectoVerso

Recto Verso komt nog maar sinds vorig jaar op de sportkledingmarkt piepen, maar het kan wel op een unieke expertise voortbouwen. Het label komt namelijk uit de stal van het Belgische familiebedrijf Liebaert Textiel, de Europese leider in de productie van elastische stoffen voor ondergoed en sportkledij. Er worden steeds innovatieve technieken gebruikt in de collecties, die bovendien ook draagbaar zijn buiten de fitness. Alle kleding wordt ontworpen én gemaakt in België.

Meer info: rectoversosports.com.

/

18. Howlin’

Howlin’

Howlin‘ is het Antwerpse breigoedlabel van broers Jan en Patrick Olyslager. Howlin‘ wordt geroemd om zijn kwalitatieve truien en accessoires in hoogwaardige shetlandwool. Het label dat letterlijk ‘stinkt’ betekent in een Schots dialect, gaat prat op de finesse van artisanale ateliers in Schotland en Ierland, sinds jaar en dag meesters in breigoed. De zomercollecties in katoen worden steevast in België geproduceerd. Het Belgische merk is al enkele jaren aan een internationale opmars bezig en de volwassenlijn wordt wereldwijd verkocht bij 200 multimerkenboetieks.

Meer info: howlinknitwear.com.

/

19. Adult Antwerp

Adult Antwerp

Raphaële Lenseigne studeerde in 2017 af aan de Antwerpse Modeacademie waarna ze in ’t Stad bleef plakken om haar eigen merk op te richten. Wat zo uitzonderlijk is aan Adult Antwerp is dat de schoenen verkrijgbaar zijn van maat 36 tot 46. Schoenen met hakken weliswaar. Lenseigne wil iedereen dan ook de kans geven om haar ontwerpen te dragen. Los van geslacht, seksuele voorkeur of (schoen)maat.

Meer info: adult-antwerp.com.

/

20. La Collection

La Collection

La Collection is het geesteskind van Florence Cools, de vrouw achter multibrandstore Damoy. In 2017 richtte ze haar label op die de principes van het minimalisme huldigt. Voor toeters en bellen ben je hier niet aan het juiste adres. De collecties stralen rust uit. Lijnen zijn recht en eenvoudig. Kleuren choqueren nooit. Een gevoel van tailoring is nooit veraf. Cools wil met haar merk stukken maken die jaren meegaan en doet daarom ook niet aan solden. Een gedachte die in deze tijden aan belang wint, maar die Florence al langer daadwerkelijk toepast.

Lees meer Marie Claire op: Back to basics: hoe corona het fenomeen streetstyle veranderd heeft. Dries Van Noten overtuigt ook zonder modeshow. Gespot op de catwalk: deze schoenen dragen we komende herfst en winter

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Belgische mode, Week van de belgische mode.