Waarom het MIMA op 2 jaar tijd al 100.000 bezoekers lokte
© MIMA

Waarom het MIMA op 2 jaar tijd al 100.000 bezoekers lokte

Leestijd: 1 min

Op 15 april 2016 opende het Millenium Iconoclast Museum of Art, of kortweg MIMA, in Brussel zijn deuren voor het publiek. Nog geen twee jaar later rondt het museum reeds de kaap van 100.000 bezoekers, een getal dat de stoutste dromen van de organisatoren overtreft. Het is duidelijk dat het MIMA niet zomaar een  museum is.

Enkele jaren geleden ontstond bij vier Brusselaars het idee om het MIMA op te richten. De culturele ondernemers Michel en Florence de Launoit sloegen de handen in elkaar met Alice van den Abeele en Raphaël Cruyt, beiden bekende figuren uit de kunstwereld. Samen waren ze meteen te vinden voor het idee om hedendaagse kunst te promoten en zo werd het MIMA geboren.

Het MIMA is een unicum in Europa. Het is een museum voor hedendaagse kunst dat de focus legt op een historisch overzicht van de cultuur 2.0 zoals deze zich rond de eeuwwisseling begon te ontwikkelen. Het museum brengt een collectief verhaal in een toegankelijke taal en stelt werken tentoon die een vrije associatie zijn van muziekculturen, grafische kunsten, sport en stedelijke kunst. Het MIMA is gevestigd in de oude brouwerij van Belle-Vue in het centrum van Brussel.

Dat tikkeltje extra

Wat maakt het MIMA nu anders dan andere musea? Eerst en vooral heeft het unieke museum een bijzonder financieringsmodel met rechtstreekse steun van het publiek. Door die financiële onafhankelijkheid kan het museum vrij van politieke druk het programma samenstellen. Het MIMA heeft ook een internationale uitstraling en mag telkens op heel wat internationale aandacht rekenen. Bovendien trekt het museum ook een heel jong publiek aan. Maar liefst 40% van de bezoekers zijn jongeren, waarvan velen voor het eerst een museum bezoeken.

Het MIMA pakt ook uit met een sterke vaste collectie die ondertussen meer dan 70 stuks omvat en nog steeds blijft evolueren. De organisatoren zetten alles op alles om het museum te laten integreren in de omringende wijk, een oefening waarvoor ze reeds beloond werden met de Molenbeekse cultuurprijs van 2016. De integratie steunt op de samenwerking met lokale vzw’s die helpen jongeren vertrouwd te maken met populaire cultuur. Kortom, het privé-initiatief is zonder twijfel een verbluffend succes.

Wil je zelf ook ervaren wat het MIMA zo bijzonder maakt? Breng dan tijdens de paasvakantie een bezoek aan de huidige tentoonstelling Wonderland. Deze interactieve expositie is een ludieke poging van twee Zweedse kunstenaars, bekend als Akay & Olabo, om de strijd aan te gaan met de huidige routine van onze maatschappij.

MIMA, Henegouwenkaai 39-41, 1080 Sint-Jans-Molenbeek, www.mimamuseum.eu.

Emma Verbeke De artikels van >

West-Vlaamse die haar hart verloor aan Gent. Leeft zich graag uit met make-up of in de kickboksles. Houdt van goede boeken, bingewatchen en dansen tot in de vroege uurtjes.

Tags: Brussel, Hedendaagse kunst, Mima, MIMA Brussel.