Eerste keer yoga: hoe bereid je je voor?

door Lieselot Coppens
yogales_marieclaire
©Shutterstock

Geraak je simpelweg niet bij je tenen en denk je dat yoga daarom niets voor jou is? Of heb je je voorgenomen om dit jaar sportiever te worden maar komt het er maar niet van? Marie Claire to the rescue!

Wij verzamelden een complete lijst aan tips en tricks waardoor je hopelijk spontaan je yogabroek wil aantrekken.

1/

Wat draag je?

Je draagt het best lichte en comfortabele kledij. Een shortje of een legging met een topje is perfect als outfit. Bovendien zijn er enkele geweldige Belgische yogamerken te vinden, zoals Yoga By Julz, PlayPauze en Pure By Luce.

Lees ook: Yoga by Julz: yogakledij voor yoginista’s

Wat neem je mee?

Een yogamat, een flesje water en een handdoek of twee zijn de essentials. Maar geen zorgen als je één van deze dingen (of allemaal) vergeet, de meeste yogastudio’s stellen deze ter beschikking.

Hoe creëer je de best mogelijke ervaring?

Kom met een halflege maag naar de les. Zorg dat je 2 à 3 uur voor het startuur geen te zware maaltijden hebt gegeten. Let er ook op dat je genoeg water hebt gedronken voor de les. Verder is het aan te raden om je voeten en handen te wassen voor je de yogaruimte betreedt. Ten slotte, als je met letsels of andere ongemakkelijkheden kampt, laat dit dan even weten aan je lesgever. Zo kan die aangepaste oefeningen voorzien.

yoga_marieclaire

Unsplash

2/

Tips & tricks

Enjoy

Eerst en vooral: het is helemaal geen vereiste dat je super lenig bent alvorens je met yoga kan beginnen. Yoga is voor iedereen, jong en oud. Het is veeleer een spirituele beleving die je toelaat jezelf te zijn en jezelf te zien.

Focus op jezelf

Het is gemakkelijk om jezelf neer te halen als je buurvrouw in de yogales zonder problemen een kopstand doet. Maar je weet niet welke weg ze daar voor afgelegd heeft. Hou dus in je achterhoofd dat iedereen uniek is. Er is vast wel een yogastijl die bij je past.

Neem je tijd

Als je na je eerste yoga ervaring besluit dat het niets voor jou is, probeer het dan toch nog een maand de kans te geven. Je hebt immers minstens een maand nodig om de verschillende yoga poses en ademhalingsoefeningen onder de knie te krijgen. Yogi’s raden hun leerlingen aan om 2 à 3 keer in de week te trainen. Geduld en toewijding zijn dus de key to yoga success.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Yyoga: yyoga.be

Meer lezen over yoga? Lees dan ook: GETEST: De barre work-out bij Yoga Factory, Op deze vijf yogabestemmingen kom jij helemaal tot rust en De 7 beste yoga-apps voor thuis (of onderweg)

| | | |
Tags: Lifestyle, Sport, Wellbeing, Yoga.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures