LĒO is het merk van Leonneke Derksen, de Nederlandse die in 2011 afstudeerde aan de prestigieuze modeacademie van Antwerpen, stage liep bij Carven en Balenciaga om vervolgens terug te keren naar België en haar eigen label op te richten. In 2017 omschreef Vogue het nog als het coolste label uit België en met bekende fans als Kendall Jenner, M.I.A. en Dua Lipa klopt dat anno 2022 nog steeds als een bus.
Lees ook: Editor’s Pick: Manolo Blahnik x Birkenstock.
De dertiger haalt haar inspiratie voor collecties steevast bij de zogenaamde ‘LĒO-girl’, een meisje dat het verhaal van het merk vertelt en steeds in het achterhoofd wordt gehouden tijdens het ontwerpproces. Al zijn de meeste van haar ontwerpen, zoals de zeitgeist betaamt, ondertussen uniseks en laat ze ook heren poseren in haar silhouetten.
LĒO x Dickies
Het nieuwste wapenfeit van Leonneke is een samenwerking met Dickies. Het iconische Amerikaanse workwearlabel dat in 1922 opgericht is door Williamson-Dickie. Voor Dickies is het de eerste samenwerking met een in België gevestigd label, en tevens ook de allereerste vrouwencollab.
De LĒO x Dickies collectie is geïnspireerd door de periode in de jaren 90 en begin 2000 waarin het merk zijn kenmerkende werkkleding stempel enigszins van zich af schudde en populair werd in de pop-, rock- en skatecultuur. Tijdens de researchperiode van Leonneke, viel haar oog op een ultieme klassieker, de Big Daddy broek. Ze kwam op het idee om de decoratieve logo patch die aanvankelijk op de achterzak was geplaatst om te zetten in een functioneel detail en dat werd het doorlopende element van de collab.
De samenwerking bestaat uit 7 stuks, waaronder een jurk (tevens een van de eerste jurken ooit gemaakt voor een Dickies-collectie), de kenmerkende asymmetrische wikkelrok van LĒO uitgevoerd in de beroemde polykatoenen stof van Dickies, en een Bubble top met print op.
De samenwerking is nu online te koop. Bekijk de collectie hieronder.