Diane von Furstenberg : “Deze expo is puur nostalgie”
© Jesse Frohman

Diane von Furstenberg : “Deze expo is puur nostalgie”

Leestijd: 3 min

Einde april kan je uitgebreid kennismaken met de sublieme creaties van Diane von Furstenberg, uitvindster van de wikkeljurk en een persoonlijke favoriet van de koninklijke familie. Begin januari kwam ze poolshoogte nemen en mochten wij een halfuur van haar kostbare tijd.

Diane von Furstenberg is de eenvoud en spontaniteit zelve, wanneer wij haar vragen hoe haar naam nu juist wordt gespeld. “Kleine v en grote F, dat is belangrijk, maar of er nu een umlaut staat of niet, heeft verder geen enkel belang. En zeg maar Diane.” De toon is gezet.

Wat betekent het voor jou, een expo in België?

Diane von Furstenberg: “Dat de expo in België plaatsvindt, is niet zo belangrijk voor me, wel dat het in Brussel is. Al woon ik dan al jaren in het buitenland, hier ben ik geboren en hier ging ik naar school, op vijf minuten van het museum. Op mijn dertiende ben ik vertrokken naar eerst Zwitserland en vervolgens Amerika, maar in deze wijk ken ik om zo te zeggen nog elke straatsteen. Ik had een grootse expo in Beijing met alles erop en eraan, maar dit hier is veel intiemer. Het is voor mij een afspraak met mijn jeugd.

Bovendien beschouw ik het als een enorm compliment dat een jonge curator als Nicolas Lor –  hij is 29 en ik 75 – mij vroeg of hij deze expo mocht realiseren. Ik was geen vragende partij, Nicolas, die een modespecialist is, kwam zelf naar New York om me zijn ideeën voor te stellen. Hij vindt DvF duidelijk heel modern en op het lijf geschreven van moderne vrouwen. Als zo’n jong talent je uitkiest voor een expo, dan weet je dat het goed gaat zijn.”

 

De wikkeljurk bestaat momenteel vijftig jaar. Hoe kwam je op de idee?

“Luister, het kledingstuk op zich bestond al, denk maar aan de kimono of de toga. Het is een jurk die geen knopen of ritssluiting heeft. Ik heb het in jersey ontworpen en vervolgens in een geprinte jerseyversie. Een wikkeljurk zit een vrouw als gegoten en ik vind dat ze dan wat weg heeft van de sierlijkheid van een slang of de beweeglijkheid van een kat. Ik heb er over de hele wereld tientallen miljoenen exemplaren van verkocht en, wat heel eigenaardig is, elke twintig jaar wordt hij herontdekt door jonge vrouwen.”

Op het kerstconcert in het koninklijk paleis droegen de prinsessen jouw creaties.

“Die koningsblauwe jurk met split en ronde hals flatteerde kroonprinses Elisabeth enorm, maar ook haar veertienjarige zus prinses Eléonore straalde in haar bloemenjurk. Het zijn trouwens erg mooie dames. Ik ben er ook heel fier op dat ik tot de selecte groep ontwerpers van de koningin behoor. Hare Majesteit kiest heel regelmatig voor mijn creaties. Maar het doet me telkens ook veel plezier wanneer ik andere, minder bekende vrouwen mijn kleren zie dragen.”

Wat is de filosofie achter het merk en wat zijn de sterke punten?

“Die is heel simpel. Ik wil de vrouw kleren geven die makkelijk zitten en natuurlijk vallen, die elegant, comfortabel en tijdloos zijn. Ze moet er zich de hele dag goed in voelen, zowel overdag op het werk als ’s avonds in haar vrije tijd. Mijn kleren moeten als vriendinnen zijn. Ik ben destijds begonnen in een drukkerij en heb daar de stiel van het printen geleerd. Daarna ben ik met kleuren beginnen experimenteren. Kleuren zijn voor mij de letters, prints zijn de woorden en de stof en het silhouet maken de zin compleet.”

Ben je nog steeds actief in het bedrijf?

“Uiteraard heb ik er nog wel wat te zeggen. Ik superviseer en bewaak vooral de identiteit en het dna van het label, zodat ik het met een gerust hart kan overlaten aan de jongere generatie. Mijn kleindochter Talita neemt het roer over als algemeen directrice. Enfin, ze is 23, dus niet meer echt piepjong. Ze heeft gestudeerd en heeft altijd met mij samengewerkt. Zelf wil ik me meer toeleggen op mijn filantropisch werk.”

Bedoel je de Diller-von Furstenberg Family Foundation?

“Met dit familiefonds steunen we verschillende non-profitorganisaties. Maar daarnaast heb ik dertien jaar geleden nog een andere prijs in het leven geroepen, de DvF Award. Die beloont vrouwen die zich totaal en belangeloos inzetten voor andere vrouwen. De Award bestaat uit vijf prijzen, drie voor onbekende vrouwen die ik financieel steun en in de kijker zet. Verder is de Inspiration Award weggelegd voor mannequins, actrices of zangeressen zoals Iman of Karlie Kloss, de Lifetime Award tenslotte gaat naar vrouwen als Oprah Winfrey, Christine Lagarde, Hillary Clinton…”

Wat kunnen we van de expo verwachten?

DvF:“Dat moet je aan Nicolas vragen. Ik weet alleen dat het geen retrospectieve wordt.”

Nicolas Lor: “Uiteraard vieren we uitbundig de vijftigste verjaardag van de wikkeljurk. Om haar levensfilosofie en haar label te begrijpen, overlopen we haar leven en haar professionele parcours met de hoogtepunten uit haar carrière. We tonen niet alles, maken er geen retrospectieve van en brengen het ook niet in chronologische volgorde. Via insights tonen we Diane als colorist, zoeken we uit wat haar inspireert (natuur, kunst, vrijheid…) en plaatsen we haar werk in perspectief met andere vrouwelijke designers als Madeleine Vionnet, Gabrielle Chanel en Sonia Rykiel. Het speciale aan Diane is, dat ze geen kledingstuk creëert voor het kledingstuk zelf, wel voor de vrouw die ze voor ogen heeft. De expo Woman before Fashion wordt gebracht als een spiegel. We beginnen met de kleding om te eindigen waar het bij Diane allemaal om draait: de vrouw.”

Woman before Fashion, Diane von Furstenberg, van 21 april tot 7 januari in het Mode & Kant Museum, Violetstraat 12 in Brussel. Info: www.fashionandlacemuseum.brussels

Dit artikel werd geschreven in nauwe samenwerking met Mode & Kant Museum.
fashionandlacemuseum.brussels

Lees ook :
Editor’s Pick: de collectie van Studio Collect x Stephanie Specht
Hansaplast: veel meer dan pleisters!
Permanente ontharing: de expertise van Dépil Tech

Commercieel team De artikels van >