Swicy
Deze zomer staat in het teken van swicy food. Swicy betekent eigenlijk een fusie tussen sweet and spicy elementen in één gerecht. Pikante accenten worden gecombineerd met zoete toetsen, wat het de perfecte combinatie maakt voor de frissere zomeravonden.
Affogato
De tiktokfans onder ons hebben deze de afgelopen maand ongetwijfeld voorbij zien komen: affogato. De hashtag op TikTok heeft maar liefst 152 miljoen views. Waar vorig jaar nog de negroni sbagliato heerste als dé Italiaanse lekkernij op TikTok, is het dit jaar tijd voor de affogato: een Italiaans ijsdessert, waarbij een bolletje vanille-ijs wordt overgoten met hete espresso in een kopje. Affogare betekent verdrinken in het Italiaans, en het bolletje ijs verdrinkt min of meer in de espresso.
Olive oily summer
Een andere nieuwkomer, namelijk olijfolie in je koffie, geïnspireerd door Starbuck’s Oleato Olive Oil Coffee lijn, zette de online wereld onlangs op zijn kop. Hoe vergezocht dit voor sommigen ook lijkt, het is eigenlijk vergelijkbaar met het toevoegen van andere vetten zoals melk en room aan koffie. Dé reden om volgens Starbucks voor olijfolie in koffie te kiezen is de textuur, die als fluweelzacht wordt omschreven, terwijl anderen er dan ook weer de gezondheidsvoordelen van inzien. Geen grote fan van koffie? Dan kan je deze zomer toch olijfolie in je desserts verwerken. Zoals de gouden combinatie van vanille-ijs met olijfolie en zeezout … getest en goedgekeurd!
Lees ook: Aan deze 10 vakantiegewoontes maakt iedereen zich schuldig
Ice, ice baby
Toegegeven, ijs tijdens de zomer is nogal een no-brainer, maar een zomer zonder ijs is geen zomer, en elk jaar vinden tal van ijsmakers zichzelf opnieuw uit met de meest verrassende smaken. Probeer deze zomer bijvoorbeeld de witte chocolade, zwarte peper & Tonka van Amorino of de Pierre Hermé Macaron Yuzu (een van de topingrediënten van 2023) & Citroen smaak van Häagen-Dazs x Pierre Hermé.
Sober summer
Voor velen staat de zomer gelijk aan: mooi weer, terrasjes en … drinks. Deze zomer kiezen we meer dan ooit voor alcoholvrije dranken. Non-alcoholische opties zijn al een paar jaar in opmars, zeker sinds we na de pandemie allemaal ons drinkgedrag in vraag zijn gaan stellen.