Interview: Eva De Keyser, duurzaamexpert bij Alpro
© Alpro

Interview: Eva De Keyser, duurzaamexpert bij Alpro

Door Naomi Wouters
Leestijd: 3 min

Op 22 april onthulde Alpro, met de grootste plantaardige cake ter wereld, hun verbeterd B Corp certificaat. De pionier van plantaardige voeding zet zich al meer dan 40 jaar in voor de gezondheid van mens en planeet en doet dit momenteel in samenwerking met duurzaamheidexpert Eva De Keyser. Lees meer over hun acties en hoe je duurzamer kan consumeren.

/

B Corp Certificaat

Alpro maakt deel uit van een groep merken die rekening houden met alle stakeholders en zo hun B Corp score boosten. Concreet wil de organisatie een gezonde balans creëren tussen hun doelstellingen. Enerzijds is dat winst, anderzijds wil Alpro een positieve impact hebben op mensen en het milieu. B Corp bekijkt driejaarlijks in welke mate deelnemende bedrijven voldoen aan hun sociale en duurzame standaarden. Dit jaar scoorde Alpro maar liefst 20 punten extra. Dat hebben ze mede te danken aan duurzaamheidsexpert Eva De Keyser.

“We leveren al 40 jaar inspanningen voor duurzaamheid dus zijn we heel trots dat we die extra punten hebben behaald. We zijn een pionier in de plantaardige voeding, de meest milieuvriendelijke voeding op vlak van CO2 uitstoot en B Corp erkent dat ook.”, vertelt Eva ons vol trots.

/

Grootste plantaardige cake ter wereld

Naast het vernieuwde B Corp certificaat onthulde Alpro ook zijn deelname aan Waste Warrior Brands, een initiatief van Too Good To Go. Om hun nieuws naar buiten te brengen, pakte Alpro uit met een opvallende take away stunt: Het verbrak het wereldrecord van de grootste plantaardige cake ter wereld, die door iedereen kon afgehaald worden via de Too Good To Go-app. De opbrengst gaat integraal naar Alpro’s partner Natuurpunt.

“We willen met de stunt vooral benadrukken dat eenvoudige verandering in je dagelijkse voeding een grote impact kunnen hebben op jaarbasis. Wetenschappers en beleidsmakers zijn er meer en meer van overtuigd dat plantaardige voeding een grote impact kan hebben.”, zegt Eva.

/

Waste Warrior Brands

Waste Warrior Brands zijn bedrijven en merken die zich inzetten tegen voedselverspilling. Duurzaamheidsexpert Eva legde ons uit dat hun deelname aan dit initiatief aansluit bij de duurzaamheidsstrategie van Alpro, waarbij de organisatie tracht een zo laag mogelijke impact te hebben. Dat op vlak van water, CO2 en afval, van in de fabriek tot bij de consument thuis.

“We laten niet graag energie, grondstoffen of water die nodig zijn om een product te vervaardigen, verloren gaan. Daarom is een applicatie als Too Good To Go een win-winsituatie. Daarvoor werkten we al samen met de voedselbanken om verspilling tegen te gaan. Vorig jaar schonken we 200 ton plantaardige voeding aan mensen die het kunnen gebruiken.”

/

Duurzaamheidsexpert

Eva De Keyser werkt als duurzaamheidsexpert samen met een klein team aan de doelstellingen van Alpro. Daarvoor bekijkt ze de internationale tendensen en wetenschappelijke inzichten. Zo heeft het merk voor zijn CO2-reductie science based targets die in lijn zijn met het Parijs-akkoord, om de klimaatsverandering onder de 2 graden te houden. Daarnaast maakt Eva van die doelstellingen concrete acties en levert ze resultaten. Om die resultaten te meten, berekent het team jaarlijks Alpro’s ecologische voetafdruk.

“We hebben een klein team, maar we werken eigenlijk heel veel samen met andere teams. We gaan bijvoorbeeld samen zitten met productontwikkelaars rond verpakking om een focus te bepalen, met de aankoopafdeling om gecertificeerde soja te kopen die niet uit het regenwoud komt en meer. We willen ervoor zorgen dat duurzaamheid echt doordrongen zit in het DNA van Alpro”, legt Eva uit.

/

Waterhergebruikinstallatie

Bij de productie van voeding is water van groot belang. De laatste 10 jaar heeft Alpro zijn waterverbruik per product gereduceerd met 20%. En ze gaan nog een stap verder met hun nieuwe waterhergebruikinstallatie in Wevelgem. Dankzij een gespecialiseerd zuiveringsproces zet de installatie het afvalwater uit het productieproces om naar drinkwater, waarna het hergebruikt wordt in delen van het productieproces waar geen voeding aan te pas komt – zoals de reiniging van machines.

“Wij houden al jaren ons waterverbruik nauw in de gaten om het zo efficiënt mogelijk te organiseren. De nieuwe waterhergebruikinstallatie die er binnenkort aankomt, zal er voor zorgen dat onze watervoetafruk per product met 60% daalt.”

/

Duurzaam consumeren

“Ik vind het heel belangrijk dat mensen niet denken dat hun individuele acties geen impact hebben. Alles wat je kan veranderen heeft een impact. Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Begin met een kleine aanpassing die bij je leefwereld past. Daarbij geven wij graag mee dat voeding een gigantische impact heeft op onze planeet. Waardoor je door een kleine aanpassing in je voeding voor een deel mee de oplossing kan vormen voor de klimaatproblematiek. Als je bijvoorbeeld in je dagelijkse cappuccino soja-drank gebruikt, bespaar je op jaarbasis genoeg CO2 om bijna 50 km te rijden“, legt Eva uit.

/

Feeding our future with plants

Alpro plant om tegen 2025 een duidelijke shift te doen naar meer plantaardig eten. Ze houden daarvoor rekening met twee belangrijke thema’s: gezondheid en planeet. Belangrijke doelstellingen die daaronder vallen zijn: De CO2 uitstoot, waterverbruik en afval in onze fabrieken reduceren richting netto-0, overstappen naar een regeneratieve landbouw met aandacht voor water en biodiversiteit en streven naar meer plantaardige en gerecycleerde verpakkingen. Daarnaast wil het merk meer  vezelrijke voeding en variatie aan plantaardige ingrediënten aanbieden.

Lees meer Marie Claire op: 7 dingen die je niet wil missen tijdens ‘Antwerp Art Weekend’Maak kennis met Penile Papers, een boek vol penissen voor het goede doelAngèle is het nieuwe gezicht van de ‘Chanel Coco Beach 2021’-collectie

 

 

 

 

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Duurzaam consumeren, Ecologische voetafdruk, Plantaardige voeding.