Zie het als een kennismaking, schrijven ze, het begin van iets moois. In de open brief halen de jonge Belgische ontwerpers aan hoe moeilijk het is om de aandacht te trekken op het wereldwijde web. Het is namelijk heel beangstigend voor een jong merk om je naam te maken tussen al die grote internationale spelers. Zeker zonder je fysieke winkels waar je je klanten als familie gaat beschouwen.
#ikkoopbelgisch
Sinds enkele jaren wordt er steeds meer ingezet op het overtuigen van consumenten om Belgisch te kopen. Zo lanceerde Flanders DC in 2016 nog de nationale campagne #ikkoopbelgisch. Het doel was en is nog steeds om de grote diversiteit aan Belgische mode- en designmerken in de kijker te zetten. Ook in de open brief herhalen de jonge Belgische ontwerpers nog eens dat #ikkoopbelgisch een band schept en iets moois te weeg kan brengen.
Lees ook: Lockdown gids: Leuvense handelaars in de kijker.
De open brief
Lees de open brief van jonge Belgische ontwerpers hieronder integraal.
“Beste klant,
Wij zijn ongerust. Doodongerust.
Wie wij zijn? Jonge creatieve merken die met hier ontworpen en zorgvuldig gemaakte producten verhalen vertellen van schoonheid, duurzaamheid en tijdloosheid. Merken wiens winkels karakter en uniciteit geven aan steden die hoe langer hoe meer op elkaar gaan lijken. Hoewel we soms zouden willen dat we in deze crisis iets nuttigers dan kleren, tassen of juwelen verkochten, geloven we dat wat we maken een glimlach op iemands gezicht kan toveren. En dat is vandaag bijzonder waardevol.
De grote Belgische spelers in onze sector signaleerden het vorige week al: wij houden ons hart vast voor de gevolgen van deze crisis. Net op het moment dat de lente u verleidt om verliefd te worden op een zwierige jurk, een lingeriesetje dat als gegoten zit of de perfecte handtas, sluiten wij noodgedwongen en met pijn in het hart onze winkels vol nieuwe spullen. Overtuigd, dat wel. De motor van kleine merken als de onze zijn immers compacte maar bijzonder gedreven teams, wiens gezondheid we nooit zouden riskeren. Bovendien zijn onze klanten als familie en grillige tijden vragen om family first.We verschoven afgelopen weken daadkrachtig onze focus naar de jungle van het wereldwijde web waar internationale spelers om uw aandacht smeken. En dat beangstigt ons. Wij timmeren nog volop aan de weg en onze namen zijn (nog) niet bij iedereen top of mind. Vandaar deze brief. Zie het als een kennismaking, het begin van hopelijk iets moois, want #ikkoopbelgisch, dat schept een band.”
Deelnemende ontwerpers:
Ophelia Debisschop – Ophelia lingerie, handgemaakte lingerie,
ophelialingerie.be
Mieke Dierckx – tijdloze handtassen voor alle gelegenheden,
miekedierckx.be
Alexandra & Ségolène Jacmin – Façon Jacmin, een hedendaagse denim garderobe,
faconjacmin.com
Aline Walther – Girls of Dust, easy to wear, tijdloze mode,
eatdustclothing.com
Anna Rosa Moschouti – AR.M, architecturale juwelen,
annarosamoschouti.com
Ellen Kegels – LN Knits, eerlijk breigoed,
lnknits.com
Elisabeth Leenknegt – Elisa Lee,duurzame maatwerkjuwelen,
elisalee.be
Eva Janssens – bruidskleding op maat,
www.evajanssens.be
Isabel Naesens – Comme les Loups, eigenzinnige strikken en dassen,
commelesloups.com
Lies Mertens – handgemaakte lederwaren,
liesmertens.be
Loredana Falone – Wearable Stories, fairtrade, duurzame mode,
wearable-stories.com
Lore Van Keer – strak vormgegeven juwelen,
lorevankeer.com
Nathalie Lachat – Magdalena, subtiel eigenzinnige vrouwenmode,
magdalenacollection.be
Nele Content – Atelier Content, schoenen voor unieke momenten,
momentsbycontent.com
Olivia Couvreur – Cara Rosa, elegante schoenen met sneakertechnologie,
cararosa.com
Toos Franken – minimalistische mode,
toosfranken.com
Meer Marie Claire? Lees hier het volledige maartnummer gratis: Lees hier gratis het maartnummer van Marie Claire België.