Met bijna 60 jaar ervaring op de teller heeft de gevierde kostuumontwerper Ann Roth meegeholpen aan heel wat klassiekers op het grote scherm. Van Midnight Cowboy (1969) en 9 To 5 (1980) tot Working Girl (1988), The English Patient (1966) en The Girl On The Train. Een impressionant palmares als je het ons vraagt. Roth wist zich doorheen de jaren steeds aan te passen aan nieuwe stijlen, innovatieve technieken en de veranderende eisen van zowel het grote als het kleine scherm.
Toch was haar meest recente project een van haar grootste uitdagingen. De Netflix-film Ma Rainey’s Black Bottom, de aangepaste versie van het toneelstuk van August Wilson. Het vertelt het verhaal van de iconische Amerikaanse blueszangeres Ma Rainey (gespeeld door Viola Davis) en één cruciale opnamesessie in Chicago, in 1927. Ondanks Ma’s grote invloed, vond Roth het onderzoeksmateriaal over haar toch magertjes vertelt ze ons.
“Er bestaan slechts acht foto’s van Ma Rainey!” lacht ze. “En op die afbeeldingen zie je voornamelijk een grote, brede vrouw met gouden tanden en een kenmerkende pruik van paardenhaar. “Haar muziek was alles en ze was zo zeker van zichzelf als artieste dat ze ervoor zorgde dat het publiek zich daardoor tot haar aangetrokken voelde.”
Blauw fluweel en zomerse stola’s
Gelukkig had Roth al eerder kennisgemaakt met de wereld waarin Ma Rainey leefde. Regisseur George C. Wolfe en zijzelf werkten namelijk al aan de bewerking van het toneelstuk Shuffle Along in 2016. Ook daarin speelde Ma Rainey een cruciale rol.
“Gelukkig had ik drie jaar Shuffle Together met George Wolfe gedaan”, herinnert Roth zich. “Ik zeg ‘gelukkig’ omdat ik in Europa was toen ik de vraag kreeg of ik Ma Rainey wilde doen. Ik pakte mijn spullen en vertrok op 21 juni. Op 8 juli begonnen we met draaien!” Met weinig tijd om zich voor te bereiden, vertrouwde Roth op haar eigen kennis en die van andere historische experts rondom haar. “We hadden enkele geweldige foto’s gekregen van professor David Crosby, een verwoed verzamelaar van alles wat te maken heeft met The Rabbit Foot Minstrel Show: de geheel zwarte groep waar Ma Rainey haar carrière begon.”
Roth vult aan dat ze enorm geïnspireerd was door de kunst van Miguel Covarrubias. Die kwam in 1923 op 19-jarige leeftijd vanuit Mexico naar New York om de levendige bezienswaardigheden van Harlem te schilderen. Een van zijn werken inspireerde het ontstaan van Ma Rainey’s spectaculaire blauwfluwelen concertjurk. “Covarrubias maakte het schilderij genaamd Sunday In Harlem waarop een promenade van glamoureuze mensen te zien is. Eén vrouw is gehuld in een opvallende blauwe jurk. Je wéét gewoon dat zij het is.”
Ma Rainey’s kenmerkende stijl inspireerde alle ontwerpen van Roth voor de film, zoals de opvallende outfit die ze draagt als ze toekomt in Chicago op een hete zomerdag. Gedrapeerd in een mooie gele jurk, bonten stola, waaier en hoed: “Ik wou dat de outfit liet zien dat Ma wist dat ze haar intrede deed in een heel chique stadshotel in het noorden”, zegt Roth. “Zuiderse vrouwen hebben overdag een ventilator voor de kerk die ze in hun handtas bewaren. Maar Ma ziet zichzelf graag met die specifieke hoed. Toen ze die stadsvrouwen zag, wist ze dat ze de bonten stola aan moest, ook al was het juli. Het was haar wapenuitrusting.”
Wol, goud en paardenhaar
Naast trouw blijven aan het karakter van Ma Rainey, streefde Roth ook naar historische authenticiteit bij het maken van de kostuums. “Zo wil ik bijvoorbeeld altijd de originele wollen stof gebruiken waarvan vroeger mannenkostuums werden gemaakt. Toen ik The Day Of The Locust deed in 1973, hadden ze dat niet in Californië en moest ik naar New York reizen om het op te halen. Nu hebben ze het niet eens in New York meer! De stoffen van de herenpakken kwamen eigenlijk uit Yorkshire. In feite kwamen veel van de stoffen op de foto uit Engeland.”
Diezelfde aandacht voor detail werd ook gebruikt bij het opnieuw creëren van Ma Rainey’s kenmerkende muntenketting van $20 en haar pruik van paardenhaar. “Mijn onberispelijke assistent, Matthew Pachtmann, vond goudstukken die een goed gewicht hadden, en we maakten de ketting samen”, zegt Roth. ‘De geweldige haarstylist Mia Neal maakte de pruik, en ook dat was niet simpel. Natuurlijk kent het Verenigd Koninkrijk pruiken van paardenhaar, hun rechters en advocaten dragen ze immers in de rechtbank. Maar laten we zeggen dat er in Amerika niet veel paardenhaar te vinden is dat geschikt is voor pruiken!”
Ging het om de fysieke eisen van de shoot, dan gaf Roth toe dat er enkele tegemoetkomingen werden gedaan. “Ma’s stoffen bevatten synthetisch materiaal, zodat ze langer mooi bleven”, legt ze uit. “Viola Davis droeg die gele jurk een maand lang elke dag in die hete kamer met zulk felle licht. Het kon gewoon niet anders.”
De zoektocht naar Ma’s essentie
Ondanks alle glorieuze kostuums die Roth en haar team ontwierpen en maakten voor de film, zegt ze dat het meest essentiële kledingstuk er een was die het publiek nooit zal zien. “De eerste aanpassing voor Ma Rainey is een opvulkostuum dat ik Viola liet dragen om haar veel breder te maken dan ze is”, herinnert Roth zich. “En voordat ze kon opmerken hoe warm het was, en hoe ze niet zonder assistent naar de badkamer kon gaan, trok ik een jurk over haar hoofd zodat ze niet meer weg kon.” (lacht)
De transformatie, zegt Roth, was er onmiddellijk. “Viola begon meteen te bewegen zoals Ma dat deed. Ze begon onmiddellijk op zoek te gaan naar die vrouw en bracht haar tot leve,n. Ik liet haar dat moment hebben”, lacht Roth. “Pas daarna vertelde ik haar over de gouden tanden!” (lacht)
Ma Rainey’s Black Bottom, genomineerd voor vijf Oscars, is nu te zien op Netflix.
Lees meer Marie Claire op: Netflix lanceert eindelijk officiële trailer van ‘The Woman in the Window’, Grammy Awards 2021: vrouwen aan de top en Beyoncé als recordhouder en Netflix: de beste nieuwe series, films en documentaires in april.