Het effect van corona op onze shopgewoontes
© Imaxtree

Het effect van corona op onze shopgewoontes

Leestijd: 2 min

Er zijn geen feestjes, we zien minder mensen en we zitten veel vaker thuis. Corona heeft ons (sociale) leven flink door elkaar geschud en dat heeft bijgevolg ook invloed op ons shopgedrag. We kopen niet alleen véél minder, we kopen ook drastisch anders. Dat blijkt uit de rapporten van modeplatform Stylight en zoekmachine Lyst.

/

Uit cijfers van de Nationale Bank bleek recent nog dat 9 op de 10 Belgen minder winkelen door corona. Tijdens de eerste week van de solden werd 50% minder omzet opgetekend door winkeliers, in Antwerpen liep dat op tot 70%. Dat heeft enerzijds te maken met de strenge voorzorgsmaatregelen en de financiële onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt. Anderzijds hebben we ook minder gelegenheden om kleren voor te kopen. Als we eenmaal shoppen, kopen we dan ook anders in vergelijking met toen het virus ons land nog niet had bereikt.

Sportkleren boomen door corona

De meest opvallende evolutie – die ook nogal voor de hand ligt – is de toenemende vraag naar loungewear en sportkleding. Die steeg op modezoekmachine Lyst met 106% het voorbije kwartaal. Modeplatform Stylight noteert een stijging van 50% in 2020 in vergelijking met 2019. Sportmerk Nike groeide dan ook uit tot het populairste modemerk in het eerste kwartaal van dit jaar, aldus Lyst. Al danken zij dat volgens de zoekmachine ook aan hun inzet rond Black Lives Matter. Zo paste de sportgigant bijvoorbeeld zijn beroemde slogan aan naar ‘Don’t Do It’ om zijn boodschap tegen racisme te verspreiden. Sommige andere merken worstelden net om te reageren en zich aan te passen aan het veranderende landschap. Dat uitte zich meteen in dalende verkoopcijfers.

/

Online shoppen door corona

Het succes van Nike weerspiegelt ook de manier waarop het coronavirus winkelpatronen en -gewoonten verandert en de verschuiving naar digitale handel versnelt. Hoewel de onderneming melding maakte dat de omzet sterk getroffen was door de sluiting van fysieke winkels en het lagere aantal producten dat naar retailers werd verscheept, bewijst zijn sterke digitale betrokkenheid dat het tij aan het keren is. Nike kondigde eerder aan dat het beoogde om tegen 2023 een digitale omzet van 30% te bereiken. Maar nu het bedrijf die mijlpaal dit jaar al heeft gehaald, heeft het een nieuw doel gesteld, namelijk 50% digitale omzet in de nabije toekomst. De snelle overstap naar online is niet exclusief voor sportkleding en athleisure: het adviesbureau Bain & Company publiceerde in mei een rapport waarin werd voorspeld dat online verkoop tegen 2025 30% van de luxemarkt zal vertegenwoordigen.

Tie-dye

Nog opvallend is de populariteit van tie-dye. Bij Stylight werd er 1000% vaker gezocht naar de verftrend. Wat hier meespeelt is dat je deze trend redelijk makkelijk kan DIY’en. Met een emmer, textielverf en rubberen rekkers kom je al een heel eind. Goedkoop én je moet er je huis niet voor uit. Helemaal coronaproof zeg maar. Volgens de woordvoerder van Etsy is de verkoop van kits om er zelf mee aan de slag te gaan thuis maar liefst verdriedubbeld tijdens de lockdown.

Kort samengevat voeren comfortabele en sportieve kleding de boventoon. Merken die mee zijn met de tijdsgeest en zich inzetten tegen bijvoorbeeld racisme worden daarvoor beloond. Tenslotte piekt ook de interesse in tie-dye, omdat je dit vanuit je veilige thuis zelf kan creëeren.

Lees meer Marie Claire op: Razend populair dankzij Beyoncé, wie is ontwerpster Marine Serre?Belg fotografeert voor Burberry en Wat draag je tijdens een hittegolf: tips van Marie Claire’s moderedactrice Elspeth

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Corona, Mode, Shoppen.