Dit feministische koffietafelboek over Dior van Maria Grazia Chiuri wil je hebben
©

Dit feministische koffietafelboek over Dior van Maria Grazia Chiuri wil je hebben

Leestijd: 2 min

Sinds Maria Grazia Chiuri in 2016 tot allereerste vrouwelijke artistiek directrice van Dior werd benoemd, staan vrouwen centraal bij het modehuis. Zo ook in 'Her Dior'; een koffietafelboek dat kunstenaressen belicht en tevens een eerbetoon is aan de innovatieve en feministische geest van Maria Grazia.

“We should all be feminists”, verklaarde ze in 2016 op een T-shirt van 550 euro, een viraal succesverhaal dat we zullen zien opduiken op de vrouwenmarsen tegen Trump in de Verenigde Staten. Datzelfde T-shirt is nu te zien op de cover van het boek Her Dior: Maria Grazia Chiuri’s New Voice. De afgelopen vijf jaar heeft Maria Grazia haar feministische boodschap verspreidt in alles wat ze doet voor het modehuis.

Mijn werk gaat verder dan het ontwerpen van een collectie, het is een missie. Ik wil de kans die ik bij Dior krijg benutten om vrouwen een stem te geven” – Maria Grazia Chiuri

Ze vindt dan ook dat ieder van ons met zijn talent zijn deel kan doen, zijn best kan doen. “Mijn werk gaat verder dan het ontwerpen van een collectie, het is een missie. Ik wil de kans die ik bij Dior krijg, benutten om mijn visie op de wereld te uiten. Om vrouwen een stem te geven, om bedrijven die iets betekenen zichtbaarder te maken”, vertelde Marie Grazia ons in het februarinummer.

Dat zie je terug in haar collecties, die zij als feministische mode bestempelt, maar ook in andere Dior-projecten zoals de podcast Female Gaze en Dior Untold, waarvan de tweede aflevering  ‘And women created Dior’ nu beschikbaar is op Dior.com, Spotify, Deezer, Apple Podcast, Youtube, Soundcloud, Podcast Addict etc.

Lees ook: Waarom je de nieuwe documentaire ‘Nose’ van Dior wil zien.

Foto uit Her Dior.

Maya Goded

Her Dior: Marie Grazia Chiuri’s New Voice

Het zijn dezelfde sterke vrouwen die Chiuri nu viert in Her Dior, het modeboek dat eerder deze maand uitkwam op Internationale Vrouwendag bij Rizzoli. Het weerspiegelt haar scherpe vrouwelijke blik die een afspiegeling is van deze tijd en een viering van diverse culturen, van de vrijheid en de zelfredzaamheid van de vrouw.

Het boek telt in totaal 160 foto’s, in kleur en zwart-wit, van 33 vrouwelijke fotografen die sinds 2016 met Dior en Marie Grazia Chiuri hebben samengewerkt via editorials voor het Dior-magazine en tijdschriften als Marie Claire, i-D en Purple. Denk aan klinkende namen als Nan Goldin, Bettina Rheims en Viviane Sassen, aangevuld met quotes, essays en gedichten van onder andere Linda Nochlin, Chimamanda Ngozi Adichie en Judy Chicago.

Lees ook: Zo creëer je zelf de make-uplook van de Dior FW21/22-show.

Her Dior benadrukt het werk van deze kunstenaressen, die deel uitmaken van de geschiedenis van hedendaagse fotografie, en is tevens een eerbetoon aan de innovatieve en feministische geest van Maria Grazia Chiuri. “Dankzij deze foto’s begrijp ik in één oogopslag hoe belangrijk de ogen van deze vrouwelijke fotografen, van verschillende afkomsten, culturen en generaties, zijn geweest in mijn eigen evolutie en bewustwording”, schrijft de ontwerpster in de inleiding.

Het boek is nu onder andere op de website van Dior te koop voor € 85.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Boek, Dior, Maria Grazia Chiuri.