Waarom je de nieuwe documentaire ‘Nose’ van Dior wil zien
© Dior

Waarom je de nieuwe documentaire ‘Nose’ van Dior wil zien

Door Kim De Craene
Leestijd: 2 min

Zijn naam zegt je misschien niets, maar zijn werk ken je gegarandeerd wél: François Demachy, één van de beste neuzen ter wereld. De Franse parfumeur staat centraal in 'Nose', een documentaire van Dior die vandaag uitkomt. 

/

Sinds 2006 mag Demachy zich Parfumeur-Créateur van Dior noemen en creëert hij alle geuren van het luxehuis. Hij is verantwoordelijk voor succesvolle parfums als Sauvage en Joy. Voor Nose werd de parfumeur twee jaar lang door een documentaireteam gevolgd. Dior omschrijft de documentaire als een “smell good movie”: een betoverende en meeslepende film die een kijkje geeft in de rijke geschiedenis en ziel van de parfums van Dior. Hier alvast enkele weetjes over de iconische neus en het huis waar hij met zoveel passie voor werkt.

Vrouwelijke bloemproducenten

Een eerste opmerkelijk weetje, en één van de redenen waarom we zo’n fan zijn van Dior: de meeste van hun parfumbloemproducenten zijn vrouwen. Zo zijn er Carole Biancalana en Armelle Janody die op hun domeinen in Grasse – aan de Franse Côte d’Azur – organische meirozen en jasmijn telen. Ze ruilden een kantoorjob in de grote stad in voor een leven op het land. Carole en Armelle ploeteren nu met de handen in de aarde en leveren hun oogsten aan Dior.

Lees ook: 21 x zonnebrillen voor de eerste lentezon.

Enkele jaren geleden was de parfumbloem in Grasse en omstreken helemaal in verval. Er waren geen klanten en de kennis verdween langzamerhand. Dankzij vrouwen als Carole en Armelle is de toekomst van Grasse en haar parfumindustrie verzekerd. “Ik bewonder hun toewijding en moed”, zegt Demachy. “Waarom er meer vrouwelijke bloementelers in Grasse zijn dan mannen? Misschien maken vrouwen makkelijker een radicale switch in hun leven? Dat zou alvast de revival in Grasse verklaren, een heropleving die we aan onze vrouwelijke partners te danken hebben.”

Waarom je de nieuwe documentaire 'Nose' van Dior wil zien - 1

Dior

/

Ondraaglijke geur

Tijdens het filmen van de documentaire reisden Demachy en de crew o.a. naar Sulawesi in Indonesië, om er een patchoeliplantage te bezoeken. Demachy haalde er zijn hart op aan zijn lievelingsingrediënt, patchouli. In het Amerikaanse onlinemagazine The Cut vraagt men hem naar de slechtste geur ooit. “Ik hou niet van komijn”, zegt Demachy. Ik weet dat het soms goed werkt in een parfum maar vind het persoonlijk een moeilijk ingrediënt om te gebruiken. Maar de vreselijkste geur? Die van een gepluimde kip die nadien aan het spit gaat. De geur van brandend vlees is ondraaglijk.”

Lees ook: De 10 beste erotische scènes uit de filmgeschiedenis.

In zijn top secret en state-of-the-art laboratorium in Grasse zou Demachy zo’n 2000 ruwe materialen gestockeerd hebben. Dagelijks zou hij er 150 ‘proeven’. In een doorsneeparfum worden gemiddeld 30 ingrediënten gebruikt. Soms veel meer, soms veel minder.

Waarom je de nieuwe documentaire 'Nose' van Dior wil zien - 2

François Demachy – Dior

/

Miss Dior

Christian Dior startte in 1946 met zijn modelabel, een jaar later bracht de jonge ontwerper zijn eerste parfum uit: Miss Dior. Bijzonder, want meestal wacht een modemerk een paar jaar om een eigen geur te lanceren. Miss Dior is een mooi voorbeeld van de passie die Christian Dior had voor geuren. Volgens Demachy is het parfum ook op een ander vlak ongewoon: het was het de eerste keer dat iemand er in slaagde om een frisse, groene chypré met bloementoetsen te verwerken. Very avantgarde.

Die groene noot – van de galbanumplant – maakte het parfum toegankelijk en makkelijk te dragen. Technisch gezien een hoogstandje als je het Demachy vraagt. Het bleek een tijdloos parfum te zijn, want na meer dan 70 jaar is de geur nog altijd één van de bestsellers van het huis.

”Nose’ is vanaf 22 februari te zien op Apple TV, Amazon Prime Video, Google Play en Canal VOD.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Christian Dior, Dior, Parfum.