De lijst met to do’s lijkt, in tegenstelling tot wat je zou verwachten als je altijd bezig bent, langer te worden in plaats van korter. “De échte groei en vooruitgang zitten meestal in het veranderen van je mechanisme om onbewust ‘ja’ te zeggen tegen elke taak die op je pad komt. Allereerst kan het helpen om na te denken over wat het juist is dat jij belangrijk vindt in het leven. Doe alle ‘fuzz’ even aan de kant, waar draait het om voor jou”, zegt experte Stephanie Hauben, oprichtster van Succesplanner. Dit zijn haar tips.
1. Maak een weekplanning
“Veel mensen maken geen tijd om te plannen “omdat ze er geen tijd voor hebben”. Terwijl een investering van een half uurtje plannen je zoveel uren ‘winst’ kan opleveren. Zorg voor een vast moment per week waarop je dit doet, bijvoorbeeld op zondagavond. Dat mag gerust met een glaasje wijn of een tas thee. Maak er een fijn moment van. Op die manier start je de week veel rustiger.”
2. Plan je maaltijden
“Stel een wekelijkse maaltijdplanning op en maak je boodschappenlijstje op basis van deze planning. Het klinkt zo evident, toch slagen velen onder ons erin om niet verder dan twee dagen aan maaltijden vooruit te kijken. Je zou ervan verbaasd zijn hoeveel tijd en geld (en frustraties) je kunt besparen door dit gebundeld te doen.”
3. Maak een brain dump
“Noteer zoveel mogelijk to do’s. Er is niets zo vermoeiend dan constant in je hoofd te moeten denken “Ik mag dat niet vergeten, oh en dat ook niet, en dat….”. Hier gaat onnodig veel schijfruimte naar toe. Maak af en toe een brain dump van alles dat in je hoofd zit. Als je dit gedaan hebt, is het ook gemakkelijk om er een soort van prioriteitenlijst van te maken. Welke to do’s dien ik asap te doen, welke kan ik eventueel uitbesteden?”
4. Familieplanner
“Heb je een gezin? Zorg ervoor dat er ergens op een centrale plaats in het huis een familieplanner hangt! Als je kinderen al zelf kunnen lezen en schrijven, is het fijn om deze planning samen in te vullen. Zo krijgen je kinderen al meteen de basis van het plannen mee. Het biedt houvast en structuur aan het gezin, voorkomt verrassingen (“Hoe, jij hebt vandaag voetbaltoernooi en ik moet jullie brengen?”) en zorgt ervoor dat iedereen meer betrokken is.”
5. Prioriteiten stellen
“Verhef time management (aka zoveel mogelijk taken doen in zo weinig mogelijk tijd) niet tot het hoogste goed. Je mag uiteraard productief zijn, maar niet ten koste van je eigen broodnodige rust. Veel belangrijker dan dit is wat wij ‘time investment’ noemen: Als je tijd gaat bekijken als geld dat je maar één keer kunt uitgeven, ga je heel andere keuzes maken en andere prioriteiten stellen.”