8 duidelijke signalen dat jij te veel suiker eet

teveel_suiker_symptomen
©Getty Images

Een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon is essentieel voor een gezonde levensstijl. Een overdaad aan suiker hoort daar helaas niet bij. Deze acht tekenen zijn een duidelijk signaal van je lichaam dat je te veel suiker eet!

Voedingsexperten raden aan om de hoeveelheid suiker te beperken tot maximaal 10 % van je totale energie-inname per dag. Een volwassen vrouw zou dus ongeveer 50 gram suiker per dag mogen eten. Helaas bevatten veel voedingsmiddelen meer suiker dan je denkt, waardoor je al snel te veel suiker inneemt. Onthou ook dat suiker niet per slecht is, zolang je er niet te veel van eet.

Vertoont je lichaam soms een van deze acht signalen? Dan is de kans groot dat jij te veel suiker eet!

1/
Je verlangt vaker naar suiker

Suiker is enorm verslavend. Hoe meer suiker je eet, hoe meer je er verslaafd aan geraakt. Elke keer  je suiker eet, gaat je hormonenspiegel in snel tempo omhoog. Helaas stort dat peil in bijna even snel tempo terug naar beneden, waarna je enorme suiker cravings kan ervaren. Negeer het verlangen naar suiker dus niet, want het kan een signaal zijn van een groter probleem. Bovendien geraken je smaakpapillen ook gewend aan zoetheid, waardoor je steeds meer suiker nodig hebt om aan je verlangens te voldoen.

2/

Je hebt last van stemmingswisselingen

Ook je stemming wordt beïnvloed door suiker. Bij een sugar high zit je bomvol energie en voel je je erg gelukkig. Maar van zodra je in dat dal belandt, slaat ook je humeur terug helemaal om. Verschillende studies tonen zelfs aan dat te veel suiker eten de kans op depressies verhoogt.

3/

Je komt bij

Het komt waarschijnlijk niet als een verrassing, maar veel suiker staat gelijk aan veel calorieën. Als je de laatste tijd gewicht bent bijgekomen, kan suiker zeker de oorzaak zijn. Bovendien geraak je van suiker ook niet verzadigd, waardoor je na het eten gewoon nog steeds honger hebt. Door het eten van suiker stuur je ook een signaal naar je lichaam waardoor het meer insuline gaat aanmaken. En laat dat nu net een hormoon zijn dat een grote rol speelt bij die extra kilo’s.

4/

Je hebt problemen met je huid

Alles wat je eet, heeft een invloed op je huid. Een hoge suikerinname doet je huid echt geen plezier. De stof kan een hormonale rollercoaster in gang zetten en veroorzaakt puistjes of andere vervelende huidproblemen zoals rosacea.

5/

Je hebt gaatjes

Er is een reden waarom je ouders vroeger zeiden dat je tanden gingen rotten van al dat snoep. Te veel suiker veroorzaakt namelijk gaatjes in je tanden. Dit komt omdat suiker in je mond wordt omgezet naar een zuur dat het tandglazuur van je gebit aantast. Het glazuur van je tanden herstelt zich normaal automatisch, maar niet als je elke dag veel suiker inneemt.

Signalen suiker

Unsplash

6/

Je bent vaak moe

Sleep je jezelf vaak de dag door en lijkt koffie ook niet meer te helpen? Dan is de kans groot dat suiker de boosdoener is. Je energiepeil is het meest stabiel, wanneer je suikerlevel stabiel is. Een wisselende suikerspiegel zal dus zorgen voor wisselende energiepieken. Mensen die veel suiker eten, eten vaak ook minder eiwitten of vezels, die net essentieel zijn om energiek de dag door te komen.

7/

Je hebt dipjes na het eten

Heb je na je middageten of na een snack last van een dipje op het werk? Dan is de kans groot dat je maaltijd te veel suiker bevat. Dit komt opnieuw door de befaamde energiedip die  altijd volgt na een suikerpiek. Kies liever voor een maaltijd met gezonde vetten of goede eiwitten om energiek de werkdag te overleven.

8/

Je hebt vaker dorst

Een hoge suikerconsumptie zorgt ervoor dat je mond vaker droog wordt. Als je voortdurend dorst hebt, is dat een duidelijk signaal dat je te veel suiker eet. Grijp bij een droge mond ook niet langer naar frisdrank die tonnen suiker bevat. Ga in plaats daarvan voor water of thee, die je dorst veel beter lessen.

Meer lezen? Vitamines en essentiële voedingstoffen voor een stralende huid: onze complete lijstGezond zondigen: top 10 suikervrije snacks om van te snoepenDe eerste suikervrije frisco is een feit.

| | | |
Tags: Gezonde voeding, Suiker, Suikerverslaving.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures