10 heerlijke veggie spreads voor op de boterham

door Laura Dabekaussen
Sandwiches_mc
©Unsplash

We weten het al langer, elke dag vlees eten is niet echt gezond. Zet in op afwisseling en probeer eens iets nieuws aan de ontbijttafel. Vul je ochtend met gezonde en frisse groentespreads en ontdek wat wij klasseerden als de tien lekkerste veggie spreads. Ben je eerder spicy of een zoetekauw? Deze spreads zijn allemaal om je vingers mee af te likken.

Quick fix veggie spreads

Heb je geen tijd voor een uitgebreid ontbijt ‘s ochtend en wil je toch gezond de dag beginnen? Dan zijn deze spreads perfect voor jou.  Gezond en bomvol vitaminen zijn ze niet alleen lekker, maar ook supereasy om te maken. Bewaar ze in een potje in de koelkast en de pret kan beginnen.

1. Oosterse avocado

Oosterse vibes met deze heerlijke combinatie. Beleg een broodje met schijfjes avocado of prak de avocado plat en besprenkel met een paar druppels tamari of shoyu (of een andere sojasaus). Rasp wat gember als je dat in huis hebt en gebruik véél zwarte peper. Was de sla en je boterham is klaar. Varieer met witte kool en shiitake champignons. Meer leuke recepten met avocado

Acovado_sandwich_mc

Unsplash

2. Pastinaak spread

Deze spread is perfect voor in de winter. Gebruik een kleine pastinaak en snij deze in blokjes. Breng hem aan de kook samen met 25 gram gierst en 150 milliliter water. Laat 20 à 25 minuten sudderen. Voeg daarna 50 gram voorgekookte witte bonen toe en een eetlepel witte Miso. Mixen en klaar! tip: gebruik zeewier voor de afwerking.

3. Cashew tomatenpesto

Een stapleitem in de wereld van veggie. Deze spread is zo simpel om te maken! Laat een flinke hand cashewnoten een nachtje weken. Giet de nootjes af en voeg wat halfgedroogde tomaten, basilicum en peper en zout toe. Opnieuw mixen en klaar.

Tomaat_puree_mc

Pers

4. Artisjokdip met artisjokhartjes

Voor deze dip kan je vers gaan, maar wij houden van de snelle versie. Koop zonder schuld een potje kant- en klare artisjokdip en beleg je boterham met de dip en gemarineerde artisjokharten. Leker veggie!

5. Hummus met gegrilde groenten en avocado

Hetzelfde hier, je kan je hummus zelf maken, maar de spreads in de winkel zijn ook superlekker. Kies uit de normale variant met kikkererwten of ga voor een zoete bietenhummus of pittige gourmetversie. Gril enkele paprikareepjes en rode ajuin in de pan en leg zo op je boterham.

bietenhummus_mc

Unsplash

6. Marokkaanse pikante worteldip

Snij de wortels grof en kook ze 20 gaar. Mix gelijke hoeveelheden komijn, chilipoeder en kurkuma, een theelepel citroensap en een teentje look. Meng met de gekookte wortels en voeg 2 eetlepels agavesiroop toe. Werk af met peper en zout en een beetje koriander.

7. Pompoenpaté met walnoten

Een herfstige spread om u tegen te zeggen. Was 50 gram walnoten in een zeef, dep ze droog en rooster ze in een droge koekenpan. Snij daarna 50 gram pompoen in blokjes en bak ze in de pan tot de pompoen zacht is. Rasp nu wat gember en mix kort alle ingrediënten en 5 lepels havermout. Voeg nootmuskaat en kurkuma toe naar eigen smaak. Verwarm de oven voor op 180°C. Verdeel de paté in een ovenschaal en plaats in de oven voor +- 40 minuten. Laten afkoelen en klaar.

8. Pindakaas en confituur met appelschijfjes

Met pindakaas kan je eindeloos variëren. Deze boterham is het perfecte tussendoortje voor wie van zoet en gezond houdt. Hoe maak je het? Smeer pindakaas en confituur op weerszijden van je boterham en leg er wat schijfjes appel tussenin. Simpel, snel en supergezond! Vervang de appelschijfjes door aardbeien of blauwe bessen als leuke variant.

peantubutter_mc

Pexels

9. Pindakaas met banaan en een vleugje cacao

De zoetekauw kan zich uitleven met deze extra hartige boterham. Smeer een laagje pindakaas op je brood en bedek met schijfjes banaan en wat cacao. Tip: de echte chocoladelover smeert op de andere kant van de boterham ook gewoon chocoladespread.

10. Platte kaas met confituur, walnoten en kinnetjessuiker

Deze boterham is zowel zoet als hartig en kan op verschillende manieren gegeten worden. Op de gezonde manier smeer je gewone platte kaas en confituur aan weerskanten van je boterham en bestrooi je deze daarna met lichtbruine suiker en gecrushte walnoten. Onze stiekeme cheat, let op deze is niet voor elke dag: vervang de kaas en confituur door boter en proef instant koekjesdeeg in je mond.

veggiespread_mc

Unsplash

Lees hier waarom plantaardig eten sterk maakt. Zin gekregen in meer? Doe eens mee met de Veganchallenge. Ps: hun pagina staat ook vol van de heerlijke veggie recepten.

Lees de leukste artikels online: Kunstfestival Playground in Leuven is toe aan zijn 12de editie, 5 heerlijke soeprecepten om jouw herfst meer kleur te geven. Grijsheid, blijheid 3 tips tegen een winterdip, Heerlijk herfstrecept quinoataart met geitenkaas en vijgen. 

| | | |
Tags: Lunch, Ontbijt, Recepten, Vegetarisch, Veggie.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures