Dit zijn volgens Airbnb de trending bestemmingen voor 2022
© Unsplash

Dit zijn volgens Airbnb de trending bestemmingen voor 2022

Door Penny Goldstone  & Margo Verhasselt
Leestijd: 3 min

De reisindustrie was misschien wel een van de zwaarst getroffen industrieën tijdens de pandemie. Maar toch kwamen er een aantal interessante trends naar voren. Van staycations tot werken vanop afstand, Catherine Powell, Global Head of Hosting bij Airbnb, praat ons bij over de nieuwe lanceringen van het reisplatform en wat we kunnen verwachten voor 2022.

Hoe heeft de pandemie de manier waarop mensen reizen veranderd?

“De pandemie had een revolutionaire impact op hoe mensen reizen. Mensen zijn flexibeler. Ze verwachten die flexibiliteit, en we zien dat bedrijven die flexibiliteit ook gaan bieden, wat betekent dat mensen echt altijd en overal kunnen reizen, en langer kunnen blijven. Langdurige verblijven (28 dagen of meer) zijn nu goed voor 20% van onze activiteiten.”

Welke andere trends heeft u dit jaar zien opkomen?

“De belangrijkste trend is dus flexibiliteit: mensen kunnen altijd en overal reizen, ze zijn niet langer gebonden aan data of aan waar ze heen willen. Daarom introduceerden we in mei de functie ‘Ik ben flexibel’, die daar helemaal om draaide. Meer dan een half miljard mensen gebruikten die functie al.”

Lees ook: Nationale Vrouwendag: 10 Belgische vrouwen die een verschil maken

“We voegden ook vier nieuwe categorieën toe: ‘ski in, ski out’, ‘luxe’, ‘off the grid’, en een aantal zeer coole ecoretraites. Ecoverblijven zijn een van de snelst groeiende categorieën waarnaar mensen op dit moment op zoek gaan. Dan hebben we nog een buitenbeentje tussen de categorieën die ‘offbeat’ heet, dat zijn echt excentrieke advertenties. In het Verenigd Koninkrijk hebben we bijvoorbeeld een UFO, we hebben de Spice Girls bus en iets dat een Moon conker heet. Deze unieke aanbiedingen groeiden met 45% sinds de pandemie.”

/

Hoe zit het met hosting?

“Er was nooit eerder zoveel interesse in hosting. 100.000 steden hadden minstens één Airbnb-boeking dit jaar en 6.000 steden haalden hun eerste boeking binnen. We hebben meer dan 4 miljoen verhuurders en 90% van hen zijn individuen, meestal zijn het studenten of gepensioneerden. Een andere functie die we net introduceerden, heet ‘Ask A Super Host’, waar je hen vragen kan stellen over van alles en nog wat: over foto’s, hoe je je advertentie moet noemen, of je huis interessant genoeg is etc, een soort mentorschap. We hebben nu meer dan 500 ambassadeurs.”

Kan je leven van verhuren op Airbnb?

“Zeker weten! In het Verenigd Koninkrijk alleen al verdienden verhuurders 264 miljoen euro, en sinds de pandemie verdienden nieuwe verhuurders meer dan € 11,2 miljard. De gemiddelde verhuurder in het Verenigd Koninkrijk verdiende deze zomer ongeveer € 1150. Vooral vrouwen zijn getroffen door de pandemie, en een aantal van hen stapte daarom over op hosting. Nu is 55% van onze hosts vrouw. Door hun huizen open te stellen en hun passies te delen, hebben zij gezamenlijk sinds 2008 een recordbedrag van € 61 miljard verdiend.”

Naar welke accommodaties zijn mensen op zoek?

“Mensen reizen in grotere groepen omdat ze met hun familie reizen, dus we hebben de vraag zien stijgen naar grotere woningen. Daarnaast zien we ook vaker dat ze met hun huisdieren reizen, dus vertelden we onze verhuurders om huisdieren te accepteren om meer boekingen te krijgen. Ze waren bezorgd over de dekking van schade aan huisdieren, dus is er nu een vergoeding voor huisdieren.

Nu mensen meer telewerken, is Wi Fi nog belangrijker. Het is de derde meest gezochte functie, dus introduceerden we het als een filter. Die is nu 288 miljoen keer gebruikt. We hebben ook een Wi Fi snelheidstool geïntroduceerd voor verhuurders.

Daarnaast zijn we erg trots op onze toegankelijkheidsfuncties. Er zijn nu 13 verschillende filters voor gasten, zoals een traploze ingang, een ingang die breder is dan 60 cm, een grijpstang. We introduceerden een rigoureus proces waarbij elke host die zijn toegankelijkheidsvoorzieningen wil promoten, ons foto’s moet sturen, die vervolgens door onze getrainde experts worden gecontroleerd op juistheid.”

/

Is het lastig om je aan te passen aan die veranderingen?

“We zijn voortdurend aan het innoveren. Onze twee sterkste punten zijn dat we wendbaar zijn en een technologiebedrijf in de reisbranche. Dus we kunnen reageren door innovatie en productontwikkeling. En ten tweede, onze hosts die in real time kunnen reageren. Als we hen vragen om huisdieren te accepteren, kunnen ze dat onmiddellijk doen. Dus de kern van onze veerkracht tijdens de pandemie en na de pandemie, is in staat zijn om echt snel te reageren, op trends en veranderende behoeften van gasten, en vervolgens in staat zijn om onze gastheren en -vrouwen op te zetten voor succes.”

Lees ook: Zes tips voor een mooie huid, ook tijdens de koude maanden

Welke reistrends en bestemmingen kunnen we in 2022 verwachten?

“Spanje is vooral een trending locatie, maar dan niet per se de grote steden. Denk: kleinere stadjes als Cordoba of Sevilla. Daarnaast zijn mensen ook geïnteresseerd in Trondheim in Noorwegen en andere locaties zoals Dubrovnik en Marseille. Mensen willen reizen, maar ze willen naar interessantere Europese bestemmingen, niet noodzakelijk naar de grote steden waar ze vroeger naartoe gingen.

De top 10 steden wereldwijd waren vroeger goed voor 11% van onze inkomsten, en nu is dat gedaald tot 6%. We zullen flexibiliteit blijven zien, we zullen langere verblijven en werken op afstand blijven zien.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Marie Claire UK

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Airbnb, Reizen.