To cruise, or not to cruise?
© Unsplash

To cruise, or not to cruise?

Leestijd: 4 min

De cruisesector is hard geraakt door de coronacrisis. Bovendien heeft de rederij ook niet het beste imago: veel uitstoot, veel afval, veel alcohol en veel Amerikaanse senioren met hoog opgetrokken kousen. Is dat beeld wel terecht? Wij namen de proef op de som en gingen aan boord van de MSC Virtuosa. 

/

Voor het virus de wereld in zijn greep kreeg, ging het goed met de cruisesector. Jaar na jaar steeg het aantal passagiers dat graag van haven naar haven tuft. De sectororganisatie Cruise Lines International Association (CLIA) klokte in de zomer van 2019 af op een record van bijna 30 miljoen cruisers, waarvan de helft uit Noord-Amerika kwam, een kwart uit Europa en de rest uit Azië. Veruit de populairste bestemming waren de Caraïben, gevolgd door de Middellandse Zee.

Besmette cruiseschepen die soms weken doelloos ronddobberden op het azuurblauwe water bezorgden de sector de voorbije jaren een koude douche. Het ene na het andere land weigerde passagiers en bemanning aan wal, met als gevolg dat de schepen tot stilstand kwamen. Vorig jaar kende de sector een gedeeltelijk herstel van de dreun die het diende te incasseren. Tegen het einde van dit jaar zou circa 75% van de capaciteit weer operationeel zijn, aldus CLIA. De organisatie verwacht vanaf 2023 terug forse groeicijfers. Niet onrealistisch als je weet dat de release van de Titanic voor een stijging van 20% zorgde in de ticketverkoop van cruises. Kortom, de sector kan wel tegen een stootje. Letterlijk en figuurlijk.

Lees ook: Haal het maximum uit 24 uur in Parijs.

De MSC Virtuosa

De MSC Virtuosa is het jongste luxueuze cruiseship van de Italiaanse maatschappij MSC. De cruiser, die plaats biedt aan meer dan 6000 passagiers, werd in mei 2021 in de vaart genomen. Aan boord van het majestueuze schip bevinden zich vijf zwembaden, waaronder een waterpretpark, een spa, een casino, een chic theater, elf boetieks en maar liefst tien verschillende eetgelegenheden en 21 bars. Ook een partijtje bowling en basket of een virtuele spelavond behoren tot de mogelijkheden. Bovendien is de Virtuosa volgens MSC het meest duurzame schip van de vloot. Niet onbelangrijk aangezien de kritiek op de zwaar vervuilende schepen toeneemt. Venetië weerde grote cruiseschepen vorige zomer al; in eigen land was er vorig jaar massaal protest tegen de komst van een gloednieuwe terminal voor cruiseschepen in Antwerpen. Met al dat vertier aan boord en flinke inspanningen om het schip ecologischer te maken, hoopt MSC veelvoorkomende stereotypen te doorbreken. Op onze zevendaagse tocht van Barcelona naar Palma de Mallorca, Marseille, Genua en terug ondervonden wij aan den lijve dat echt niet alle cruises op een hoop gegooid kunnen worden, maar dat sommige vooroordelen toch blijken te kloppen. Vijf feiten en/of fabels op een rij.

/

1. Het is altijd druk op een cruise

Tijdens onze trip was de MSC Virtuosa ongeveer voor de helft volgeboekt, het is dus moeilijk om te oordelen hoe druk het normaal gezien aan boord is. Een vaste cruiser verklapte ons dat die drukte “heel goed meevalt als je het ontbijtbuffet en het zwembad op zeedagen vermijdt.” Overigens zijn er verschillende bars en zwembaden waar kinderen niet zijn toegelaten, een ideale oplossing voor stiltezoekers.

2. Cruisetoerisme is slecht voor het milieu

“Een cruisereis zal nooit goed zijn voor het milieu”, steekt Frank Van den Steen, Country Manager Benelux van MSC Cruises, eerlijk van wal. “Het zou hypocriet zijn om daar excuses voor te verzinnen.” Uit onderzoek van transportorganisatie Transport en Environment weten we dat Carnival Corporation, de grootste cruiseaanbieder ter wereld, in 2017 bijna tien keer zoveel zwaveloxide uitstootte als alle 260 miljoen wagens in Europa samen.

“Maar we hebben de laatste jaren sterk gewerkt op duurzaamheid. Zo heeft de MSC Virtuosa een hybride uitstootreinigingssysteem dat zwavelemissie met 97% vermindert. Ook is er een selectief katalytisch reductiesysteem dat uitlaatgassen omzet in onschadelijke stikstof en water. MSC Virtuosa beschikt verder over een afvalwaterreinigingssysteem dat voldoet aan de hoogste internationale normen; afvalwater heeft na het uitgebreide zuiveringsproces bijna-drinkwaterkwaliteit. Dit in combinatie met andere besparende maatregelen als warmteterugwinning en ledverlichting, maakt MSC Virtuosa tot de meest duurzame MSC-aanwinst en we plannen ook onze andere schepen te verduurzamen.”

Kortom, de maritieme sector, en bijgevolg MSC, doen wel degelijk inspanningen om groener te worden, maar een milieuvriendelijk alternatief zal een cruise nooit worden.

Unsplash

3. Er is niks te doen op een cruise

Van kooklessen en shows op niveau van Cirque du Soleil tot een museum en schaaktoernooien. Elke dag worden er andere activiteiten georganiseerd aan boord, tijd voor verveling is er niet. Bovendien ben je op een cruise van een week maximaal twee volle dagen op zee. In de eerste plaats draait een cruisereis toch om heel veel steden zien op een comfortabele manier. Geen vier controles op de luchthaven, maar vier keer wakker worden in een andere stad zonder daar zelf moeite voor te moeten doen. En voor de mensen die nooit van boord willen gaan – ja, die zijn er wel degelijk – is er vertier genoeg. Elke hut is uitgerust met de virtuele cruise-assistent ZOE die gasten helpt te navigeren door het uitgebreide aanbod aan boord.

Lees ook: 6 nieuwe must-do’s in Brussel.

/

4. Cruisen is alleen voor bejaarden

Voor sommige oudjes is op cruise gaan goedkoper dan een bejaardentehuis, en daarom wemelt het op de meeste schepen van 65+’ers, luidt een van de bekendste stereotypen. Elke dag Bingonamiddagen en pluimenshows à la Nicole en Hugo zouden hand in hand gaan met het bejaarde doelpubliek. Het is een mythe die we absoluut kunnen ontkrachten. Op de MSC Virtuosa is de gemiddelde cruiser jong, dynamisch en in het gezelschap van kinderen. Uit cijfers van CLIA blijkt ook dat het aantal dertigers op cruise de laatste jaren met 20% is gestegen.

Er zijn babycorners zodat je zelf kan ontspannen; het klassieke buffet kreeg een verjongingskuur met veganistische gerechten en dj’s laten je ’s nachts dansen onder de sterrenhemel. Een fitness is er ook, net als een cinemazaal en een F1-simulatie. Een rusthuis op water is wel het laatste waar we aan denken aan boord van dit schip. Alleen het interieur is nog een tikje oubollig met vasttapijt in de kajuiten en soms wel erg kitscherig ingerichte restaurants.

5. Een cruise is peperduur

Dat cruises een voorrecht zijn voor de superrijken is een laatste bekend vooroordeel. Hoewel er inderdaad peperdure reizen bestaan, kan je ook met een kleiner budget op cruise. Een minicruise van vier nachten op de MSC Virtuosa kan al voor minder dan 400 euro per persoon. En dat is altijd all inclusive, uitgezonderd alcohol. Hou er wel rekening mee dat je dan in een kajuit slaapt zonder ramen.

Een gemiddelde cruise van 1 tot 2 weken in een kamer met zicht op zee begint bij ongeveer 1000 euro per persoon. Wie een suite wil in de chique MSC Yacht Club, een 24-uurs butlerservice, privézwembad met solarium en een sterrenrestaurant inbegrepen, betaalt minstens het dubbele.

Zin om aan boord te gaan? Meer info vind je op de website van MSC Cruises.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Cruisereizen, Cruises.