Dankzij zijn tijdloze vormen, eindeloze interpretaties en befaamde ‘cannage’-stiksels en lucky charms, wordt de Lady Dior gezien als een architecturaal stuk. In zijn beginjaren swingde hij in zijn klassieke uitvoering aan de pols van menig socialite en modeminnares, tot Diana Spencer, Princess of Wales, haar versie in 1995 vereeuwigde tijdens de opening van het Cézanne gala in Parijs. Het model droeg op dat moment nog de liefkozende naam Chouchou en werd voor de gelegenheid voor het eerst in leder uitgebracht, als een cadeau van de toenmalige Franse first lady Bernadette Chirac aan de Britse prinses. De legende gaat dan ook dat deze Chouchou in kwestie in één nacht vervaardigd werd in het atelier aan de Avenue Montaigne.
Lees ook: Ontdek de geschiedenis van de Love-armband van Cartier.
Wanneer de tas dan in het voorjaar van 1996 uitkomt, treed het Princess Diana-effect meteen in actie: de tas met het troetelnaampje is in geen tijd uitverkocht. Vanaf die dag doopt het huis Dior de Chouchou om in Lady Dior, een verwijzing naar Lady Diana Spencer, Di’s titel voor haar huwelijk. De iconische tas blijft tot aan haar dood in 1997 een favoriet van de prinses. De adoratie was wederzijds, want tot op vandaag eert Maison Christian Dior zijn band met de ‘People’s Princess’ in elke uitbundige en tijdloze uitvoering van de Lady Dior die verschijnt.
Lady Art 5
Dit seizoen markeert de 5de editie van Dior Lady Art, waarin 10 kunstenaars en collectieven van over de hele wereld wordt gevraagd om de Lady Dior te herinterpreteren. Er wordt van hen verwacht dat ze de tas benaderen als een uniek kunstwerk en vooral infuseren met hun eigen verbeelding en inspiratie. Op deze manier wordt de Lady Dior een kunstobject en een object of desire. Of hoe mode en kunst elkaar toch altijd weten te vinden…
Marie Claire’s favoriet
Het ontwerp van de Zwitserse Olga Titus, die haar Indische en Maleisische roots verwerkt in haar kunst sprong meteen in het oog van onze redactie. Elk werk viert de wereld en zijn rijke gewoontes, maar de positieve vibes die rond dit ontwerp hangen, vallen niet te negeren. We moeten Olga’s universum zien als een kosmos en een ontmoetingsplaats tussen onszelf en anderen. Een denkbeeldige plek waar een nieuwe cultuur tot leven komt. Haar interpretatie van de Lady Dior is dan ook ‘een mini-kosmos’ door delicate caleidoscopische pailletten en de double face finish. De versie met decoratieve maskers weerspiegelt Titus haar unieke signatuur en is een hommage aan de kunsten die onze planeet rijk is. Van Afrika tot Azië, het is een verwijzing naar haar eigen kunst – en rariteitenkabinet dat alledaagse objecten overstijgt.
Lees ook: Dit feministische koffietafelboek over Dior van Maria Grazia Chiuri wil je hebben.
Ontdek het ruime aanbod aan Lady Dior tassen hier.