Dankzij zijn tijdloze vormen, eindeloze interpretaties en befaamde ‘cannage’-stiksels en lucky charms, wordt de Lady Dior gezien als een architecturaal stuk. In zijn beginjaren swingde hij in zijn klassieke uitvoering aan de pols van menig socialite en modeminnares, tot Diana Spencer, Princess of Wales, haar versie in 1995 vereeuwigde tijdens de opening van het Cézanne gala in Parijs.
Het model droeg op dat moment nog de liefkozende naam Chouchou en werd voor de gelegenheid voor het eerst in leder uitgebracht, als een cadeau van de toenmalige Franse first lady Bernadette Chirac aan de Britse prinses. De legende gaat dan ook dat deze Chouchou in kwestie in één nacht vervaardigd werd in het atelier aan de Avenue Montaigne.
Princess Diana-effect
Wanneer de tas dan in het voorjaar van 1996 uitkomt, treed het Princess Diana-effect meteen in actie: de tas met het troetelnaampje is in geen tijd uitverkocht. Vanaf die dag doopt het huis Dior de Chouchou om in Lady Dior, een verwijzing naar Lady Diana Spencer, Di’s titel voor haar huwelijk.
De iconische tas blijft tot aan haar dood in 1997 een favoriet van de prinses. De adoratie was wederzijds, want tot op vandaag eert Maison Christian Dior zijn band met de ‘People’s Princess’ in elke uitbundige en tijdloze uitvoering van de Lady Dior die verschijnt.
De 9de editie van Dior Lady Art
Dit seizoen markeert de negende editie van Dior Lady Art, waarin 11 kunstenaars en collectieven van over de hele wereld wordt gevraagd om de iconische handtas te herinterpreteren. Er wordt van hen verwacht dat ze de tas benaderen als een uniek kunstwerk en vooral infuseren met hun eigen verbeelding en inspiratie. Op deze manier wordt de Lady Dior een kunstobject en een object of desire. Of hoe mode en kunst elkaar toch altijd weten te vinden…
View this post on Instagram
Marie Claire’s favoriet
De Amerikaanse kunstenares Danielle Mckinney, geboren in Montgomery, Alabama, laat zich inspireren door de stille momenten waarin het onzichtbare zichtbaar wordt. Haar werk focust op introspectie en legt de nadruk op de kracht, schoonheid en ervaringen van zwarte vrouwen. Voor haar interpretatie van de iconische Lady Dior tas koos Mckinney ervoor om het silhouet van een vrouw, een herkenbaar thema in haar kunst, met de hand te borduren. Vlinders, die staan voor de “vlucht van de verbeelding,” voegen een extra laag poëzie toe aan het ontwerp.
Lees ook: Dit feministische koffietafelboek over Dior van Maria Grazia Chiuri wil je hebben.