Ontdek de geschiedenis van de Love-armband van Cartier
© Cartier

Ontdek de geschiedenis van de Love-armband van Cartier

Leestijd: 2 min

De iconische Love-armband van Cartier staat al sinds de lancering in 1969 symbool voor de liefde. Naar aanloop van valentijn doen we de geschiedenis van het razend populaire juweel uit de doeken.

/

De man achter de armband die we kennen als de Love-bracelet is de in Italië geboren Amerikaanse juwelier Aldo Cipullo. Cipullo groeide op in Rome, waar zijn vader sieraden ontwierp voor de Cinecittastudio’s. Hij figureerde zelf een tijdje in films onder impuls van Fellini, maar gaf daar in 1959 de brui aan en vertrok naar New York. Hij liep school aan de School of Visual Arts en werkte voor verschillende juweliers, zoals David Webb en Tiffany & Co.. Omdat hij geen aansluiting vond bij de – toen – erg klassieke collecties, ging hij in 1996 aan de slag bij Cartier.

Renato Cipullo

/

Love-armband als kuisheidsgordel

Nog in datzelfde jaar bedacht Cipullo de iconische Love-armband. Hij haalde zowaar de inspiratie uit de verhalen rond de middeleeuwse kuisheidsgordel: schroef de armband om de pols van je geliefde en doe deze nooit meer af, als teken van eeuwige trouw en liefde. Een juweel dat je enkel met een bijgeleverde gouden schroevendraaier open- en dichtdoet, was een revolutionair idee voor die tijd. In de jaren zestig stemden mensen immers hun sieraden op hun kleding af en werden juwelen nooit dag en nacht gedragen. Dat de Love-armband bedoeld was voor zowel vrouwen als mannen, was net zo vooruitstrevend.

“Mensen willen vandaag de dag liefdessymbolen die er semi-permanent uitzien, of die op zijn minst een handeling vereisen om verwijderd te worden. Per slot van rekening moeten liefdessymbolen een eeuwigdurende kwaliteit suggereren”, aldus Cipullo.

Bij de lancering werd de armband cadeau gedaan aan bekende koppels als Elizabeth Taylor en Richard Burton, Ali MacGraw en Steve McQueen en Sophia Loren en Carlo Ponti. Het werd al snel hét toonbeeld van eeuwige liefde. Koppels schonken de armband massaal aan elkaar en wisselden schroevendraaiers uit. Cartier omschrijft de armband als kostbare handboeien aangezien twee mensen nodig zijn om ze uit te krijgen. “Door het juweel te dragen, kan elk koppel hun liefde voor elkaar aan iedereen laten zien.”

Cartier

/

Meest gegoogelde juweel ter wereld

Tot vandaag behoort de armband tot de best verkochte juwelen van Cartier, met beroemde eigenaren als Angelina Jolie, Pippa Middleton, Rihanna, Amal Clooney en Justin Bieber. Naar verluidt is het ook het meest gegoogelde juweel ter wereld. Zo blijkt uit de meest recente gegevens van de zoekmachine dat in 2016 de Love-armband 353.840 keer per maand opgezocht werd via Google. Ter vergelijking: op de tweede plaats staan de verlovingsringen van Tiffany & Co. met maandelijks ‘slechts’ 85.630 zoekopdrachten. Volgens een New Yorkse stadslegende hebben de spoeddiensten van de ziekenhuizen in Manhattan een aangepaste schroevendraaier liggen, indien dat nodig moest zijn.

Vandaag de dag maakt de armband deel uit van een complete Love-collectie, inclusief oorbellen, manchetknopen, halskettingen en meer.

Cartier

/

5 weetjes over de Love-armband van Cartier

  1. De eerste Love-armband was verguld, maar Cartier begon al snel de armbanden in goud te produceren. In 1979 werd een diamanten variant op de markt gebracht.
  2. Origineel was de kostprijs van de armband 250 dollar (zo’n € 200). Nu beginnen de prijzen bij € 4,300. Van een slimme investering gesproken dus!
  3. De Love-bracelet is ovaal van vorm zodat het zo goed mogelijk om de pols past.
  4. De ronde schroeven zijn geïnspireerd op de schroeven die ook voor Cartiers Santos-horloge gebruikt worden.
  5. De armbanden waren eerst niet voorzien van serienummers. Door de immense populariteit en de daarbij horende markt in fake kopieën werden ze toch geïntroduceerd.

Meer info: cartier.com.

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Valentijn: 30 juwelen om te geven of te krijgen. Belg Pieter Mulier is de nieuwe creatief directeur van Alaïa. Shop 15 x sneeuwproof laarzen die ook mooi zijn.

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Cartier, Juwelen, Valentijn.