In het algemeen ligt de modesector op apengapen door de coronacrisis. Merken zien zwarte sneeuw door de verplichte winkelsluitingen en door de financiële onzekerheid houden consumenten de hand op de knip. Naar schatting zal de globale kledingindustrie tot 30 procent krimpen in 2020, de luxe-industrie zelfs bijna 40 procent.
Maar het is niet alleen kommer en kwel. Door lockdowns konden klanten de eerste helft van dit jaar moeilijk aan de designerproducten komen. Met name in Japan en China trok de verkoop vrijwel direct aan zodra de winkels terug open gingen. Op de dag dat de Hermès-flagshipstore in Guangzhou open mocht, was de omzet maar liefst 2,3 miljoen euro. Een record. Klanten kochten kleding, maar meer schoenen en nog meer handtassen en andere lederwaren.
Lees ook: Deze expert in duurzame mode vertelt hoe ook wij een verschil kunnen maken.
De totale omzet van het Franse modehuis kwam in het derde kwartaal bijvoorbeeld uit op 1,8 miljard euro, bijna 100 miljoen euro meer dan een jaar geleden. De lederwaren, goed voor de helft van de omzet van Hermès, noteerden in die periode een omzetgroei van 8 procent. Ook de verkoop van de klassieke Chanel-tassen loopt (terug) goed, en Prada, Kering (Gucci, Balenciaga, Saint Laurent en meer) en LVMH (Louis Vuitton, Dior en meer) zien herstel dankzij hun designerhandtassen.
Om de winstdalingen uit de eerste helft van het jaar te compenseren, trokken alle voorgaande modehuizen de prijzen van hun handtassen op tot 17% meer. Een duidelijk bewijs dat er opnieuw meer tassen over de toonbank gaan. En bovendien een slimme marketingtruc, want het versterkt het idee van de it-bag als investering.
De vraag piekt naar designerhandtassen
“Designerhandtassen gingen niet zomaar de deur uit de jongste tijd, we zagen de vraag pieken als nooit tevoren”, zei Ida Petersson, inkoopdirecteur bij de Britse luxeboetiek Browns Fashion, in september nog in Sabato, het weekendmagazine van de Tijd. Toch opvallend aangezien mensen de tassen vaak alleen maar in huis konden dragen.
Vestiaire Collective, een in Parijs gevestigde luxe fashion reseller, vertelde aan Bloomberg dat de verkoop van tweedehands Hermès en Chanel handtassen stabiel bleef en zelfs groeide, met uitzondering van een kleine dip in het begin van de lockdowns in Europa. Ook bij veilinghuizen Christie’s en Sotheby’s steeg de vraag naar exclusieve en peperdure tassen de voorbije maanden.
Lees ook: Meer diversiteit op de catwalk? Niet volgens de cijfers.
Mode is natuurlijk een secundaire behoefte, wat consumenten vaak als eerste laten vallen als hun portefeuille kleiner wordt. Toch kan het ook het humeur goed doen. En zeker in crisistijden zoeken mensen altijd naar een beetje vreugde om zichzelf op te beuren. Als je van mode houdt, is de aankoop van een mooi luxeproduct een stukje licht. Daarom maakten we hieronder een overzicht van een aantal van de fijnste nieuwe designerhandtassen op de markt.