Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter, het duo dat terug leven blies in Nina Ricci
© Nina Ricci

Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter, het duo dat terug leven blies in Nina Ricci

Leestijd: 2 min

Felle kleuren en modellen die de grens tussen mannen- en vrouwenmode op een stijlvolle manier doen vervagen: de ontwerpen van Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter voor Nina Ricci stralen één en al optimisme uit. Hun positieve energie is een verademing. Nu nemen de twee afscheid van het modehuis om te kunnen focussen op hun eigen merk.

/

Van opgroeien in Nederland tot mode studeren in Antwerpen, Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter bundelden hun krachten voor hun gezamenlijke passie voor mode. Het Nederlandse duo heeft een eigen herenmerk – genaamd Botter – en kreeg in 2018 de artistieke leiding over het modehuis Nina Ricci. Op briljante wijze namen zij die taak op zich tot januari 2022. Seizoen na seizoen distilleerden ze hun vernieuwende visie op mode en tegelijkertijd maakten ze de collecties ook persoonlijk door er steeds eigen overtuigingen in te stoppen – in hun geval dan de focus op de bescherming van de zee.

We ontmoetten hen tijdens de presentatie van hun lente-zomercollectie 2021 voor het Parijse label. Een terugblik.

Jullie zijn niet alleen op creatief vlak maar ook privé twee handen op één buik. Jullie groeiden samen op.

Rushemy Botter: “We kennen elkaar al meer dan twintig jaar, al van toen we nog kind waren. We woonden in twee naburige dorpen. De oudere broer van Lisi was mijn beste vriend; dat is hij trouwens nog altijd. Ik ging dus vaak spelen bij hen thuis. Een paar jaar later namen Lisi en ik dezelfde bus om les te volgen, en dus kruisten onze wegen zich opnieuw.”

Lisi Herrebrugh: “Daarna zijn we mode gaan studeren in twee verschillende scholen, maar onze gezamenlijke passie zorgde voor een sterke band tussen ons. Ik studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), waar ik me toelegde op de technische kant van mode. Rushemy hielp me bij het creatieve, zoals het ontwerpen van motieven. Eigenlijk werken we dus al samen sinds onze studies.”

R.B.: “In die periode woonden we in België. We hebben er ook ons merk gelanceerd, Botter. In ons kleine atelier zijn we samen beginnen creëren en hebben we samen deelgenomen aan wedstrijden.”

Voor Nina Ricci ontwerpen jullie een damescollectie, voor Botter een herencollectie. Is er volgens jullie een groot verschil tussen de twee?

L.H./ “Mannen- en vrouwenmode zijn niet zo heel verschillend voor ons. De twee bestuiven elkaar. Bij Botter stellen we mannelijkheid graag in vraag door een paar vrouwelijke elementen toe te voegen. Elegantie is niet het voorrecht van één gender. Bij Nina Ricci voegen we dan weer mannelijke toetsen toe. De meeste mensen zouden de Nina Ricci – vrouw omschrijven als burgerlijk, romantisch en vrouwelijk. Onze uitdaging bestond erin dat beeld wat gelaagder te maken.”

R.B./ “En moderner, met een tikkeltje humor.”

L.H./ “In 1973 presenteerde Nina Ricci een collectie met mannequins geflankeerd door bodybuilders. Zo’n aparte toets mocht de collectie wel hebben.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Rushemy Botter (@rushemybotter)

Jullie nieuwe collectie is geïnspireerd op het signatuurparfum van het huis: L’Air du Temps – de tijdsgeest. Wat vinden jullie inspirerend aan de tijdsgeest van vandaag?

L.H./ “Het voorbije jaar was niet makkelijk. Door de negatieve sfeer van de afgelopen maanden zijn we inspiratie gaan zoeken in het parfum dat Nina Ricci creëerde na de oorlog. Met deze collectie willen we positieve emoties overbrengen. We willen niet ontkennen dat het dagelijkse leven zwaar is momenteel. Maar via de mode willen we een boodschap van hoop uitdragen.”

R.B.: “En dat heeft niets te maken met naïviteit. We zijn heel realistisch en beseffen hoe erg het allemaal is. Maar we hebben ervoor gekozen om positief te blijven, want zo zijn we.”

L.H.: “In deze chaotische tijden kan een vrolijke levenshouding misschien wat verlichting brengen.”

/

Jullie werken voor een groot modehuis. Voelen jullie je toch vrij?

L.H.: “Het is niet evident om je volledig vrij te voelen. Het verhaal van het merk begon al in de jaren dertig. We hebben ons ondergedompeld in de wereld van Nina Ricci om er een moderne toets aan toe te voegen. Dat is een interessantere oefening dan volledige vrijheid te krijgen. We zien het als een soort persoonlijke uitdaging om Nina Ricci en haar erfgoed in een nieuwe richting te laten evolueren – die van ons.”

Lees ook: Is Antwerpen nog steeds dé modestad van België?

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.