Le Creuset blaast dit jaar 100 kaarsjes uit. De geëmailleerde gietijzeren stoofpannen of ‘cocottes’ van het Franse merk groeiden in die eeuw tijd uit tot een statussymbool dat met trots van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Met een tijdloos design dat in honderd jaar amper veranderde en een regenboog aan kleuren heeft Le Creuset zijn plaats in de keuken meer dan verdiend. Maar wat maakt dit iconische merk zo bijzonder? Hier zijn vijf verrassende weetjes over Le Creuset die je zullen helpen de cultstatus van het merk te begrijpen:

Deze vijf weetjes over Le Creuset zullen je verbazen

1. Le Creuset heeft Belgische roots

Hoewel we Le Creuset vooral associëren met de Franse art de la table, kent het zijn oorsprong verrassend genoeg in ons land. Het merk werd immers in 1925 opgericht door twee Belgische industriëlen, Armand Desaegher, een specialist in emailleren, en Octave Aubecq, een expert in gieten.

De twee ontmoetten elkaar op de Beurs van Brussel in 1924 en slaagden er samen in om een werkend prototype te creëren van een geëmailleerde gietijzeren stoofpot – een primeur voor die tijd. En dat is op zich al een prestatie, want gieten en emailleren zijn twee technieken die uiterst moeilijk met elkaar te combineren zijn.

2. Een regenboog van zo’n zestig kleuren

De eerste kleur die Desaegher en Aubecq uitbrachten kreeg de naam ‘Volcanique’ en is geïnspireerd op de feloranje tint van gesmolten gietijzer. Kleurrijk kookgerei bleek exact waar men toen op zat te wachten, want de gietijzeren stoofpotten van Le Creuset vlogen de deur uit.

Honderd jaar later komen de ‘cocottes’ in een regenboog van zo’n zestig verschillende kleuren van oceaanblauw tot tijmgroen en meringuewit.

3. Marilyn Monroe was fan van Le Creuset

In de jaren zestig lanceerde Le Creuset een nieuwe gele kleur met de naam ‘Elysee Yellow’. Deze kon blijkbaar ook Marilyn Monroe bekoren, want zij bezat hiervan een complete set. Deze werd na haar dood voor maar liefst $25.300 geveild bij Christies in New York.

4. Collector’s items

Le Creuset brengt niet alleen regelmatig nieuwe kleuren uit maar verrast ook limited edition samenwerkingen, bijvoorbeeld met Star Wars, Disney, Hello Kitty en Pokémon.

Daarnaast lanceert het merk wereldwijd producten met unieke ontwerpen, waaronder collecties die specifiek voor bepaalde markten zijn gemaakt. Zo vind je in Japan exclusieve items zoals eetstokjes, sake sets en aardewerk met een sakura-bloemenprint. Deze bijzondere collecties zijn geliefd bij fans en worden overal ter wereld als verzamelobjecten beschouwd.

5. Elke gietijzeren stoofpot passeert langs 15 paar handen

Tegenwoordig is een groot deel van de productie geautomatiseerd. Toch wordt elke gietijzeren stoofpot van Le Creuset nog steeds met de hand geïnspecteerd door minstens vijftien verschillende personen.

Bovendien vindt de productie nog steeds plaats in de oorspronkelijke gieterij in Fresnoy-le-Grand, ten noorden van Parijs. Hier worden dagelijks een indrukwekkende 10.000 gietijzeren producten geproduceerd.