Kwart van de Belgen gelooft niet dat menstruatiearmoede bestaat
© Shutterstock

Kwart van de Belgen gelooft niet dat menstruatiearmoede bestaat

Leestijd: 2 min

Exact één jaar geleden startte hygiënemerk Always met de campagne #StopMenstruatieArmoede in België. Tegelijk onthulde het merk ook de resultaten van een enquête uitgevoerd door iVox waaruit bleek dat 1 op de 15 Belgen het zich niet kon veroorloven om elke maand menstruatieproducten te kopen. Een jaar later, blijkt uit een nieuw onderzoek dat de situatie nog steeds even ernstig is: 6% van de Belgen heeft het moeilijk om menstruatieproducten te kopen.

/

Een kwart van de bevolking (25%) gelooft niet dat menstruatiearmoede bestaat in België. Dit is nog meer het geval bij​ mannen (29%), tegenover 22% van de vrouwen. Toch toont de studie aan dat 6% van de ondervraagde vrouwen tussen 12 en 49 jaar, ooit te weinig geld had om menstruatieproducten te kopen. 7% van hen geeft zelfs toe een tampon langer dan de aanbevolen tijd te hebben gebruikt bij gebrek aan geld, ondanks de mogelijke gevolgen dat dit kan hebben op de gezondheid.

Slechts de helft van de bevraagde Belgen (49%) voelt zich er comfortabel bij om over menstruatiearmoede te praten, een taboe dat nog meer voorkomt bij jongeren van 12 tot 17 jaar. Velen vinden ook dat het onderwerp meer besproken moet worden in de media (71%) en op school (75%). De helft van de respondenten (51%) is bovendien van mening dat menstruatiearmoede een probleem is dat alleen vrouwen aangaat. ​ ​

/

“Een jaar na ons eerste onderzoek is het duidelijk dat menstruatiearmoede afgelopen jaar is verergerd, ondanks alle inspanningen en acties. De problematiek blijft in België relevanter dan ooit, zowel wat de perceptie ervan betreft, als de realiteit”, zegt Chloë Raemaekers, Marketing Director van Feminine Care.

Lees ook: Hoe je natuurlijke weerstand een boost geven?

Schaamtegevoel

Uit de enquête blijkt ook dat 8 van de 10 vrouwen met financiële problemen (81%) hier een negatief gevoel bij ervaren. Zo waren schaamte en angst om beoordeeld te worden de twee meest genoemde redenen. Van deze groep vrouwen zeggen 6 van de 10 (63%) dat zij er niet met anderen over willen praten, noch anderen om hulp willen vragen, ook niet hun familieleden (62%). Seksuoloog en relatietherapeut Kaat Bollen licht toe: “Voor jonge meisjes is menstruatie vaak moeilijk: aanvaarden dat je vrouw wordt en de mogelijke ongemakken die daarbij horen is niet zo simpel. Het is jammer dat dit aanvaardingsproces voor veel meisjes nog moeilijker is door armoede. Elk meisje, elke vrouw verdient het om zich goed te voelen in haar lichaam en dit ook te kunnen verzorgen op een manier waarop ze zich goed voelt.”

In de praktijk wordt hetzelfde vastgesteld: “De vraag naar hulp van organisaties die zich inzetten voor menstruerende mensen in armoede is het afgelopen jaar sterk gestegen. We stellen ook een evolutie vast in het profiel van de getroffen personen, namelijk een toename onder de studenten”, zegt Véronica Martinez, directeur van de vzw BruZelle. “Naast materiële steun is het essentieel om de aandacht te richten op voorlichting aan jongeren over dit onderwerp, om hen bewust te maken van het probleem en om te helpen het taboe te doorbreken rond menstruatie in het algemeen en menstruatiearmoede in het bijzonder, alsook de schaamte eromheen…”

/

#StopMenstruatieArmoede

2 op de 3 bevraagde Belgen (64%) geeft aan dat ze concreet willen helpen om dit probleem aan te pakken. Hoewel de solidariteit van vrouwen (73%) veel groter is dan die van mannen (55%), die zich “minder betrokken” voelen bij de problematiek, is een kwart van de Belgen (25%), zowel mannen als vrouwen, bereid menstruatieproducten te geven in een donatiebox op school of op het werk. Een bijna even groot deel is bereid enkele menstruatieproducten op zak te houden voor het geval iemand ze nodig heeft (23%) of producten te schenken aan organisaties die zich hiervoor inzetten (21%). Ten slotte zijn 6 van de 10 bevraagden (59%) er zelfs van overtuigd dat menstruatieproducten voor iedereen gratis zouden moeten zijn. ​

Via de campagne #StopMenstruatieArmoede en met productdonaties wil Always de toegang tot menstruatieproducten vergemakkelijken en het taboe doorbreken zodat mensen in nood hulp durven vragen. Voor elke verpakking Always die Belgen tussen 16 januari en 12 februari 2023 in een winkel in België kopen, schenkt het merk een maandverband aan vzw’s BruZelle en Goods to Give. De organisaties zullen deze producten dan via hun netwerk herverdelen onder scholen,universiteitscampussen en organisaties in heel het land.

Lees ook: Dit merk vindt de iconische laarzen die prins Harry als kind droeg opnieuw uit, en wij willen ze

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Menstruatiearmoede.