Hoe je natuurlijke weerstand een boost geven?
© Shutterstock/Unsplash

Hoe je natuurlijke weerstand een boost geven?

Leestijd: 1 min

Je hoeft echt niet elk virus dat er rondgaat op te pikken. En zelfs bacteriën kan je snel weer kwijtraken, als je zorgt dat je je natuurlijke weerstand verhoogt.

/

Echinacea

De Indianen zweren erbij. Deze bloem met antivirale eigenschappen bevat actieve stoffen in de wortelstok en de blaadjes die de weerstand verhogen door onze natuurlijke immuniteit wakker te schudden. Als gevolg daarvan komt een heel leger van witte bloedlichaampjes en T­lymfocyten opdraven om virussen en andere ziektekiemen te verjagen voor ze de kans krijgen het lichaam te verzwakken.

Volg een kuur van drie weken met twee capsules per dag. Eventueel kan je na een pauze van tien dagen nog een kuur doen. Niet langer gebruiken dan 8 weken na elkaar, anders gaat het effect verloren.

Lees ook: Met deze 9 tips hou je Veganuary vol.

Schaal- en schelpdieren

Zeevruchten en schaaldieren bevatten veel sporenelementen (zink, jodium, selenium), ijzer en ook vitamine D, allemaal stoffen die je immuunsysteem versterken. Zink is een uitstekende bondgenoot in de strijd tegen infecties: de aanmaak van immuuncellen en het genezingsproces wordt erdoor bevorderd, en de oxidatie van de cellen wordt tegengegaan, vooral door het selenium, dat een antioxidant is.

Jodium is een uitstekende brandstof voor de schildklier, de controletoren van de centrale regularisatie van het metabolisme. Als die schildklier niet genoeg gevoed wordt, scheidt ze niet voldoende schildklierhormonen af en dat werkt nadelig op het lichaam. En vitamine D brengt het natuurlijk verdedigingsstelsel van het lichaam op gang.

Zes oesters bevatten zoveel goede stoffen dat ze in vijfmaal onze dagelijkse behoefte aan zink voorzien, 100% van onze behoefte aan vitamine D en 50% van het nodige ijzer, jodium en selenium.

/

Shiitake paddenstoelen

De lentinan (polysacchariden) en de antioxiderende fenol die deze eeuwenoude zwam bevat, binden samen de strijd aan tegen infecties en winterkwaaltjes en roeien ze uit zodra ze de kop opsteken. Eet de paddenstoelen in risotto of soep zodat de lentinan, die oplost in water, zo goed mogelijk zijn werk kan doen.

Je koopt ze gedroogd in biowinkels en oosterse winkels.

Lees ook: Dit huis-, tuin- en keukenmiddeltje helpt écht tegen hoesten

Probiotica

Deze levende bacteriën zijn van nature te vinden in de darmflora en verhogen de immuniteit op twee manieren.

In de eerste plaats nemen ze de plaats in van schadelijke microorganismes, die ze gewoon wegduwen. En verder “helpen ze om schadelijke nevenwerkingen van geneesmiddelen, vervuiling en zware metalen tegen te gaan”, vertelt Dr Didier Chos, voorzitter van het Europees instituut voor de diëtetiek en micronutritie.

Als je bedenkt dat 70% van onze immuuncellen in de dikke en de dunne darm zit, is er alle reden om ze een beetje te verwennen met probiotica: yoghurt, misosoep, zuurkool en voedingssupplementen.

Redactie Marie Claire De artikels van >