Hoe de pandemie ons interieur veranderd heeft
© Marie Claire Maison

Hoe de pandemie ons interieur veranderd heeft

Door Sephora Benazouz  & Enya Torrez
Leestijd: 3 min

In 2020 heeft de wereldwijde pandemie niet alleen ons leven, onze sociale contacten en onze manier van werken veranderd, maar ook ons ​​interieur. Vincent Grégoire, trendsetter bij stijlbureau NellyRodi, legt ons uit hoeveel invloed dit jaar op ons interieur had.

Als gevolg van het COVID-19-tijdperk heeft ons interieur zijn aanzien als gezellige cocoon herwonnen samen met een vernieuwde, troostende en beschermende status. Op een paar maanden tijd heeft het coronavirus de hele wereld een halt toegeroepen, en bijna vier miljard mensen opgesloten. Die lange periodes van afgezondering hebben ons in ieder geval in staat gesteld om de rol van onze woonplaats te heroverwegen en deze vorm te geven in overeenstemming met onze behoeften en verlangens.

De invloed van eerdere pandemieën op ons interieur

Best verrassend, maar onze huiselijke omgeving werd niet alleen door de pandemie van vandaag beïnvloed. Metrotegels, linoleumbekleding, gesloten kasten en het creëren van badkamers zijn slechts enkele voorbeelden van hygiënische oplossingen om de verspreiding van ziektes zoals tyfus, botulisùe of de griep tegen te gaan. Omvangrijke kledingskasten maakten plaats voor ingebouwd meubilair en makkelijk te onderhouden oppervlakken voor een ‘gezond huis’ zoals we dat vandaag de dag kennen. Zal ook de pandemie van 2020 zo’n grote invloed hebben op ons interieur?

Om de balans op te maken van dit unieke jaar blikt Vincent Grégoire, trendsetter van stijlbureau NellyRodi, terug op de veranderingen die de pandemie teweeg heeft gebracht in onze eigentijdse interieurs.

De verkoop van meubels en kleine decoratie is explosief gestegen tijdens de lockdowns, waarom hebben we zoveel geïnvesteerd in onze interieurs?

Vincent Grégoire: “Plots realiseerden we ons dat we van ons huis hielden, althans dat we geen andere keus hadden dan ervan te houden. Omdat we niet langer buiten konden zijn, realiseerden we ons dat thuis zijn veilig en rustgevend is. Toen we nog veel meer buiten leefden, verwaarloosden we ons interieur enigszins. Eenmaal gedwongen binnen, ging het geld dat we in reizen en uitstapjes stopten noodzakelijkerwijs naar onze woningen. Het huis werd een beschermingsoord waarin men wil “cocoonen”, zich wil uitdrukken en dingen voor zichzelf wil doen. Dit fenomeen is niet nieuw. Tijdens de financiële crisis in 2008, toen mensen hun huis verloren, werd onroerend goed ook een soort toevluchtsoord.”

De pandemie als katalysator

Welke delen van het huis en meubilair werden belangrijker?

“De moderne woning is open, veelzijdig en kamers lopen vloeiend in elkaar over. Tijdens de lockdown kregen de kamers een nieuwe functie: een hoek om te werken, een hoek om te eten, een hoek om te ontspannen. Ook werd de zetel, die al belangrijk was, nu het middelpunt van het huis. Hetzelfde geldt voor de televisie en/of computer. Ze maken nu echt deel uit van de leefomgeving. Plots moesten we er mee sporten, tutorials op volgen en mee werken. Niet onlogische dus. De eettafel en keuken werden daarom ook belangrijker.

De slaapkamer en vooral het bed wonnen natuurlijk ook aan belang. We merkten dat zelfs mensen die in kleine ruimtes wonen de voorkeur geven aan een groot bed (160 cm) boven een futon of een slaapbank. Maten werden groter, matrassen dikker, donsdekens en dekbedden stapelen zich op.”

En welke onderdelen werden overbodig?

“Zonder twijfel de salontafel. Het werd een ongemakkelijk meubel tussen de zetel en de verschillende schermen. Tegenwoordig geven we de voorkeur aan kleine nomadische tafels die gemakkelijk te verplaatsen zijn om onze verschillende bezigheden in het midden van de woonkamer uit te voeren.”

Hoe heeft telewerken ons interieur veranderd?

“Vroeger hadden alleen zelfstandigen of mensen met een groot huis een kantoor. Sinds telewerken een algemeen fenomeen werd, geldt de kantoorruimte zeker als een statussymbool. Het geeft vorm aan de fantasie van een zeker maatschappelijk succes. In de praktijk nam de vraag naar opklapbare bureaus, kartonnen of ergonomische stoelen flink toe. Evenals de verkoop van mooie schrijfwaren en andere kantooraccessoires. In de thuiskantoor-hoek is de achtergrond nu ook heel belangrijk, vanwege de vele videovergaderingen. Thuiswerken stelt ons in staat om technische beperkingen weg te werken. We hebben gezien dat het aanbod van interieuritems enorm is toegenomen. Dus, een thuiskantoor? Ja, maar het moet comfortabel zijn. Kortom, we vinden de manier waarop we werken opnieuw uit.”

Gewelddadige buitenwereld

Welke trends merkt je nog op?

“De opkomst van textiel in huis is opvallend. Dekens om in te te rollen, kussens, gordijnen om het huis weer te “quilten”. De verkoop van lucht- en waterzuiveraars en akoestische panelen om geluidsschade tegen te gaan, kent ook een ongekende stijging. De pandemie versnelt alles. We zetten massaal in op vaste waarden: groene planten om de natuur naar binnen te halen of geurkaarsen om de reukzin te stimuleren. Er zijn ook kleine herdenkingsaltaren verschenen.”

Is deze nieuwe band met ons interieur een directe reactie op de pandemie of is het een blijvende verandering in onze gewoontes?

“Het cocoonen was al in een trend. Het fenomeen is duidelijk versterkt door de pandemie die ons eraan herinnert hoe gewelddadig en agressief de buitenwereld kan zijn. Ook het verlangen naar zelfredzaamheid van stadsbewoners die een moestuin of een tuin willen, of zelfs durven fantaseren over het leven in een paviljoen, is en blijft een trend die ook in de toekomst blijft bestaan.”

Dit artikel verscheen eerder op Marie Claire France.

Lees ook: Deze fotografe en styliste brengen een ode aan onze absurde lockdowngewoontes, Martini doet met deze mocktails mee aan de verantwoordelijke cocktail trend en De mooiste loungewear voor binnen en buiten.

Tags: 2020, Marie Claire Maison, Trends.