Waarom de verkoop van parfum de hoogte inschoot tijdens de lockdown
© rv

Waarom de verkoop van parfum de hoogte inschoot tijdens de lockdown

Leestijd: 3 min

Het is best contradictorisch: een virus dat onder andere de reukzin lam legt en verplicht afstand te houden, doet de verkoop van parfum stijgen. Tegen alle verwachtingen in gingen steeds meer parfumflesjes over de (virtuele) toonbank tijdens de lockdowns. The Business of Fashion (BoF) omschrijft parfum zelfs als hét sterproduct van de pandemie.

Parfum verkopen in tijden waarin mensen door corona en mondkapjes minder met ruiken bezig zijn, vanzelfsprekend is het niet. Nog minder vanzelfsprekend is het om parfum online te verkopen, zonder dat mensen de geur in de winkel kunnen ruiken. Door de verplichte winkelsluitingen was dat voor winkeleigenaars en merken vanaf maart echter de enige oplossing. Wonder boven wonder pakte het goed uit.

Lees ook: Met deze make-upproducten kom je zo in de feeststemming.

Waar parfum in de eerste twee maanden van 2020 slechts 17% uitmaakte van de online verkoop van L’Oréal, steeg dat naar 46% tussen maart en juni. Sommige merken zoals Viktor & Rolf en Ralph Lauren zien die cijfers nog steeds stijgen, vertelt een woordvoerster van het bedrijf aan BoF. Het nieuwe ‘Perfect’-parfum van Marc Jacobs lanceerde Coty, de groep achter het merk, in volle pandemie en bleek het meest succesvolle parfum in zowel de US als de UK dit jaar. Zij zagen de verkoop van parfum alleen maar stijgen in 2020, en ook Estée Lauder kan positieve cijfers voorleggen.

Digitale parfum-strategie

Bijna geen enkel parfummerk, -winkel of grote groep focuste voor de pandemie op de online verkoop van parfum. De fysieke verkoop van geuren kabbelde immers rustig voort, en met name de taxfreeshops in luchthavens hielden de verkoop gestaag op peil. Enter de pandemie. Er moest vliegensvlug omgeschakeld worden, ook al geloofde niemand in een succesvolle afloop. Toen het tegendeel waar bleek, werden kosten noch moeite gespaard om de parfumverkoop nog beter te digitaliseren.

De Belgische parfumerie Parfuma lanceerde bijvoorbeeld virtueel beauty-advies. Op hun website kun je een gratis afspraak maken van 20 minuten met een van de beauty experten. Zij geven via telefoon antwoord op al je vragen, zodat je toch het gevoel krijgt van een consultatie zoals in de winkel. Zo kun je hen bijvoorbeeld een aantal nieuwe parfums laten voorstellen op basis van een parfum dat je al draagt. Als je pakweg van houterige geurnoten houdt, kunnen zij parfums aanwijzen in dezelfde geurfamilie.

Lees ook: De beauty- en badkamergeheimen van Julie Geilenkirchen.

De Brusselse boetiek Senteurs d’Ailleurs lanceerde in het midden van de lockdown pas een webshop, en zij delen voor de gemakkelijkheid parfums in op basis van geurfamilie – bloemig, fris, houtachtig -. Een uitgebreide beschrijving en het verhaal achter de parfums, moet consumenten verder verleiden tot aankoop.

Ici Paris XL lanceerde onlangs de ‘Fragrance Finder‘ waarbij Michael Edwards, geurdeskundige en auteur van ‘Fragrances of the World’, je via een korte vragenlijst helpt om online een nieuwe geur te vinden.

Shop hieronder een selectie van nieuwe parfums:

Een hypermodern en natuurlijk parfum op basis van ecologische muskus. De toevoeging van Nori, een zeewier dat ze voor de Franse kust telen en populair is omwille van zijn hydraterende aminozuren, verankert de zoete geur van mandarijn in de topnoten. Cyan Nori ruikt zowel zoet, zout als bruisend.

Cyan Nori van Abel, € 118 (50ml) via BLOS.

Parfumeurs Sidonie Lancesseur en Michel Almairac staken deze signature eau de toilette van Chloé letterlijk en figuurlijk in een nieuw jasje. De kenmerkende geurnoot van heldere, frisse en zuivere roos blijft behouden, maar werd aangevuld met fruitgeuren zoals mandarijn en zwarte bes. De basis van ceder en witte amber maakt de geur een tikje minder zoet en jong.

Eau de Toilette Rose Tangerine van Chloé, € 76 (50ml). 

Ook Shalimar Philtre de Parfum is een geüpdate versie van een ultieme klassieker en bestseller: het iconische Shalimar-parfum dat Jacques Guerlain in 1925 bedacht. Iris en vanille zijn nog steeds de belangrijkste geurnoten, maar de frisse opening van lavendel, citroen en bergamot maken het wat luchtiger. Patchouli en tolubalsem geven de geur een krachtige ondertoon. 

Shalimar Philtre de Parfum van Guerlain, € 103,50 (50ml). 

Het Zwitsers juwelen- en horlogemerk Chopard begeeft zich met Love Chopard nu ook op de parfummarkt. Meesterparfumeur Alberto Morillas maakte er een ode aan de roos van, en verwerkte zes verschillende roosgeuren in het parfum. Deze worden ondersteund door warme specerijen, cacao, bruine suiker, honing, rijke houtnoten en de balsemachtige nuances van tonkabonen. “Love Chopard is een ode aan het Cannes Film Festival. De geur is als een rood kleed van prachtige rozen dat gedragen wordt als een onzichtbaar juweel”, aldus het huis in een persbericht.

Love Chopard van Chopard, € 70,27 (50ml). 

Het gloednieuwe Rouge-parfum van Comme des Garçons verenigt religieuze hartstocht en nuchtere realiteit met elkaar. Denk hierbij aan geuren als wierook, houtachtige patchouli, aardse rode biet, vermengd met Indonesische gember, roze bessen en amber van cistus.

Rouge parfum van Comme des Garçons, € 145 (100ml). 

Libre Intense is een – zoals de naam al zegt – intensere variant op de Libre-geur uit 2019. Bij het kenmerkende spanningsveld tussen lavendel uit Frankrijk en oranjebloesem uit Marokko, kwam ook orchidee bij om de boel wat sensueler te maken. Ook vanille is hier een belangrijke topnoot.

Libre Intense van Yves Saint Laurent, € 94,90 (50ml). 

Dit nieuwe parfum van Marc Jacobs werd geïnspireerd op het mantra van de ontwerper: “Ik ben perfect zoals ik ben”, wat hij bovendien ook op zijn pols liet tatoeëren. Perfect opent met sappige noten van rabarber en heldere narcis, waarna een zachte toets van amandelmelk volgt. De geur eindigt met een zachte droge ondertoon van cederhout en cashmeran. Voor fans van bloemige geuren!

Perfect van Marc Jacobs, € 97,50 (50ml). 

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.