Het KMSKA was maar liefst elf jaar gesloten voor het publiek. In die periode kregen 200 werken uit de collectie een opknapbeurt, werd het historische gebouw gerenoveerd en werd er een nieuw hagelwit volume aan toegevoegd. Los van de verbouwingen ziet het museum er ook volledig anders uit dankzij een nieuwe presentatie van de werken. Zo werd de collectie onderverdeeld in tijdsblokken van oude en nieuwere kunstenaars met tussenin een eigen ruimte voor James Ensor. Ook barokmeester Peter Paul Rubens heeft een eigen zaal.
Lees ook: 5 vragen aan Brandon Wen, het nieuwe hoofd van de Antwerpse modeacademie
Minister-president Jan Jambon:“De opening van het KMSKA is hét culturele hoogtepunt van 2022. Musea zijn belangrijk in een samenleving. Ze zijn niet enkel het levende geheugen van de generaties voor ons, het zijn ook plekken die inspelen op ontwikkelingen in de samenleving. Musea staan helemaal bovenaan als bakens van vertrouwen en hoop. In deze onzekere tijden hebben ze een steeds belangrijkere rol te vervullen. Het KMSKA herbergt de grootste kunstcollectie van Vlaanderen. Onze Vlaamse Meesters zijn na een lange wereldreis eindelijk terug thuis!”
Collectie
De collectie van 8400 stukken is het resultaat van de eclectische smaak van verzamelaars en directeurs uit verschillende tijdsperioden. Het oudste werk dateert van uit de vroege 14de eeuw. Het KMSKA bezit voornamelijk kunst uit België en de Zuidelijke Nederlanden maar heeft ook een flink aantal internationale topstukken van uitzonderlijke kwaliteit.
Carmen Willems, algemeen directeur: “We kozen er resoluut voor om de collectie te presenteren binnen twee grote periodes. De oude meesters tonen we in het historische deel, de modernen in het nieuwe volume. Op het scharnierpunt situeert de kunstenaar James Ensor zich. We hebben van Ensor de grootste collectie ter wereld. Hij krijgt een volledige vleugel toebedeeld.”
Luk Lemmens, voorzitter KMSKA vzw: “Het KMSKA wordt te vaak nog enkel aan oude meesters gelieerd. Dankzij de gewonnen ruimte krijgt onze fantastische collectie moderne kunst de plek die ze verdient. Bovendien kunnen we nu voluit uitpakken met werken van James Ensor en ook met Antwerps kunstenaar Rik Wouters. Ook van Wouters bezitten we wereldwijd de grootste collectie.”
Lees ook: Kijk binnen in het dromerige huis van Vivian Hoorn op Ibiza.
Een open huis
Het nieuwe museum wil een plek van ontmoeting zijn waar iedereen zich welkom voelt. De drempel van het nieuwe museum is ook letterlijk tot op de begane grond gebracht, waar een bijkomende ingang is gecreëerd. Het museum zet sterk in op inclusie en participatie. Alle facetten van de werking en de programmatie tonen aan dat er grondig nagedacht is over meerstemmigheid.
“Dat zie je aan alles, of het nu gaat over de zaalteksten of objectlabels, de partners waarmee het KMSKA samenwerkt, de keuze van de Artists in Residence of de samenstelling van het team. Het museum, kreeg tijdens zijn schoonheidsslaap geleidelijk aan een nieuw DNA. Daar zijn we fier op want zo een proces gaat niet vanzelf,” aldus Willems. “Het was een uitdagende en delicate evenwichtsoefening. Er werden gedurfde keuzes gemaakt. We hadden een aantal belangrijke focuspunten in onze aanpak: we willen de bezoekers uitnodigen om anders te kijken en meer te zien. Dat doen we onder andere door op een onconventionele manier kunstwerken te tonen maar ook met het project Radio Bart, met De Tien van Christophe Coppens en met het toevoegen van performances door onze Artists in Residence.”
Meer weten? Surf naar de website.