Deze studie werd uitgevoerd door het toonaangevend platform voor online restaurantreservaties, TheFork en het internationaal bureau voor marktonderzoek Doxa.
1. Transparancy is key
Restaurants besteden meer en meer aandacht aan de herkomst van hun producten. Kwaliteitsvolle en organische producten staan hoger op de lijst dan meer vervuilende, second rate producten. Dat zien we ook aan het prijskaartje van ons bord. De klant van 2019 wil een volledige transparantie. Niet enkel willen ze de herkomst en teelwijze van het product kennen, ook de prijs ervanmoet volledig transparant zijn.
In 2019 zien we dat de focus van de klant verschuift naar Fairtrade, diversiteit, eerlijke verloning en een kleinere ecologische voetafdruk. Hierdoor rijzen er verschillende initiatieven naar boven, zoals het Brusselse sociaal project Refresh, dat werkt met producten uit een eigen stadstuin. Of het zero waiste Dream & food restaurant in Elsene. Hier bereiden drie, met Michelinsterren bekroonde, chefs veganistische, vegetarische en glutenvrije gerechten. In het globale plaatje zien we ook dat grote bedrijven en multinationals ecologie onder de arm hebben genomen. Hint: kijk maar naar de algemene verbanning van de plastic rietjes. #zerowaiste
2. Radicale free-from restaurants
Restaurants nemen nu ook de “radicalere” vormen van vegetarisme op in hun menu’s. Meer en meer mensen hebben een volledig plantaardig diëet en daar pikken restaurants op in. Het is een strategie die staat voor afvalvrij consumeren en een bredere duurzaamheid binnen de wereld. Het fenomeen is nu stilaan zo natuurlijk geworden dat zelfs grote ketens met snelle hap, veganistische alternatieven aanbieden. Dit free-from voedsel zorgt ervoor dat ook nieuwe trends evolueren, zoals een bijpassende wijn of drank bij plantaardige menu’s.
Ook in België is deze trend al doorgebroken. In Antwerpen, Leuven en Brussel kan je terecht voor alternatieve keukens. Zo is er de Loving hut in Leuven, met heerlijke veganistische burgers, Falafel Tof in Antwerpen en EsKape in Brussel.
3. Sensatiediners & Insta-ervaringen
Een ander aan sociale media gebonden fenomeen is dat klanten eerder kiezen voor een totaalervaring dan enkel een maaltijd. Het format over flavour gehalte van sommige van deze restaurants valt bij iedereen in een andere pot, maar blijkt dat vooral millenials geboeid zijn door narrative dining. Je komt dan in een setting terecht waar de gerechten niet alleen de wijn, maar ook het interieur en de visie van het restaurant matchen. Hierdoor zijn een aantal interressante nieuwe concepten ontstaan, zoals blijvende pop-ups, volledige advocadobars en dineren in een setting die alle zintuigen prikkelt.
Een goed Belgisch voorbeeld hiervan is restaurant Nemo 33. Dat vind je op 5 meter diepte, onderwater, in het duikerscentrum in Ukkel. #underwaterdining Het gastronomisch restaurant, ook wel de Parel genoemd, heeft de vorm van een stalen bol en is gevuld met lucht. Gasten kunnen genieten van een totaalervaring en dineren, terwijl boven en onder hen duikers langskomen.
4. Nicherestaurants met healthy gerechten
Superfoods maken natuurlijk al een tijdje deel uit van onze leefwijze en eetpatroon. Als we konden, en niet te moe waren ’s ochtends, aten we elke dag gojibowls met quinoa en advocado, zo lekker! De restaurants hebben dit al snel opgepikt en creëren in eerste instantie, gerechten met deze superfoods. In 2019 gaan ze nog een stapje verder.
We zien het ontstaan van handgemaakte menu’s en chefs die hun eigen levenswijze promoten. De doorbraak van Holistische restaurants, restaurants met eigen diëten en “Healthy Chic” restaurants staat in volwassen schoenen. Zoals healty resto TAN in Brussel. Hier bereidt de chef gerechten zonder oven of grill. Groenten worden rauw bereid of systematisch gestoomd op een temperatuur onder de 100 graden. Wat ervoor zorgt dat het voedsel biogeen, biostatisch of bioactief is.
Heb je al honger gekregen? Of net niet meer?
Lees dan meer Marie Claire: Haal Thailand in huis met deze 5 recepten, Hummus: verras je gasten met deze 3 culinaire dips, 5 opkomende Belgische foodies op Instagram, De foodtrends van 2019 volgens pinterest.