Virgil Abloh lanceert eerste Louis Vuitton campagne
© Pers

Virgil Abloh lanceert eerste Louis Vuitton campagne

Door Lieselot Coppens
Leestijd: 1 min

Virgil Abloh is nu bijna een jaar de artistieke directeur van de herencollecties van Louis Vuitton. Vorige week maakte hij nog maar eens duidelijk dat hij het over een andere boeg gooit, door zijn show op te dragen aan Michael Jackson. Deze week lanceerde hij zijn eerste campagne voor Louis Vuitton, die allesbehalve traditioneel te noemen is.

Geen advertentiecampagne met prachtige modellen en één topfotograaf voor Virgil Abloh. Zijn voorkeur gaat uit naar een drieluik, een campagne in drie fases, die we te zien krijgen van januari tot maart. Hiermee wil hij ideeën aftasten van individuele perceptie en ontwikkeling, terwijl hij de nadruk legt op inclusiviteit.

/

Infancy, Childhood and Adolescence 

De eerste campagnebeelden zijn uitgebracht met, tromgeroffel, niemand minder dan fashionable kids in de hoofdrol. Het Nederlands fotografen koppel Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin legt de puurheid van de kindertijd vast, nog voor kinderen in aanraking komen met opmerkingen over geslacht, kleur en geloof. Abloh wil met deze campagne de verschillende fasen van de jeugd afbeelden, en hoe hun identiteit en kledingstijl gevormd wordt.

campaign_lv_marieclaire

Pers: Inez & Vinoodh

We zien onder andere drie jonge modellen in de hoofdrol: de 3-jarige Alieyth (omslagfoto), de 7-jarige Leo James Davis en de 16-jarige Luke Prael.

campaign_lv_marieclaire

Pers: Inez & Vinoodh

/

The Painter’s Studio 

Het tweede luik is een re-interpretatie van ‘Het atelier van de schilder’, een bekend schilderij van de Franse schilder Gustave Courbet. Courbet interpreteerde de samenleving door de ogen van de elite, maar Abloh’s filosofie benadrukt diversiteit, tolerantie en eenheid. Fotograaf Mohamed Bourouissa legde de ontwerper en zijn team vast, uiteraard van top tot teen Louis Vuitton looks.

paintersstudio_lv_marieclaire

Pers: Mohamed Bourouissa

/

School Teens

And last but not least, het finale deel van de campagne toont een groep tieners gekleed in color block t-shirts. Dit beeld, geschoten door Raimond Wouda, roept de communicatie op tussen adolescenten, die fundamenteel is in de overgang naar volwassenheid. Het is een knipoog van Abloh naar ‘Schutterstukken’, een befaamd werk van de Vlaamse barokke schilderkunst.

schoolteens_lv_marieclaire

Pers: Raimond Wouda

Meer modenieuws? Lees dan ook: Victoria Beckham brengt strakke sportlijn uit met Reebok, Delvaux opent eerste Amerikaanse flagshipstore en Pantone stelt voor: koraal is de kleur voor 2019

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Louis vuitton, Mode, Ontwerpers, Virgil abloh.