Een portret van Naomi Osaka, de activistische tennisster met een documentaire op Netflix
© Getty Images

Een portret van Naomi Osaka, de activistische tennisster met een documentaire op Netflix

Leestijd: 3 min

De Japanse Naomi Osaka is amper 23, maar met vier grand slams op zak is ze ondertussen de nummer 2 in het vrouwentennis. Haar succes in de sportwereld en openlijk activisme, zorgt er bovendien voor dat elk merk met haar wil samenwerken. En binnenkort komt op Netflix een documentaire over haar uit. Een portret. 

/

In mei dit jaar veroorzaakte Naomi Osaka een rel door nog voor aanvang van Roland Garros te melden dat ze niet met de media zou praten. Ze trok zich uiteindelijk volledig terug uit het toernooi na alle ophef en meldde zich ook af voor Wimbledon. Ze voerde als reden aan dat ze sinds haar overwinning in de US Open in 2018 met depressies en angstaanvallen kampt. De interviews na afloop zouden naar eigen zeggen slecht zijn voor haar mentale gezondheid.

Deze week liet ze weten dat ze op de Olympische Spelen in Tokio wél persconferenties zal bijwonen. “Ik ben mezelf beetje bij beetje aan het voorbereiden zodat ik op mijn top kan zijn voor de Spelen”, schreef de 23-jarige tennisster in een bericht aan de Japanse zender NHK. “Sinds de aandacht van de wereld op mij gericht is, heb ik steeds terug last van angstaanvallen. Dat is vooral zo in de aanloop naar grote toernooien.”

Lees ook: Dit wil je weten over Nora Al Matrooshi, de eerste vrouwelijke Arabische astronaut.

Op Instagram schreef ze eerder dat mensen geen rekening houden met de mentale gezondheid van atleten. “Vaak worden er tijdens persconferenties vragen gesteld die ons al meerdere keren gesteld zijn, of zorgen de vragen voor twijfels. En ik ga mezelf simpelweg niet onderwerpen aan mensen die aan mij twijfelen. Ik zag verschillende keren atletes in persruimtes in tranen uitbarsten na een verloren wedstrijd. Zo iemand trap je als die al op de grond ligt en ik snap de redenering erachter niet”, aldus Osaka.

Naomi Osaka voor Levi’s

/

Best betaalde vrouwelijke atleet

De negatieve reacties op haar beslissing – veelal afkomstig van sportjournalisten – luiden dat de Japanse geen respect heeft voor de media die haar mee groot hebben gemaakt. Osaka is immers niet alleen de nummer 2 in het vrouwentennis, ze is ook de best betaalde vrouwelijke atleet ter wereld. Dat dankt ze aan prijzengeld, maar nog meer aan lucratieve sponsordeals en andere samenwerkingen. Volgens Forbes verdiende ze van mei 2020 tot mei 2021 zo’n 55 miljoen dollar, een pak meer dan haar idool Serena Williams.

Lees ook: De beste nieuwe series, films en documentaires in juli op Netflix.

Zo was ze te zien in een campagne van Louis Vuitton, maakt ze koptelefoons met Beats, werkt ze samen met Nike en Levi’s, draagt ze horloges van Tag Heuer en is ze het gezicht van restaurantkeuken Sweetgreen, specialist in salades. Daarnaast is ze ook CEO van haar eigen bedrijf, Kinlò, huidverzorgingsproducten voor mensen met een donkere huid.

Naomi Osaka voor Louis Vuitton

/

Naomi Osaka als activiste

Dat commerciële succes dankt ze enerzijds aan haar sportieve overwinningen, maar ook aan haar activisme. Als voorvechter van het bespreekbaar maken van mentale problemen, en als luidste stem tegen racisme, onrecht en geweld. Zo uitte ze op de US Open in september haar solidariteit met Black Lives Matter via de mondmaskers die ze droeg. Elke ronde had ze er een aan met de naam op van een van de slachtoffers van racisme en politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Van George Floyd en Breonna Taylor tot Trayvon Martin.

Geboren in Osaka, als oudste dochter van een Haïtiaanse vader en een Japanse moeder, kreeg ze in haar leven zelf ook vaak te maken met discriminatie en racisme. Op sociale media spreekt ze zich daar vaak over uit, en ze vertelde eerder “vertegenwoordiging erg belangrijk te vinden” en daarom “alleen samenwerkt met merken die zich daar achter scharen”.

Lees ook: De meest vrouwonvriendelijke uitspraken in de sportwereld.

“We werkten nooit eerder samen met een professionele tennisspeler”, vertelt Jen Sey, branddirecteur bij Levi’s, aan The New York Times. “Maar voor ons is ze meer dan dat. Ze is heel invloedrijk, in de manier waarop ze anderen aanmoedigt om zich uit te spreken over gelijkheid. Ze neemt geen blad voor de mond. Dat appreciëren we aan haar. Het heeft geen zin met iemand een partnerschap aan te gaan als ze toch maar doen wat je hun zegt te doen.”

Matthew Stockman/Getty Images

/

Documentaire op Netflix

Als kers op de taart, komt Netflix op 16 juli met een documentaire over de activistische tennisster. “In deze serie wordt Naomi Osaka gevolgd terwijl ze haar culturele achtergrond verkent en zich richt op haar veelzijdige identiteit als tenniskampioen en opkomend leider”, aldus de beschrijving van de docu op de website van het streamingplatform. Bekijk hieronder de trailer:

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Feminisme, Naomi osaka, Tennis.