1. Antwerpse Zes
Zo’n 40 jaar geleden trok Dries Van Noten samen met Walter Van Beirendonck, Dirk Bikkembergs, Marina Yee, Dirk Van Saene en Ann Demeulemeester naar Londen om er een groepsshow te presenteren. Ze leerden elkaar kennen op de Antwerpse Modeacademie en huurden samen een busje richting het Verenigd Koninkrijk om de kosten te drukken. Hun werk was minder formeel, enigszins gedeconstrueerd en persoonlijker dan de mode van die tijd en sloeg in als een bom. Als ‘The Six of Antwerp’ maakten ze internationaal naam, met Dries voorop.
2. Liefde voor kleren
Dat hij mode zou studeren, was geen toeval. Zijn grootvader was kleermaker, zijn vader had een kledingwinkel in Essen. In een gesprek met Marie Claire vertelde hij enkele jaren geleden dat liefde voor mooie kleren hem in het bloed zit en die liefde uit zich duidelijk in zijn business. In tegenstelling tot de meeste andere modehuizen heeft Van Noten zijn bedrijf immers opgebouwd rond prêt-à-porter en komt slechts 10% van de omzet van handtassen, schoenen en parfums. Hij is ook rechtdoorzee, als in: wat hij op de catwalk presenteert, is exact wat er later in de rekken hangt. Als je bij een van zijn shows zat, hoefde je je nooit af te vragen: wie draagt deze kleren? Jij had ze waarschijnlijk 6 maanden later zelf aan.
3. Eigen vocabulaire van Dries Van Noten
Er bestaan geen kledingstukken met een Dries Van Noten-logo op, toch herken je de meeste van zijn ontwerpen gemakkelijk aan het kleurenpalet, de mix van prints, de stof of aan de drapering. Het zijn eigenzinnige maar draagbare items die een breed publiek aanspreken en precies dat is de reden van zijn succes: vrouwen en mannen van alle leeftijden en achtergronden houden van zijn signatuur. Bovendien beschikt hij over het talent om met zijn collecties precies de tijdsgeest te vatten zonder dat ze later achterhaald aanvoelen. Dat is enkel de allergrootsten in de mode gegeven.
4. Magische defilés
Dries heeft publiciteit in magazines altijd geweigerd en werkte nooit met ambassadeurs. Hij gaf zijn geld liever uit aan de shows tijdens de modeweek in Parijs. Daar was zijn defilé steeds goed voor superlatieven. Niet vanwege de extravagante showlocatie of beroemdheden op de eerste rij, maar omdat hij toeschouwers vijftien minuten lang verwelkomde in zijn magisch universum. De muziek, de papieren invite, de decoratie (vaak bloemen – hij is gepassioneerd door tuinieren), het drankje vooraf… ze vormden samen een uniek moment dat vaak tot tranen toe bewoog. Zo zullen we nooit vergeten hoe de modellen tijdens de finale van de lente-zomershow 2015 op een handgemaakte wollen grasmat gingen liggen en Strange Entity van Oscar and the Wolf op de achtergrond speelde. Kippenvel!
5. Het einde
De manier waarop Van Noten afscheid neemt – goed uitgedacht, op een hoogtepunt, zelf gekozen – is zeldzaam in de modesector. De meeste ontwerpers gaan door tot het bittere eind, wat de collecties en het merk zelden ten goede komt. Al in 2018 verkocht Dries een meerderheidsbelang in zijn label aan het Spaanse conglomeraat Puig om het voortbestaan van zijn merk te garanderen, en nu is het eindelijk tijd om zich te focussen op alle dingen waar hij nooit tijd voor had, schrijft hij. “Ik ben verdrietig, maar tegelijk blij om jullie te laten weten dat ik eind juni terugtreed.” Hij laat ook weten dat de zoektocht naar een opvolger al even aan de gang is. “Het merk is in volle bloei. Zoals in een tuin, beslis je wat je wilt planten en op een gegeven moment staat die plant in bloei.” Van Notens laatste show, de herencollectie voor lente-zomer 2025, zal plaatsvinden tijdens Paris Fashion Week in juni. De vrouwencollectie wordt door zijn team gemaakt.
Lees ook: Neem een kijkje in de gloednieuwe boetiek van Dries Van Noten in Parijs & Dries Van Noten overtuigt ook zonder modeshow.