De 54321-methode: een snelle truc om angst- en paniekaanvallen te overwinnen
©

De 54321-methode: een snelle truc om angst- en paniekaanvallen te overwinnen

Door Emmanuelle Ringot
Leestijd: 1 min

Om een paniekaanval onmiddellijk de kop in te drukken en je kalmte terug te vinden, bestaat er een mindfulnesstechniek die gebruik maakt van de vijf zintuigen: de 54321-methode. Dit wil je erover weten. 

/

Als angst de kop opsteekt, raakt ons lichaam verlamd: onze ademhaling wordt korter, onze handen klam, onze hersenen slaan op hol en ons hart gaat tekeer… Om de druk te verlichten en weer rustig te worden, bestaan er verschillende oefeningen, waaronder de 54321-methode.

Deze mindfulnesstechniek, bedacht door Ellen Hendriksen, klinisch psycholoog aan het Centrum voor Angststoornissen van de Universiteit van Boston, maakt gebruik van de vijf zintuigen om de geest te helpen kalmeren.

De 54321-methode

“Door je te concentreren op de zintuigen kan je terug in het hier-en-nu komen en door te tellen onderbreek je het piekeren. Van daaruit kan je terug focussen, zodat je bijvoorbeeld je aandacht kan afleiden of net negatieve gedachten kan verjagen”, aldus Ellen Hendriksen in een interview met Vice.

Lees ook: Wat gebeurt er in je lichaam tijdens een orgasme?

De methode werkt als volgt: je gaat al je vijf zintuigen af en noemt vijf dingen die je kan zien op dit moment, vier dingen die je kan horen, drie dingen die je kan voelen (zoals je voeten in je schoenen, je kont op een stoel), twee dingen die je kan ruiken, en één ding dat je kan proeven, zelfs al is het maar de binnenkant van je mond of een slokje koud water. Dit kan je makkelijk snel en onopvallend doen.

De 54321-methode: een snelle truc om angst- en paniekaanvallen te overwinnen - 1

Shutterstock

/

Mindfulness helpt om angst te overwinnen

Deze methode stamt uit het principe van mindfulness en snelle meditatie. Na enkele momenten komt de geest weer in contact met het concrete en richt zich niet meer op datgene wat angst veroorzaakte. “Deze methode helpt de geest terug te brengen naar het moment zelf en stelt hem in staat zich te concentreren op iets anders dan het piekeren dat angst veroorzaakt”, legt sofroloog Gaëlle Piton uit.

Lees ook: Pijn tijdens de seks: 7 mogelijke oorzaken en oplossingen.

De deskundige voegt nog toe dat deze methode pas echt effectief is als je het regelmatig oefent. “Uiteraard moet je deze techniek van tevoren trainen. Ik zeg graag dat als je kapitein van een schip wil zijn tijdens een storm, je beter in rustig water leert varen,” aldus Piton.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Marie Claire Frankrijk

Redactie Marie Claire De artikels van >

Tags: Angstgevoelens, Mindfulness, Paniekaanval.