Horeca, toerisme en contactberoepen het meest getroffen
Over het algemeen werden alle sectoren getroffen. Globaal gezien noteert Partena Professional een daling van het aantal gewerkte uren met 3% in 2020 ten opzichte van 2019. De grootste dalingen werden waargenomen in april en november met respectievelijk -22% en -12% van het aantal gewerkte uren. Achter deze totaalcijfers gaan extreme verschillen tussen de sectoren schuil.
“De analyse van het effect van de coronapandemie op de werkgelegenheid wijst op een economie met twee snelheden. Bedrijven die slechts matig of licht werden getroffen door het virus slaagden erin zich te stabiliseren in de maanden na de lockdownmaatregelen. Dat belooft veel goeds voor 2021 en daarna”, zegt customer intelligence manager Wim Demey. “Maar de sectoren die het meest door de maatregelen worden getroffen, zoals de horeca, het toerisme en de contactberoepen, hebben grote moeilijkheden ondervonden en die moeilijkheden blijven aanhouden.”
In lijn met de verwachtingen zijn de meest getroffen sectoren de horeca, het toerisme en contactberoepen zoals kappers en schoonheidssalons. In deze sectoren zijn zowel het aantal mensen met een contract als het aantal gewerkte uren in 2020 aanzienlijk gedaald.
Vrouwen zwaarder getroffen
Naast de getroffen sectoren, keken we ook eens naar de profielen van de werknemers die door de coronacrisis waren getroffen. Uit de Barometer blijkt dat vrouwen over het algemeen zwaarder getroffen zijn dan mannen. We zien een daling van -8,3% bij het aantal vrouwelijke werknemers met een contract, en een daling van -5,9% bij mannen.
Tot slot was vorig jaar bijzonder moeilijk voor minder gekwalificeerde werknemers. Partena Professional stelt een daling van -14% vast in het aantal afgestudeerden in het lager onderwijs met een contract. De daling bedraagt -7% voor afgestudeerden van de middelbare school en -3% voor afgestudeerden van de universiteit.
Lees meer Marie Claire op: Werkloos door corona? 7 veelgevraagde profielen, Maak kennis met de drie topvrouwen achter het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde en Hoe de pandemie ons interieur veranderd heeft.