Menstruatiearmoede blijft een groot probleem in België
© Getty Images

Menstruatiearmoede blijft een groot probleem in België

Leestijd: 2 min

Meer dan 25.000 Belgische jongeren missen lessen door menstruatiearmoede. Daarom lanceert Always de campagne #StopMenstruatieArmoede. Het merk steunt twee organisaties op het terrein, BruZelle en Goods to Give, door meer dan 350.000 stuks periodieke bescherming te doneren.

/

Menstruatiearmoede betekent dat iemand het moeilijk heeft om aan periodieke bescherming te komen, of zelfs helemaal geen menstruatieproducten kan kopen als gevolg van armoede. Er wordt dan vaak gezocht naar alternatieven zoals toiletpapier, keukenrol, zakdoekjes of zelfs washandjes. Het lijkt misschien een ‘ver van jouw bed’-verhaal. Maar helaas is menstruatiearmoede een situatie waar ook in België nog veel mensen mee te maken krijgen.

Menstruatiearmoede blijft een groot probleem in België - 1

Unsplash

/

Verschil Vlaanderen en Wallonië

“Uit onze enquête blijkt dat menstruatiearmoede nog steeds 1 op 15 mensen in ons land treft, een veel te hoog cijfer” zegt Chloë Raemaekers, directeur Marketing & Sales bij Always België. “De studie legt ook de verschillen bloot tussen het noorden en het zuiden van ons land: 2% van de Nederlandstalige ondervraagden zegt met dit probleem te kampen, tegenover 12% aan Franstalige zijde.”

/

Stijgende cijfers

En de cijfers blijven toenemen. Dat wordt ook bevestigd door het stijgende aantal gratis verdelingen van menstruatieproducten. Zo deelde BruZelle, een vereniging die actief is op het terrein, in 2020 340.000 stuks maandverband uit. In 2021 steeg dat aantal naar 644.390.

Uit de enquête van Always blijkt ook dat 1 op de 10 Belgische jongeren tussen 12 en 25 jaar, ofwel meer dan 25.000 mensen, door menstruatiearmoede al lessen hebben gemist.

“We worden steeds vaker benaderd door scholen en universiteiten omdat ze sneller door hun gedoneerde voorraad zijn. Deze armoede speelt zich niet alleen af op straat, maar is dagelijkse kost voor veel jongeren.” ~Véronica Martinez, directeur van de vzw BruZelle.

Verder geeft 1 op 5 deelnemers aan soms feestjes of andere sociale activiteiten af te zeggen tijdens de menstruatieperiode.

/

Weg met het taboe

Vaak genoeg hangt er rond menstruatie ook taboe. Dat lijkt gelukkig stilaan te verminderen. 85 % van de ondervraagde Belgen vindt het niet lastig om over menstruatie te praten met de omgeving. Maar het taboe blijft nog wel bestaan onder personen bij wie de nood het hoogst is. 53 % van de respondenten die te maken hebben met menstruatiearmoede, houdt de menstruatie liever voor zich. 25 % van deze gevallen durft zelfs niet om maandverband of tampons te vragen aan anderen.

Menstruatiearmoede blijft een groot probleem in België - 2

Unsplash

/

Always X BruZelle X Goods to Give

Via de beweging #StopMenstruatieArmoede wil Always het taboe rond menstruatie verder doorbreken. Ook wil het via donaties de toegang tot periodieke bescherming vergemakkelijken. Het merk wil dat mensen in menstruatiearmoede met een gerust hart om hulp kunnen en durven vragen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Always (@always_brand)

“Voor ons is het ondenkbaar dat mensen vandaag de dag nog gedwongen worden school te missen omdat ze zich geen menstruatieproducten kunnen veroorloven,” legt Chloë Raemaekers van Always uit. “Verenigingen zoals BruZelle en Goods to Give zijn essentieel voor mensen in precaire situaties, daarom willen we hen vandaag steunen door meer dan 350.000 menstruatieproducten te schenken.”

Het merk zal voor elk Always-product dat tussen 6 januari en 6 februari 2022 in de winkel wordt gekocht een maandverband schenken aan Goods to Give en BruZelle. Die organisaties zullen vervolgens via hun netwerken gerichte verdelingen doen in scholen en universiteiten overal in het land.

/

#StopMenstruatieArmoede

Om nog meer jongeren hierbij te betrekken zal Always de hashtag #StopMenstruatieArmoede verspreiden op sociale media via samenwerkingen met Belgische influencer-ambassadeurs. Zij zullen het onderwerp bespreken met experts van die organisaties om de noden op dit vlak onder de aandacht te brengen.

In Nederland ging de campagne van Always al met succes van start. Influencers zoals Triplet Mommy, Pamela Kroes en Sara Rebecca namen deel.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PAMELA KROES (@pamelakroes)

Lees ook: Loonkloof tussen mannen en vrouwen “daalt bijzonder traag”

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Always, Bruzelle, Menstruatiearmoede.