Bijzonder weetje: de kledingkeuze van vrouwen hangt af van hun humeur

marieclaire_humeur
©Imaxtree

Kleding heeft voor elke vrouw een andere betekenis. De ene is dagelijks bezig met het samenstellen van stijlvolle outfits, terwijl de ander liever voor comfort kiest. Vente-Exclusive lanceerde onlangs een enquête die peilde naar de betekenis van mode in het dagelijkse leven van Belgische en Nederlandse vrouwen. En dat leverde enkele interessante inzichten op!

Je wist waarschijnlijk al dat je outfit je humeur kan beïnvloeden. Een echte poweroutfit laat je bijvoorbeeld veel zelfverzekerder voelen op de werkvloer. Maar wist je ook dat het omgekeerde waar is? Voor 37% van de Belgische vrouwen is hun stemming de grootste invloed op hun kledingkeuze. Dit wordt gevolgd door de werkomgeving (27%) en door het land waar men woont (16%).  Voor zo’n dertien procent van de vrouwen is ook de mening van anderen belangrijk.

Assertiever op hakken

Er blijken ook enkele grote verschillen te zijn tussen Belgische en Nederlandse vrouwen. Zo blijken Nederlandse vrouwen toch een stuk spontaner te zijn op het vlak van kledingkeuze. 67% van de Nederlanders kiest pas ’s morgens haar outfit uit, terwijl maar 43% van de Belgen dit doet. Wij leggen onze kleding liever de dag op voorhand klaar. Zo’n 20% doorloopt zelfs haar volledige kledingkast vooraleer ze een keuze maakt!

Zoals eerder gezegd heeft de werkomgeving een grote invloed op de kledingkeuze. Een overgrote meerderheid geeft dan ook aan zich anders te kleden op de werkvloer. De meesten doen dit om een assertievere indruk te maken, terwijl zo’n 20% verplichte werkkleding zoals een uniform heeft. Het mag ook niet verrassen dat de meeste vrouwen zich het krachtigst voelen op hoge hakken. 21% van de Belgische vrouwen voelt zich dan weer beter in een comfortabele outfit op het werk.

Outfits van andere vrouwen

Ten slotte heeft ook 84% aan op de kledingkeuze van andere vrouwen te letten. Zo’n dertig procent doet dit spontaan, terwijl dertig procent dit doet om inspiratie te vinden voor haar eigen outfits. Toch zijn we niet altijd even vriendelijk. Tien procent van de vrouwen geeft ook toe regelmatig veroordelend te kijken naar de kleding van anderen. Bij onze noorderburen is dit slechts vijf procent.

Meer lezen? Onderzoek: offline winkelen wint nog altijd van online shoppenHierin verschillen Vlamingen van Nederlanders op vlak van kledingstijlDit zijn de top modetrends voor de lente/zomer van 2019.

| | | |
Tags: Humeur, Kledingkeuze, Mode, Onderzoek, Werkomgeving.