Onderzoek: offline winkelen wint nog altijd van online shoppen
© Getty Images & Pexels

Onderzoek: offline winkelen wint nog altijd van online shoppen

Door Louise Hendrickx
Leestijd: 2 min

De resultaten van de jaarlijkse shoppingenquête zijn binnen, en de cijfers liegen er niet om. Hoewel webshops heel populair zijn, zijn de klassieke winkels nog niet bezig aan hun zwanenzang. Want gaan shoppen is een beleving (dat hoef je ons niet te vertellen).

Selffulfilling prophecy

Het idee dat de consumenten eerst in de winkel gaan passen om dan online te kopen, blijkt niet te kloppen. Integendeel, want 70% van de shoppers doet niet de moeite om online verder te zoeken eens ze hun ideale match gevonden hebben. Toch zijn er traditionele winkeliers die het onderspit hebben moeten delven, want omgekeerd vinden online shoppers minder vaak de weg naar fysieke winkels. Online giganten hebben het winkellandschap danig door elkaar geschud.

/

Totaalbeleving staat centraal

styliste-marieclaire

Shutterstock

Meer en meer staat de beleving centraal bij een dagje shoppen. Een persoonlijke benadering bijvoorbeeld, zoals een stylist die ons begeleidt naar een goede keuze. Klassieke winkels zorgen er ook voor dat we het overzicht bewaren. Online zie je soms door de bomen het bos niet meer. We komen de deur ook graag uit voor een late night shopping, of een modeshow in het winkelcentrum. Met andere woorden, ervaringen die we online niet vinden houden de klassieke winkels sterk.

Hey, Big Spender

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Wijnegem (@wijnegem.shop.eat.enjoy) op

Gemiddeld kost een shoppingdagje ons €80, maar dat bedrag stijgt wanneer we buiten de stadskern naar een winkelcentrum gaan naar ongeveer €100. De reden?  Hoe verder we gaan, hoe meer we er ‘een leuke dag’ van willen maken. En leuke dagen kosten gelddon’t we know it? -. We halen ook voor driekwart van onze aankopen onze bankkaart boven, waardoor we gemakkelijker geld uitgeven.

/

Genieten is een must

Winkelen is niet bij iedereen even populair. Het cliché dat vrouwen liever gaan shoppen wordt bevestigd, want slechts een derde van de shoppende Belgen zijn mannen. Dit zorgt ervoor dat er meer nodig is dan een mooie winkel om klanten aan te trekken. We geven ons geld zomaar uit aan nieuwe kleding, maar we zien een winkeldag eerder  als (familie-)uitstap. En als we ’s avonds er nog een gezellig etentje aan kunnen koppelen, is de dag compleet. Dit zorgt vooral voor een opmerkelijke evolutie bij winkelcentra. Zo veranderde bijvoorbeeld ‘Wijnegem Shopping Center’ zijn naam in Wijnegem Shop-Eat-Enjoy, waardoor het winkelcentrum de nadruk ooklegt op de beleving van een dagje winkelen.

Online en offline hand in hand

shoppende-vrouw-marieclaire

Shutterstock

Kiezen is verliezen, zo blijkt, want traditionele winkels die de e-commerce omarmen, komen er sterker uit. Winkels met een webshop zorgen ervoor dat ze nee-verkopen (wanneer iets niet op voorraad is in de winkel, red.) kunnen vermijden. Maar ook winkeliers uit een totaal andere regio kunnen zo hun weg vinden naar hun aanbod. Andersom is het net hetzelfde. Zalando bijvoorbeeld, reikt de hand naar de klassieke shopper, door af en toe een pop-up te openen en gebruik te maken van outletshops. Ook bij Labellov hebben ze het goed begrepen. Het onlineplatform voor tweedehands luxetassen opent nu een fysieke winkel. Het ziet er dus naar uit dat we afstevenen op een fluïde markt, waarin het online en offline winkelen hand in hand gaan.
Wij halen ondertussen onze bankkaart boven, want we gaan nog snel even de stad in. Niet te lang hoor, want straks wordt ons pakketje geleverd.

/

Deze merken hebben de boodschap helemaal begrepen: & Other Stories lanceert online pop-up met The Deep End Club &  Luxe vintage webshop Labellov opent boetiek in Antwerpen 
Nood aan wat shoppinginspiratie? De exclusieve babycollectie van Christian Louboutin5 zelfbruiners voor een stralende winterhuid & 7 handcrèmes met prachtige packaging

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Ervaring, Offline, Online, Shoppen, Shopping, Trend, Webshop.