Bij de woorden Autosalon en bezoekers, krijgen de meesten onder ons spontaan een visioen van hallen vol glimmende wagens en mannen van middelbare leeftijd die er rond staan, afwegend of de glimmende bolide hun volgende vervoersmiddel zal worden of niet. Vrouwen daarentegen, zien de meesten niet spontaan in dat plaatje.
En terecht, want uit onderzoek van Mercedes Benz, in samenwerking met iVox, blijkt dat meer dan de helft van de Belgische vrouwen (55 % om precies te zijn) en 61 % van de jongeren tot 34 jaar nog nooit een voet binnenzette op het Autosalon. Van de vrouwen die dat wel deden, bekent maar liefst 48,5 % dat ze dat deden omdat manlief het zo vriendelijk gevraagd had. 50% was er enkel en alleen omdat ze gratis tickets hadden gekregen.
Dat de vrouwelijke autofans het Autosalon dringend eens beter moeten leren kennen, behoeft weinig betoog. Daarom lijsten we voor jou 5 redenen op waarom je dit jaar toch echt een bezoek moet brengen aan het 96ste Auto/Moto Salon van Brussel.
1. Omdat Mercedes Benz de vrouwen in de watten wil leggen dit jaar
Ja, je leest het goed: Mercedes Benz wil vrouwen in de watten leggen. En daarmee bedoelt de Duitste autobouwer niet dat de pitspoezen dit jaar extra hapjes en drankjes zullen krijgen, maar wel dat ze jou met open armen staan op te wachten om je te laten kennismaken met het nieuwste gamma sportieve compact cars (je kon ze reeds ontdekken in de mooie Grow Up campagne) en She Mercedes, een platform voor inspirerende en invloedrijke vrouwen en hun visie op de toekomst.
En dat die toekomst voor de autobouwer ook (en misschien vooral) vrouwelijk kleurt, bewijst de Mercedes-Maybach Vision 6 Cabrio concept car, die je op het Autosalon in primeur kan bewonderen. Dit futuristische model is onder meer uitgerust met biometrische sensoren die de gezondheid van de bestuurder en de passagiers in de gaten houden. Als het van Mercedes afhangt, wordt de wagen van de toekomst niet meer alleen een vervoersmiddel, maar ook een personal assitant. Siri op vier wielen, met andere woorden; wij zijn fan.
2. Omdat je bij Opel een auto kan bestellen in de kleur van je ogen
Bij Opel kan je op het Autosalon kennismaken met de gloednieuwe Insignia Exclusive, een auto die op de markt wordt gebracht in een onbeperkt aantal kleuren. De lakkleur kan ontwikkeld worden op basis van eender welk voorwerp – denk: je favoriete paar schoenen, je lievelingslippenstift of matchend met je jas of meest gedragen paar laarzen. De techniek gaat zelfs zo ver dat een auto in de kleur van je ogen perfect mogelijk is.
Gedaan dus met het kiezen tussen zwart, grijs of rood dat bijna helemaal de kleur is die je wou maar net niet helemaal; vanaf nu bepaal je de kleur van je Insignia gewoon zelf. Hoe het resultaat eruitziet, kan je testen op de stand van Opel in Paleis 5 of je kan alvast thuis aan de slag met de digitale 4K-showroom.
3. Omdat je met #WeAreMobility de toekomst mee kan bepalen
Mobiliteit zoals we die nu kennen, zal er binnen 10 à 20 jaar compleet anders uitzien. Zelfrijdende auto’s zijn in opmars, drones kunnen pakjes leveren en bewakingsopdrachten uitvoeren, en ook elektrische steps, hoverboards en monowheels kom je steeds vaker in het straatbeeld tegen. Wat heeft de toekomst mogelijk nog voor ons in petto? Dat kan je gedurende de laatste vier dagen van het Autosalon ontdekken in Paleis 10 met #WeAreMobility.
Stadsmobiliteit, micromobiliteit en gecombineerd vervoer worden in deze pop-upexpo onder de loep genomen en diverse start-ups vertellen je alles over hoe zij mobiliteit in de toekomst zien. Het inkomgeld voor dit stuk van het Autosalon (5 euro) gaat integraal naar de #WeAreMobility prijzenpot, die vervolgens onder de start-ups verdeeld wordt, kwestie van hen een duwtje in de rug te geven om hun toekomstvisie daadwerkelijk in praktijk te brengen.
4. Omdat Michel Vaillant ook van de partij is
Geen fictieve autocoureur zo charismatisch als Michel Vaillant. Dus wanneer we je vertellen dat het geesteskind van Jean Graton naar Brussel afzakt met een expo in de prestigieuze Hall 1, dan ben je er toch als de kippen bij? En het stopt niet bij unieke striptekeningen, want in Hall 1 moet je ook zijn voor de mooiste luxebolides, de Oro Tempo tentoonstelling over horloges en juwelen, en de Motor Show Terrace.
Van motors gesproken: wie die graag ook in actie ziet, moet zeker een bezoek aan Hall 9 op de planning noteren, want daar gaan dit jaar Samuele Zuccali, Adam Kun en Vincent Hermance aan het werk met hun Circus Trail Tour. Hun buitengewone rijkunsten gooiden al hoge ogen in 2017, en dat zal dit jaar ongetwijfeld niet anders zijn. Hou je van motoren en acrobatische toeren, ga hier dan zeker naar kijken.
5. Omdat er ook voor je kids heel wat te doen is
Wie het kidsprogramma van het Autosalon leest, heeft direct stiekem zin om ook mee te doen. Alle bezoekers tussen 4 en 12 jaar krijgen bij aankomst op het Autosalon immers niet alleen een goodiebag – inhoud: o.a. een rugzak en badhanddoek van Cars 3 en een voucher voor een miniatuurauto uit deze film – ze krijgen ook hun eigen plattegrond met daarop alle plaatsen waar je als kind iets leuks kan gaan doen.
Groot en rood op die plattegrond blinkt Hall 4, waar een heuse Kids Zone onderdak vindt. Hier moet je o.a. zijn voor een levensgrote replica van Lightning McQueen, een speelzone vol videospelletjes, gocarts en trapauto’s en een groot scherm waarop je een paar minuten van Cars 3 kan bekijken.
96ste Auto/Moto Salon van Brussel, nog tot 21 januari 2018, Brussels Expo, Belgiëplein 1, 1020 Brussel, open van 11u tot 19u van maandag tot vrijdag en van 10u tot 19u op zaterdag en zondag, nocturne (tot 22u) op maandag 15 en vrijdag 19 januari. Meer info en tickets via www.autosalon.be.