Beautymerk Dove zet al vijftien jaar lang in op het zelfvertrouwen bij vrouwen en meisjes met het Dove Self-Esteem project. Onlangs voerde het merk een onderzoek uit naar het zelfvertrouwen van Belgische jongeren tussen de 8 en 15 jaar. En daar kwamen toch enkele alarmerende cijfers naar boven. Vooral sociale media blijkt de grote boosdoener op het vlak van onzekerheden bij jongeren.
Vertekend beeld
Sociale media geven ons een vertekend beeld van de realiteit. Dat is al moeilijk om altijd te onthouden als volwassene, dus laat staan voor tieners die volop in ontwikkeling zijn. Jonge meisjes worden dagelijks geconfronteerd met ‘perfecte’ influencers en proberen zich daaraan te spiegelen. Om aan dat beeld te voldoen maken veel meisjes dan ook gebruik van filters (30%), maakt 36% zich enkel op voor de foto en stelt 23% hun leven mooier voor dan het werkelijk is.
Als ouder is het vooral belangrijk om je kinderen hier bewust van te maken. “Het is belangrijk om als moeder het juiste signaal te geven. Kinderen zijn op die leeftijd volop op zoek naar zichzelf. Het is dan ook nodig dat jij aan je dochter toont dat jij gelukkig bent met je lichaam en je uiterlijk, zelfs al zijn die verre van perfect”, vertelt mommyblogger Anne Cornut.
Een goed rolmodel
Likes en reacties zijn ook erg belangrijk voor tienermeisjes. 1 op de 5 geeft toe dat ze een foto verwijdert als die niet genoeg likes krijgt. Van die meisjes voelt 18% procent zich op dat moment ook erg eenzaam. Sociale media brengen een enorme druk met zich mee. Verschillende jongeren geven ook aan gepest te worden of voelen zich vaak verplicht om regelmatig te posten voor hun volgers.
Jonge meisjes hebben dan ook een goed rolmodel nodig en daar is hun moeder volgens Dove de ideale persoon voor. Het merk wil ouders helpen door een hoop tips aan te bieden op hun website die je kan gebruiken om je dochters meer zelfvertrouwen te geven. Zo kan je bijvoorbeeld samen een foto retoucheren zodat je haar duidelijk maakt dat de perfecte schoonheid niet bestaat. Of kijk samen met een flinke dosis humor naar haar favoriete serie en maak haar bewust van de vaak onrealistische representaties van tieners.
Nog meer tips lees je hier!
Meer lezen? 1 op 3 Belgische vrouwen onzeker over oksels, I will not be deleted: Rimmel strijdt tegen cyberpesten, #SideProfileSelfie, de hashtag die je neus in de kijker zet.