Forests and skies/DÉJÀ-MAIS-VU (Brussel)
In de CENTRALE.box en de CENTRALE.lab, de ruimtes die het Brusselse kunstencentrum ter beschikking stelt aan Brussels opkomend talent, openden een dikke week geleden twee nieuwe expo’s.
De tentoonstelling van Emilien Simon ‘Forests and skies’ in de CENTRALE.box is opgevat als één grote klank- en videosculptuur, waarbij de bezoeker wordt ondergedompeld in een zintuiglijk samenspel van licht, warmte, beweging en geluid. Door gebruik te maken van gevoelsmatige fenomenen geeft Simon een zekere diepte aan het klassieke ‘landschap’.
In de CENTRALE.lab presenteert Akiko Ueda met ‘DÉJÀ-MAIS-VU’ een expo als ‘work-in-progress’. Tijdens de duur van de expo kunnen de bezoekers de kunstenares in actie zien op de benedenverdieping. Op de bovenverdieping krijgen ze de eigenlijke schilderijen te zien. Ueda, die de mogelijkheden van de teken- en schilderkunst verkent en beide technieken voortdurend door elkaar gebruikt, profileert zich zo als een perfomatieve schilderes.
Nog tot 21 februari. Meer info: centrale.brussels.
Omdat de wereld is zo ontrouw/As Slow As Possible (Antwerpen)
Boezemvrienden Daan Gielis en Tom Volkaert stellen in het nieuwe jaar samen tentoon bij Everyday Gallery in Antwerpen. De twee jonge kunstenaars krijgen elk een aparte ruimte in de Antwerpse galerie op het Nieuw Zuid waar ze een tiental nieuwe werken tonen.
Zo plaatst Gielis in zijn tentoonstelling neon naast een delicate, bronzen sculptuur, en laat hij kristallen, planten en ijzerzandsteen samenkomen onder het onafgebroken gehuil van Bugs Bunny. Volkaert presenteert dan weer brute, schijnbaar onafgewerkte sculpturen uit metaal, klei en resin.
Volkaert lanceert naar aanleiding van zijn solotentoonstelling bij Everyday Gallery ook een eerste publicatie: een 200-pagina tellend allesomvattend overzicht van zijn oeuvre. Vormgegeven door het Antwerpse grafisch bureau Vrints-Kolsteren.
Van 30 januari tot 30 maart. Meer info: everydaygallery.art.
Wesley Meuris: Verticality (Antwerpen)
De Belgische kunstenaar Wesley Meuris staat bekend om zijn deconstruerende grootschalige installaties waarvoor hij zich veelal laat inspireren door de wetenschap. Voor zijn nieuwste solotentoonstelling ‘Verticality’ bij Annie Gentils Gallery kijkt hij vanop ‘een hogere afstand’ neer op de aarde en mens. En ook omgekeerd vanuit het hier en nu naar de ruimte door middel van technologisch-wetenschappelijke apparatuur. Dat technische aspect brengt Meuris terug op mensenmaat met de materiaalkunde precisie die zijn werk zo eigen is.
Net als in zijn eerder werk blijkt het namelijk een kwestie van schaal: via tekeningen, sculpturen en diagrammen formuleert de kunstenaar een intrigerend antwoord op de aloude.
Nog tot 24 januari. Meer info: anniegentilsgallery.com.
Forgiven by Nature (Brussel)
Voor het zesde deel van de cyclus ‘Matters of Concern | Matières à panser’ presenteert curator Guillaume Désanges ‘Forgiven by Nature’, een solotentoonstelling van de Italiaanse kunstenaar en architect Gianni Pettena, die plaatsvindt in La Verrière.
Gianni Pettena is een belangrijke grondlegger van de Radicale Architectuur, een beweging die in 1965 in Italië ontstond met als doel het klassieke en dominante karakter van architectuur te bekritiseren. Gebouwen werden door de beweging op een meer conceptuele en artistieke manier benaderd, met kleurrijke en abstracte ontwerpen als resultaat.
Voor Gianni Pettena hield de herziening van de principes meer bepaald het zoeken naar een “primaire wortel” van de architectuur in, gebaseerd op een aandachtige en nieuwsgierige observatie van de natuur, nagenoeg ongerept. Van de permanente metamorfose van huizen die volledig bedekt zijn met ijs of aarde tot het weghalen van een deel van een binnenmuur van een watertoren om hem te laten “ademen” en een galerij die volledig bedekt is met takken en bladeren. Zijn doel is telkens weer nieuwe zintuiglijke en conceptuele ervaringen voor te stellen.
Voor de expo ‘Forgiven by Nature’ stelt de kunstenaar een selectie van objecten, modellen, foto’s, tekeningen, documenten, films en installaties voor.
Van 15 januari tot 13 maart 2021. Meer info: iselp.be en fondationdentreprisehermes.org.
The Moon is Following Me (Antwerpen)
Vanaf 21 januari presenteert Tim Van Laere Gallery de eerste solotentoonstelling van de Canadese Marcel Dzama die woont en werkt in New York. De expo bevat een brede selectie aan nieuwe tekeningen, naast sculpturen, diorama’s en een film, en is meteen ook de eerste solopresentatie van de kunstenaar in België.
Dzama staat erom bekend dat hij regelmatig op de actualiteit reageert met kunst. Zijn Instagram-feed is een schat aan tijdsgebonden tekeningen, van een eerbetoon aan wijlen opperrechter Ruth Bader Ginsburg over een aquarel van president Trump met een golfclub die direct op de voorpagina van de New York Times is geschilderd tot de onlangs gevonden kleine uil in de Rockefeller Center Christmas Tree, een tekening die ook in de show is opgenomen.
Voor deze tentoonstelling begon hij een serie tekeningen met meer hoopvolle thema’s. “Omdat de Trump-jaren zo traumatiserend waren”, aldus Marcel Dzama. “Ofwel maak ik politieke tekeningen, ofwel ga ik voor tekeningen die een soort van vakantiegevoel oproepen, zoals nu. Het voelt als een bevrijding. De meeste tekeningen zijn gemaakt tijdens de lockdown door de pandemie, maar ook door de rellen na de dood van George Floyd. We hadden een avondklok hier in New York.”
Van 21 januari tot 6 maart. Meer info: timvanlaeregallery.com.
… (Mechelen)
Al meer dan twintig jaar verenigt de Belgische kunstenaar Sergio De Beukelaer allerlei schijnbare tegenstellingen in zijn kleurrijke, strakke en geometrische werken. Ogenschijnlijk moeiteloos schippert zijn kunst tussen vlak en ruimte, tekst en beeld, ernst en ironie, schilderkunst en sculptuur. Via het originele concept van de fat canvas, een driedimensionaal schilderij, doorbreekt de kunstenaar de grenzen van de klassieke schilderkunst. Zijn werken eigenen zich de ruimte toe waarin ze zich bevinden en zorgen voor een krachtige visuele impact.
In de tentoonstelling in Mechelen met de abstracte titel ‘…’ bereikt Sergio De Beukelaer in drie bedrijven een synthese van zijn ideeën rond kleur en vorm, objectiviteit en subjectiviteit. Het resultaat is een artistiek statement dat hij zowel vormelijk als inhoudelijk koppelt aan de dagelijkse (sociale) mediacultuur.
Nog tot 21 maart. Meer info: cultuurcentrum.mechelen.be.
Remuer Ciel et Terre (Gent)
Voor de centrale kerk van Kunsthal Gent ontwikkelde de Franse kunstenaar Martin Belou die in Brussel woont het project Remuer Ciel et Terre, een intrigerende totaalervaring die schippert tussen sculptuur en performance. Het werk maakt enerzijds gebruik van de hoogte van de ruimte, met lichte, organische elementen en verlichting, een fijne constellatie hangend in de lucht, magisch als een sterrenhemel en niet toegankelijk voor de mens. Een tweede element in het werk is juist zwaar en solide, verankerd in de ruimte. Dit is het terrein van de mens. Met een fontein, een oven, een huis, een schuilplaats, een kelder, een schoorsteen, banken, … , is het een plaats om te bewonen. Het geheel functioneert als een blauwdruk voor een dorp – voor een samenkomst.
Meer info: kunsthal.gent.
Lees meer Marie Claire op: Baanbrekend onderzoek toont aan hoe muziek ons gelukkig(er) maakt. Met ‘The Wunderwall’ steun je jonge kunstenaars en de Belgische Voedselbanken.