7 redenen waarom je best wat minder rood vlees eet
© Unsplash

7 redenen waarom je best wat minder rood vlees eet

Door Redactie Marie Claire
Leestijd: 3 min

Het thuisverbruik van rood vlees in België is op vijf jaar tijd gedaald van 19,6 kilo per persoon naar 16,4 kilo in 2019. Een forse daling, al blijft dat cijfer schrikbarend hoog volgens verschillende gezondheidsinstanties. Voor wie nog een reminder nodig heeft, sommen we 7 redenen op waarom je beter (nog) wat minder rood vlees op het menu zet. 

/

Rood vlees is afkomstig van runderen, varkens of schapen. Het kan vers zijn (zoals bij een biefstuk of een kotelet) of bewerkt (zoals bij gehakt, worst en hamburgers). Als je graag rood vlees wil eten, kies je altijd best voor onbewerkt vlees. Net omdat de toevoegingen (smaakstoffen, conserveermiddelen) en bewerking (roken, zouten of drogen) een extra negatieve impact hebben op de gezondheid. Nog belangrijk om te weten is dat je op moet letten bij het bakken en braden. Laat het vlees nooit te veel bruinen en eet de verbande delen niet op.

Let wel: het is zeker niet nodig om allemaal vegetariër te worden. Een paar keer per week vlees eten is niet ongezond. Al kies je dan beter voor mager vlees of gevogelte. Salami en filet de sax worden bijvoorbeeld als ultrabewerkt en onnodig beschouwd, en staan zelfs niet meer in de nieuwe voedingsdriehoek uit 2017. Onbewerkt rood vlees staat in de de categorie van producten die een ongunstig effect op ons lichaam hebben, maar met mate geen gigantische problemen veroorzaken.

7 redenen om minder rood vlees op het menu te zetten

  1. Verhoogde kans op hart- en vaatziektes
    Rood vlees verhoogt de kans op hart- en vaatziekten door de grote hoeveelheid verzadigd vet en cholesterol. Dat bleek al uit honderden onderzoeken waarbij de gezondheid van vleeseters en vegetariërs onder de loep werd genomen. Bovendien blijkt uit een studie die werd gepubliceerd in wetenschapsmagazine Nature dat het stofje carnitine, dat in rood vlees zit, in de darmen wordt omgezet tot TMAO. Aders verharden en verkalken hierdoor wat eveneens een verhoogde kans geeft op hartziekten.
  2. Rood vlees is kankerverwekkend
    Een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie uit 2015  verklaart dat rood vlees de kans op darmkanker doet stijgen. En dat geldt voor zowel mager als vet vlees. Het rapport stelt zelfs dat als je dagelijks meer dan 100 gram rood vlees eet, de kans op darmkanker met 17 procent stijgt. Er zijn volgens de WHO bovendien ook voldoende aanwijzingen dat vlees ook pancreas- en prostaatkanker kan veroorzaken. Waarom rood vlees net kankerverwekkend is, is nog niet helemaal duidelijk.
    Voorlopig wordt in de richting gekeken van de ijzerrijke stof heem, die het DNA in onze lichaamscellen zou beschadigen (nitrosamines). Ook de stofjes die vrijkomen bij het grillen of braden van vlees spelen een rol in de verhoogde kans op kanker.
  3. Het veroorzaakt ontstekingen
    Rood vlees bevat veel arachidonzuur wat een grote rol speelt bij ontstekingen. Ook de hoge ijzerwaarden en de verzadigde vetten dragen bij tot ontstekingen. Chronische ontstekingen zullen op korte termijn vaak niet tot uiting komen, maar kunnen op lange termijn leiden tot onder andere auto-imuunziekten, beroertes en opnieuw verschillende kankers.
  4. Rood vlees doet verouderen
    Uit een nieuwe studie van de universiteit van Glasgow, gepubliceerd in het vakblad Aging, blijkt dat rood vlees eten in combinatie met een slecht eetpatroon, zorgt voor een stijging van de serumfosfaatspiegels. Dat leidt ertoe dat je biologische leeftijd omhoog gaat. Vooral mannen uit armere bevolkingsgroepen blijken hier vatbaar voor. Net omdat zij ook gemiddeld minder groenten en fruit eten en vaker bewerkt rood vlees op het menu hebben staan.
  5. Meer risico op diabetes type 2
    Een grootschalig onderzoek, waarvoor gegevens van 150.000 deelnemers gedurende 2 decennialang werd bijgehouden, toonde in 2013 aan dat regelmatig rood vlees eten het risico op diabetes type 2 doet toenemen met 48 procent. Een duidelijke verklaring is er voorlopig niet. Ook hoge consumptie van gevogelte heeft een negatief effect, al is het met een verhoogd risico van 15% wel minder dramatisch.
  6. Overgewicht
    Deze zag je wellicht van ver “aankomen”. Het International Journal of Obesity publiceerde een overzicht van verschillende studies waaruit blijkt dat als je 500 gram (of meer) rood vlees eet per dag, je 27 procent meer kans hebt om zwaarlijvig te worden. Het doet ook de kans op buikvet toenemen met 33 procent, wat het risico verhoogt op welvaartsziekten zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.
  7. Rood vlees verhoogt de kans op een vroege dood
    Tenslotte verhoogt drie keer per week rood vlees eten het risico op een vroege dood met 10 procent. Dat bleek vorig jaar uit een onderzoek van Harvard T.H Chan School of Public Health in Massachusetts waarvoor gegevens van 53.553 Amerikaanse verpleegsters bestudeerd werden. Voor dit specifieke onderzoek werd niet naar een oorzaak gezocht, al hoeft dat eigenlijk niet als je de voorgaande punten gelezen hebt.

Lees ook: Hoe adaptogenen je lichaam terug in balans kunnen brengen. Is het nodig om vitamine D-supplementen te slikken in de winter? Met deze sportoefeningen blijf je in topvorm nu de fitnesscentra gesloten zijn

De gezond video van vandaag :
9 tips om te stoppen met snacken
Redactie Marie Claire De artikels van >

Tags: Gezondheid, Rood vlees.