Woman to watch: Lies Mertens
© Jef Claes

Woman to watch: Lies Mertens

Door Florianne Thys
Leestijd: 2 min

Elke week zetten we graag een vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze week is het de beurt aan Lies Mertens.

Lies Mertens

  • 31 jaar
  • Antwerpen
  • Oprichtster van het merk Lies Mertens: handmade in Portugal
  • Opleiding: Master in grafisch ontwerp, met daaropvolgend een master-na-masteropleiding in cultuurmanagement. Niet onbelangrijk: Lies deed ook een cursus ledeberwerking.
  • Carrière: Alles begon in november 2017 met een zowat uit de hand gelopen hobby. Daarna werd haar hobby een merk waarvoor ze een traject startte bij VOKA. Vervolgens stelde ze zich kandidaat bij Leeuwenkuil, een programma over startende ondernemers, en hield ze daar een investeerder en raadgever aan over die van bij het begin geloofden in haar merk.
  • Motto: “Het leven is een strijd.” Met een komische en banale voetnoot. Haar motto is er eentje om het leven wat te relativeren.
  • Haar sterkte: Lies volgt steeds haar buikgevoel en eigen instinct. Dat in combinatie met een luisterend oor voor feedback, zorgt ervoor dat Lies haar ideeën durft uit te spreken en deze ook kan waarmaken.
/

Why a power woman

Waarom kozen we deze week voor Lies Mertens? Heel simpel… de meeste creaties van Lies krijgen een persoonlijke touch door de naam die ze krijgen. Zo werden verschillende van haar handtassen vernoemd naar mensen die ze persoonlijk kent of ooit ontmoet heeft. In het begin van haar carrière vertoefde ze namelijk vaak in de Antwerpse koffiezaak Normo, waar ook haar eerste creaties hun oorsprong kenden. Hier ontstonden spontane gesprekken met vrienden, maar ook met vreemden die de esthetiek en pracht van haar tassen meteen zagen.

Wat Lies doorheen haar traject als onderneemster heeft ontdekt, is dat het belangrijk is om je te omringen met de ‘juiste’ mensen in eender wat je doet, in eender welke fase je je bevindt. Haar handtassen vormen in hun totaliteit een ware expressie van passie en interesse in lederbewerking. Het mooie aan haar verhaal is dat die passie zich ontsproten heeft in het maken van verschillende designs voor vrienden en zich verder ontpopt heeft tot een steevast merk.

/

Shirley Villavicencio Pizango X Lies Mertens

Met haar merk probeert Lies Mertens telkens iets neer te zetten dat een meerwaarde is voor iedereen die hiermee in aanraking komt. Ze vindt het vooral belangrijk dat haar merk een persoonlijk bedrijf blijft waar alle collega’s elkaar bij naam kennen. De puurheid van het sociale contact moet voor haar in lijn zijn met de puurheid van haar product. Lies Mertens werkt voor ieder design met leer omdat dit een van de meest duurzame materialen is. Ondertussen is er ook een vegan lijn in de maak die net zoals het gewone leer ‘de tand des tijds’ moet kunnen doorstaan.

Op dit moment heeft Lies Mertens een samenwerking met Shirley Villavicencio, een Gentse kunstenares met Peruviaanse roots. Het is een collectie van Mariko bags, een design van Lies Mertens, die Shirley beschilderd heeft met een uniek zelfportret. Lies heeft uit ervaring geleerd dat het oké is om niet alles alleen te hoeven doen. Soms kan je in team mooiere resultaten bereiken door de vertrouwensband die je creëert. En samenwerkingen maken daar ook deel vanuit, net zoals dit pareltje.

Lees meer Marie Claire op: Woman to watch: Griet Aesaert; Woman to watch: Isabelle Bollaert; Woman to watch: Marie Martens

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Handtassen, Lies Mertens, Woman to watch.