‘Nuclear Wintour’, ‘Ijskoningin’ of ‘Queen of Fashion’ zijn allemaal namen waarbij we maar aan één vrouw denken: Anna Wintour. De wereldbekende modejournaliste heeft na bijna 40 jaar besloten om te stoppen als hoofdredactrice van het Amerikaanse blad Vogue. Wel blijft Wintour globaal hoofdredactrice van Vogue en Chief Content Officer bij Condé Nast.
Je herkent haar aan haar typerende ‘bob’ en zwarte zonnebril: maar wat schuilt er achter Wintour’s façade? Wat maakte dat de moderedactrice het zo ver kon schoppen en waar dankt zij haar titel als ‘Queen of Fashion’ nu juist aan?
Vóór Vogue
Voordat Wintour aan het roer kwam bij Vogue US, doorliep ze een indrukwekkende carrière in de modejournalistiek. Haar pad begon in 1970 bij Harpers & Queen in Londen. Na haar vertrek verhuisde ze naar New York, waar ze freelance werkte en al snel aan de slag ging als junior moderedactrice bij Harper’s Bazaar. Haar vooruitstrevende ideeën bleken daar te vernieuwend, wat haar uiteindelijk haar baan kostte.
Daarna werkte ze kort voor het lifestylemagazine Viva, dat stopte wegens financiële problemen, en vervolgens bij Savy. Na een jaar maakte ze de overstap naar het blad New York, waar haar scherpe oog voor mode en cultuur steeds meer opviel. Een belangrijk spil in haar doorbraak was Vogue-moderedactrice Polly Mellen, die haar introduceerde bij hoofdredactrice Grace Mirabella. Toen Mirabella vroeg welke functie zij begeerde, antwoordde Wintour resoluut: “Yours“.
In 1983 kreeg ze de speciaal voor haar gecreëerde rol van creative director bij Vogue US. Twee jaar later werd ze hoofdredacteur van Vogue UK, waar ze meteen het roer omgooide en de gedateerde stijl moderniseerde. Haar onverbiddelijke aanpak leverde haar de bijnaam ‘Nuclear Wintour’ op.
In 1988 nam ze de stok over van Mirabella als hoofdredactrice van Vogue US. Haar visie sloot beter aan bij de tijdsgeest — en de rest is modegeschiedenis. Wintour groeide uit tot de langstzittende hoofdredactrice van het blad en een van de meest invloedrijke figuren in de modewereld.
Wintour is coming
Niet voor niets wordt Anna Wintour geprezen voor de manier waarop zij nieuw leven blies in Vogue. Ze transformeerde het magazine tot een wereldwijd toonaangevend en invloedrijk tijdschrift. Zo zette ze niet alleen minder bekende modellen in de schijnwerpers, maar presenteerde ze ook betaalbare kledingstukken naast haute couture. Op die manier wist Wintour mode toegankelijker te maken en een breder publiek aan te spreken.
Wintour tilde ook al snel de Vogue covers naar een nieuw niveau door niet alleen modellen uit te lichten op de covers, maar ook bekende actrices zoals Angelina Jolie en Nicole Kidman. “Toen ik hoofdredactrice van Vogue werd, wilde ik graag aan iedereen die het horen wou bewijzen dat er een nieuwe, opwindende manier was om een Amerikaans modetijdschrift te visualiseren”, klonk het tijdens de Vogue-redactievergadering op de dag van het grote nieuws. Haar grote engagement met Vogue leverde haar in 2017 dan ook de titel ‘Editor of the Year’ op.
Mode-icoon
The Devil Wears Prada, een roman geschreven door Wintour’s voormalige assistente Lauren Weisberger, zou geïnspireerd zijn op haar carrière als hoofdredactrice van Vogue US. Ook daarnaast is Anna Wintour wereldwijd een inspiratie en mode-icoon. “If you can’t be better than your competition, just dress better”, zei ze ooit. Naast haar invloedrijke transformatie van Vogue valt ook haar esthetische visie en invloed voor the Met Gala niet te ontkennen. De koningin van Vogue US mag dan haar troon verlaten, maar haar ongeëvenaarde gevoel voor stijl en esthetiek zal nog lang nazinderen. Wintour laat een blijvende stempel achter op het mode-erfgoed.