Vandaag gaat de 78ste editie van het Filmfestival van Cannes van start. Maar dit jaar gaat – jammer genoeg – niet alle aandacht naar de officiële selectie, en wél naar de nieuwe kledingvoorschriften voor de rode loper.

De nieuwe regels moeten het decorum van een van de bekendste filmfestivals ter wereld bewaken. En zijn – niet verbazingwekkend – vooral op vrouwen gericht.

Dit houden de nieuwe kledingvoorschriften van het Filmfestival van Cannes in

Voor mannen is het simpel: zij worden in een kostuum of smoking op de rode loper verwacht. De voorkeur gaat uit naar een zwart of donkerblauw pak met een das of strik.

Voor de vrouwelijke gasten zijn de nieuwe kledingvoorschriften van het Filmfestival van Cannes net iets strenger. Deze gelden bovendien niet alleen voor de rode loper, maar voor het gehele festival. Officieel luidt het: “Om redenen van fatsoen is naaktheid verboden op de rode loper en in elk ander deel van het festival.”

Maar ook “Volumineuze outfits, in het bijzonder met een grote sleep, die de goede doorstroming van de gasten belemmeren en de zitplaatsen in het theater bemoeilijken, zijn niet toegestaan. De ontvangstteams van het festival zijn verplicht om iedereen die deze regels niet respecteert de toegang tot de rode loper te ontzeggen.”

Mode als spiegel van de tijdsgeest

Zijn de verstrengde kledingvoorschriften van het Filmfestival van Cannes een symptoom van de bredere conservatieve golf die niet alleen door de VS raast, maar ook steeds vaker voet aan de grond krijgt in – het ooit zo vrijgevochten – Frankrijk?

Ondanks de toch al precaire positie van vrouwen in de filmindustrie lijkt de organisatie van het Filmfestival van Cannes hen nu ook stilzwijgend een nieuwe gedragscode op te leggen. Het verbod op volumineuze jurken valt nog te begrijpen vanuit logistiek oogpunt, maar het weren van doorschijnende stoffen en blote huid voelt vooral als een poging om vrouwen letterlijk en figuurlijk in het gareel te houden. Alsof 2025 nog niet genoeg rode vlaggen telde, komt daar nu ook deze nieuwe dresscode bij.

Gedurfde outfits door de jaren heen

Wie doorgaans naar de rode loper van Cannes kijkt als broedplaats van gedurfde trends, zal dit jaar op zijn honger moeten blijven zitten. Daarom blikken we terug op x gedurfde outfits die de rode loper aan het Grand Théâtre Lumière de voorbije jaren deden daveren.

Madonna in Jean-Paul Gaultier, 1991

AFP / Gérard Julien

Madonna in Jean-Paul Gaultier, 1991

Cameron Diaz in Versace, 2002

Getty Images / J. Vespa

Cameron Diaz in Versace, 2002

Emily Ratajkowski in Twinset, 2017

Pers

Emily Ratajkowski in Twinset, 2017

Winnie Harlow in Ralph & Russo, 2019

Getty Images / Laurent Koffel

Winnie Harlow in Ralph & Russo, 2019

Bella Hadid in Schiaparelli, 2021 op de rode loper van het Filmfestival van Cannes

WIREIMAGE / Dominique Charriau

Bella Hadid in Schiaparelli, 2021

Adriana Lima in Balmain, 2022

Getty Images / Gisela Schober

Adriana Lima in Balmain, 2022

Anne Hathaway in Gucci, 2022 Filmfestival Cannes

WIREIMAGE / Daniele Venturelli

Anne Hathaway in Gucci, 2022

Cindy Bruna in Giambattista Valli, 2022

Getty Images / Lionel Hahn

Jourdan Dunn in Ashi Studio, 2022

WIREIMAGE / Samir Hussein

Jourdan Dunn in Ashi Studio, 2022

Irina Shayk in Mowalola, 2023

Getty Images / Stephane Cardinale - Corbis

Irina Shayk in Mowalola en de Akh-Ba-Ka halsketting van Messika, 2023

Naomi Campbell in Chanel, 2024

Getty Images / Gisela Schober

Naomi Campbell in Chanel, 2024