Woman to watch: Hanan Challouki
©

Woman to watch: Hanan Challouki

Door Enya Torrez
Leestijd: 2 min

Elke week zetten we graag een sterke vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze week is het de beurt aan Hanan Challouki.

/

Hanan Challouki

  • 16 mei 1992, 28 jaar
  • Experte inclusieve communicatie
  • Opleiding: in 2015 afgestudeerd aan de Universiteit van Antwerpen in de master Communicatiewetenschappen.
  • 2015: mede-oprichster van mvslim.com, een nieuwsplatform die de stereotiepe beeldvorming rond de moslimgemeenschap moet helpen doorprikken.
  • Eind 2015: ontstaan van haar eigen communicatiebureau Allyens
  • 2018: 30-under-30 lijst van Forbes in de categorie Media en Marketing
  • 2020: podcast ‘wat zij wil’
  • Droom: Hanans grootste droom is een inclusieve communicatiesector, iets waar zij hoopt aan bij te dragen.
/

Why a power woman

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Hanan Challouki (@hananchallouki) op

Lees ook: Woman to watch: Julie Vets

Waarom kozen we deze week voor Hanan Challouki? Heel simpel… wij houden van ondernemende vrouwen met een duidelijke visie, laat dat nu exact zijn wie Hanan is.
Een motto heeft ze niet, dat verandert haast dagelijks. Maar één ding weet ze zeker: als je iets ziet dat je graag anders zou willen, maak dan zelf deel uit van die verandering. Een visie waaruit al haar projecten en bedrijven zijn gestart.
In 2015 startte Hanan samen met zakenpartner Taha Riani een nieuwssite op genaamd mvslim.com. Een online platform door, voor en over een jong en internationaal (moslim)publiek. De gemeenschap wordt nog veel te vaak negatief afgeschilderd in de mainstream media en zowel Hanan als Riani zagen hun leefwereld hier niet in weerspiegeld. Daarom lanceerden ze een eigen alternatief nieuwsplatform.
Sommigen zouden zeggen dat één internationaal succesvolle onderneming voldoende is, anderen starten een tweede onderneming. Hanan behoort tot die laatste groep. Eind 2015 besloot ze het communicatiebureau Allyens (uitgesproken als het Engelstalige Aliens) op te richten. Een bureau gespecialiseerd in inclusieve communicatie. Als vrouw van kleur of als vrouw op zich, voelde Hanan zich immers vaak een buitenaards wezen wanneer ze een vergaderzaal vol blanke mannen binnen wandelde.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Hanan Challouki (@hananchallouki) op

Na vijf jaar, twee zeer succesvolle ondernemingen te (co-)runnen, werd de werkdruk te zwaar. Om die reden werd het online platform mvslim verkocht aan een Londens bedrijf. Ook bij Allyens is Hanan gestopt als managing partner, maar blijft ze wel verbonden als aandeelhouder.

Wat brengt de toekomst dan voor deze inspirerende onderneemster? Sinds dit jaar is Hanan werkzaam als zelfstandig strategisch consulent om haar passie voor inclusieve communicatie toch nog steeds delen met bedrijven die het nodig hebben. Ook is ze tijdens de lockdown begonnen met haar eigen podcast genaamd ‘wat zij wil’ waar we binnenkort een tweede seizoen van mogen verwachten.

Lees ook: Pitch the podcast: ‘wat zij wil’ is haar dromen najagen

Verder komen er nog heel wat leuke projecten aan waar ze voorlopig nog niet alles over kan delen. Spannend! Wat wij wel al konden ontraadselen is dat ze volop bezig is met het schrijven van een boek over inclusieve communicatie. Het boek wordt een soort van handleiding voor ondernemers en bedrijven maar zal ook aantonen wat de sterkte van inclusieve communicatie is en waarom het zo goed werkt.
Lees meer Marie Claire op: Woman to watch: Downsyndrome Queen.

Tags: Hanan Challouki, Inclusiviteit.